Slabbedasken Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Skal ha meg ny pc (game for det meste men også internett, multimedia og film) Hvilke harddisk ville vært best mht ytelse og pris? Seagate 120GB Barracuda V IDE Harddisk - 7200RPM, 9.4ms, 8MB cache, Ultra ATA/100 eller: Seagate 120GB Barracuda V S-ATA Harddisk - 7200RPM, 9ms, 8MB cache, Serial ATA 150 Skal ha meg et AMD system med dette hovedkortet: Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD - nForce2,SATA/133,ATX,DDR,Audio,FW,2xLAN prisforskejllen er vel en ca 450 kr så vil jeg merke noen forskjell på disse 2 diskene mht hastighet/yelse???? (støtter Hovedkortet Sata 150 eller bare 133???? Takker for alle svar Lenke til kommentar
finetrond Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 kortet A7N8X støtter S-ATA 133 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Tror ikke det er så mye ytelses forskjell på de du nevner,s-ata er kansje litt kjappere, men ikke så mye at det rettferdiggjør de 400kr ekstra... men på hovedkortet du tenker på, har du jo mulighet for raid i s-ata.... Dessutene er jo S-ata mer fremtidsrettet, så personlig ville jeg gått for det... Bare min mening Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Så Asus A7N8X Deluxe vil ikke få noe esrlig igjen for den 150 speende når den bare støtter 133 ????? Vil det fremdeles være "verdt" men en S-ata disk?.... og en ting til.... hva er det som gjør en S-ata disk fremtidsrettet? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 s-ata er bare noe tull nå synes nå jeg. -Dyrere -liten ytelsesforskjell -Tungtvint hvis du skal ta over filer fra HDD til en annen maskin som ikke støtter s-ata Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 kortet A7N8X støtter S-ATA 133 There is no such thing as S-ATA 133. Da heter det UDMA 133 og er en parallell overføringstype. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Det er ingen forskjell mellom ata og sata i dag. ATA100/133 kan overføre maks henholdsvis 100Mb/s og 133Mb/s, mens SATA kan overføre 150Mb/s. Men det man da ikke har regnet med er at SATA kontrolleren går over en PCI buss, som har maks overføringshastighet på 133Mb/s. Så ergo er det ingen forskjell på ATA133 og SATA som går over PCI port. Tror den eneste løsningen med SATA som ikke går over pci porten er et intel HK. Men når det er sagt så trenger man ikke 150Mb/s. Man trenger ikke 133Mb/s, og for så vidt ikke 100Mb/s engang. Det er ytterst få hardisker som kan overføre så store mengder data, det må i så fall være fra cachen, som er 8Mb på den disken. Ellers er det de mekaniske delene som gjør at man ikke får overført med så store hastigheter. Det er en grunn til at de fleste(alle?) ata diskene til Western digital leveres med ATA100 og ikke ATA133, det trengs ikke mer. Så da har vi avklart at SATA ikke gir noen ytelsesøkning fordi man ikke trenger så store overføringshastigheter. Hva er da poenget med SATA? Jo, for det første så kan de ledningene være mye lengre uten signal tap. Nå har jeg ikke tallene i hodet, men tror det var slik at ide kabler kan være maks 60cm før signal tap, mens SATA kabler kan være over 1m. En annen ting er at de er veldig tynne i forhold, noe som skaper bedre orden i kabinettet. I tilleg gjør begge disse faktorene at man forhåpentligvis vil se en del eksterne enheter med sata. Tenk deg bare hvor greit det er å sette på 1-2 SATA utganger på en bærbar maskin, så kan du plutselig ha 2 eksterne enheter som ikke lenger har grensesnittet som en flaskehals. Grunnen til at SATA er mer framtidsrettet er at det sansynligvis vil komme flere og flere SATA enheter, og at ATA sakte vil bli faset ut. Men det er viktig å innse at SATA ikke er en revolusjon, det er evolusjon. Rett å slett neste steg, som kan drive overføringshastighetene høyere en ide kabler. For selv om man i dag ikke trenger selv 100mb/s vil behovet for mer melde seg. Alkavell vil her SATA disken være raskest, men det har ingenting å gjøre med grensesnittet. grunnen er rett å slett at den har 9Ms søketid mot 9,4 på ide disken. Jo lavere søketid jo bedre. Om det er verdt de 400 ekstra er et annet spørsmål. Om det er mer så bare spør så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Mvh P@rm@nn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Kan være en ide og vurdere disse også: (De bråker ikke SÅ mye mer enn Seagaten) * Maxtor 120GB 7200rpm 8MB SATA 1652kr på itbutikken * Maxtor 120GB 7200rpm 8MB PATA 1007kr på itbutikken * Maxtor 160GB 7200rpm 8MB PATA 1406kr på telebutikken Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Selve kontrolleren støtter nok 150MB/s men det hjelper jo lite når den alikevel begrenses av PCI bussen på 133MB/s Noen spesiell forskjell i ytelse merker du neppe, men S-ATA har er som sagt mer fremtidsretta. Hot swapping er jo også en kjekk feature Tynne runde kabler er jo også kjekt. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Det er vel ikke ATA-grensesnittet som setter begrensninger på hd hastigheten i "vanlige" pcer? Tror vel selve disken har mer å si, således burde det ikke ha noe å si hvilken av disse to du velger. Hvis du vil ha en klar ytelsesforbedring kan du se på WD360GD. Evt. to av disse i RAID. Sikler på den løsningens selv... Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Vel tror jeg går for en "vanlig" Segate ATA100 harddisk da så slipper jeg å tenke mere på all spesifikken (+ at det blir litt billigere) Takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Hvis du vil ha en klar ytelsesforbedring kan du se på WD360GD. Evt. to av disse i RAID. Sikler på den løsningens selv... Vurderte å nevne den i tråden min over. Det er kansje den eneste løsningen hvor man taper på at SATA går over pci porten. 2 raptor disker klarer å bruke den 133Mb/s overføringshastigheten. Nå vet jeg ikke så mye om det spesifikt, men når SATA ikke går over PCI porten(som i det intel chippsettet jeg nevnte), så er det vel 150M/s for hver ledning? Da taper man en del når den er innebygd i hovedkortet, 300Mb/s kontra 130Mb/s. Så dagens Sata kontrollere er egentlig bare lagt inn for at folk skal kunne bruke nye disker i framtiden også, ikke fordi det