Gå til innhold

Death Metal undersjangerne.

Tveity

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange av dere vet, så er det mange undersjangre til death-metal. :)

Vi har blant annet:

• Technical Death-metal
  • Melodic Death-metal
  • Doom Death-metal
  • Symphonic Death-metal
  • Blackened Death-metal
  • Goregrind Death-Metal

osv.

Hvilken undersjanger er din favoritt? Gjerne nevn noen band fra de ulike undersjangerne hvis du vil, og si din mening om de div. undersjangerne.

Jeg selv ble først introdusert til Melodic Death-metal for ca 5 år siden. Husker jeg fikk en brenne-cd med diverse gamle In Flames låter som "Man Made God, Dead Eternity, Everdying, Zombie inc., Artifacts of the black rain, Lord Hypnos, og Jotun." I ettertid er jeg fremdeles en hardbarka In Flames fan, men liker også band som insomnium, og Dark Tranquillity. :)

For å bevege meg utav melodic death-metal boksen, har jeg også hørt mye på Doom Death-metal hvor jeg finner Tristania ytterst bra:)

Har ikke sjekket alle de andre undersjangrene i så stor grad som melodic death-metal, men det kommer vel etter en tid. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av alle death metal band som jeg har hørt, er det nyere Behemoth som klinger best i mine ører. Opprinnelig var jo dette et rent black metal band som har utviklet en særegen stil i det siste, veldig brutal og energisk sound, som kan kalles blackend death metal. De har vel endel sataniske elementer i tekstene.

Vokal i slike sjangere er ofte litt vonde å fordøye, og ofte skulle jeg ønske black/death metal var kun instrumentalt, men vokalisten i Behemoth synger så dypt og rått at det er en fryd å høre på!

Er ikke dette skikkelig METALLLL!! vet ikke jeg :D

Hørte mye på Dimmu for et par år siden, men den vokalen er umulig å like for min del.

Lenke til kommentar

Splitte mine bramseil! :eek: : Behemoth var rått!! :dribble:

Rart jeg ikke har sjekka dem ut, enda sålenge jeg har sett dem rundt på nettet.

Skal definitivt sjekke dem videre ut ;)

Angående Dimmu Borgir, så er vokalen litt raspende, men det er noe som vokser på deg tror jeg:)

Endret av Tveity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

brutal death metal. eks. devourment, disgorge (ca), internal suffering, brodequin osv

Lenke til kommentar

Min favorittsjanger vil nok alltid være melo-death aka. Gothenburg metal. Akkurat som deg ble jeg først introdusert for death metal gjennom de gamle In Flames-klassikerne. Deretter gikk min musikalske reise videre til Dark Tranquillity, og derpå At The Gates (Slaughter of the Soul må oppleves!).

En vakker dag oppdaget jeg et brilliant band kalt Opeth, rent musikalsk så er dette bandet virkelig i en klasse for seg selv. Hva slags sjanger de er derimot, er vanskelig å si. De blander death metal, folk, jazz, prog rock og mye mer til ei eneste stor suppe av musikalsk brillianse. Men vanligvis betegnes de som progressive death metal. Absolutt verdt å sjekke ut, hvis du ikke allerede har hørt om dem (er rimelig kjente her på forumet).

Og når vi først er inne på progressive death metal, så må jeg bare dra fram Edge of Sanity. Massevis av gitarharmonier og keyboard, hvis du liker nyere Dark Tranquillity er Edge of Sanity absolutt verdt å sjekke ut (spesielt Crimson I & II).

I den senere tiden har jeg også begynt å høre veldig mye på viking death metal ala. Amon Amarth (også svensk :p ). De har sine røtter i melo-death, men musikken er mye hardere. Og vokalisten growler i vei om vikinger, drageskip, massakrer av kristne og alle de andre tingene som jeg liker ved metal :p . Verdt å sjekke ut, hvis du liker vikinger (men ikke stilen til Enslaved).

Som du ser går det stort sett i svensk death metal på min side. Utenom det svenske så hører jeg litt på brutal death metal, ala. Cannibal Corpse, Krisiun og Hate Eternal. Veldig bra hvis du føler at hardt og brutalt, aldri blir hardt og brutalt nok.

Lenke til kommentar

Er ikke noe som heter goregrind death metal eller Symphony Death Metal

Legg til:

Melodeath (melodic Death) (At The Gates)

Technical Death (Necrophagist)

Progressive/Jazzy Death (Atheist)

Deathgrind (Misery Index)

Death/thrash (Ripping corpse)

Avant-Garde Death (Phlebotomized)

Slam Death (Devourment)

Brutal Death (Severed Savior)

Brutal Tech (Origin)

Old School (Autopsy)

Death/Doom (Asphyx)

Black/Death (Belphegor)

Swedish/Stockholm Death Metal (Dismember) (In flames og andre gothenburg band er ikke death metal!)

Tror jeg tok med det meste.

brutal death metal. eks. devourment, disgorge (ca), internal suffering, brodequin osv

Skjønner virkelig ikke hva folk ser i slam band.

Endret av andyboy92
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0
Er ikke noe som heter goregrind death metal eller Symphony Death Metal

Legg til:

Technical Death (Necrophagist)

Progressive/Jazzy Death (Atheist)

Deathgrind (Misery Index)

Death/thrash (Ripping corpse)

Avant-Garde Death (Phlebotomized)

Slam Death (Devourment)

Brutal Death (Severed Savior)

Brutal Tech (Origin)

Old School (Autopsy)

Death/Doom (Asphyx)

Black/Death (Belphegor)

Swedish/Stockholm Death Metal (Dismember) (In flames og andre gothenburg band er ikke death metal!)

Tror jeg tok med det meste.

Skjønner virkelig ikke hva folk ser i slam band.

Vel.. det er som med all metal noen synest det er bare støy.

Lenke til kommentar
Er ikke noe som heter....

Vel, hva noe heter er det vel strengt tatt ikke du som bestemmer? Hvis trådstarter føler at noe Death Metal har symfoniske elementer må han få kalle det Symphonic Death Metal. Det er jo bare begreper vi bruker for å beskrive musikk. Det er veldig ofte band ikke passer i en bestemt sjanger, slik at man må blande eller finne på nye begreper for å beskrive musikken...

Legg til:

(In flames og andre gothenburg band er ikke death metal!)

Her motsier du deg selv. At The Gates er Melodeath, men In Flames og andre Gothenburg-band er ikke Death Metal i det hele tatt? Gothenburg Metal er det samme som Melodeath, bare oppkalt etter de store Melodeath bandene fra Göteborg. At The Gates og In Flames har sammen med Dark Tranquillity i stor grad fått æren for både Melodeath-sjangeren og den typiske Gothenburg stilen. Melodeath og Gothenburg brukes i stor grad om hverandre.

:)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Brude vel kansje ha utdypet posten litt mer. Så vitt jeg vet er ikke Symfonisk Death Metal en offesiel sjanger, og de få bandene som faktisk bruker markert synth (The Project Hate, Nocturnus, Phlebotomized etc) blir enten plassert under Industrial Death Metal eller Avant-Garde Death. Og siden trådstarter spør etter undersjangere av Death Metal kan det vel være greit å ramse opp de som er almen akseptert.

Anngående gothenburg metal. Så skal jeg være enig at jeg motsa meg litt der. Men hvis du hører på første skiva til At The Gates (The Red in The Sky is Ours) så er den mye mer relatert til band Som Dismember og Entombed en Slaughter of the Soul f.eks. At The Gates er og forøvrig mye mer aggressivt en andre Gothenburg band.

Hvis du hører på gammel in In Flames og DT så er det kun vokalen som faktisk har noe med Death Metal å gjøre og musikken er såpas melodisk at den heller har flere fellestrek Med Iron Maiden en med Death.

Band som Intestine Baalism og Arghoslent er band jeg vil sett på som melodeath siden musikken faktisk er death metal med noen melodiske riff lurt inn her og der. :)

Lenke til kommentar

Andy: Du tror ikke denne melodiøse tendensen du snakker om kan være utgangspunkt for navnet Melodic Death Metal? Det er nettopp denne sammensetningen du beskriver som gjør det til Melodeath.

Melodic Death Metal: During the early/mid Nineties in Swedish town Göteborg (Gothenburg) a "new" sound took shape, mingling the intensity and vocals of Death Metal with the riffing and melodies of traditional Heavy Metal, creating a quite own style of Melodic Death Metal, where the emphasis is not so much on the brutality and speed, but features a lot more melodies/melodic guitar Examples: IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY, AT THE GATES, CHILDREN OF BODOM. (Alex Melzer) - The Metal Observer.

Kort oppsummert er Melodeath, Melodic Death og Gothenburg Metal det samme. De er alle en og samme undersjanger av Death Metal. Selvsagt er det noen band som er mer aggressive enn andre innenfor sjangeren, men sånn er det bare. Du kan ikke si at At The Gates er aggressivt nok til å bli kalt Melodeath, men at In Flames ikke er det, og derfor bare er Gothenburg, som igjen egentlig er det samme som Melodeath.

Når det gjelder hvilken Death Metal-undersjanger som er min favoritt, så er det nok mange. Er kanskje mest glad i Progressive Death av den snillere sorten, som for eksempel Novembre. Ellers er jeg veldig glad i Death/Doom og Melodeath. Det skal sies at Melodeath som regel har en lei tendens til å være litt vel "pop" i refrengene. Spesielt nå som nesten alle Melodeath band skal spille så tett opp mot Metalcore som mulig. Ikke at jeg har noe i mot Melodeath/Metalcore, men problemet er bare at det finnes så vanvittig mye dritt der. Noe bra er det selvsagt, men det meste blir for "pop" og masete i refrengene.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Det skal sies at Melodeath som regel har en lei tendens til å være litt vel "pop" i refrengene. Spesielt nå som nesten alle Melodeath band skal spille så tett opp mot Metalcore som mulig. Ikke at jeg har noe i mot Melodeath/Metalcore, men problemet er bare at det finnes så vanvittig mye dritt der. Noe bra er det selvsagt, men det meste blir for "pop" og masete i refrengene.

Blir det ikke litt feil å si at Melodeath har en tendens til å være litt "pop" i refrengene? Ville heller sagt at de bandene som hadde gått over til mer "pop," heller har skiftet sjanger. Ergo Metalcore.

Correct me if i am wrong :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...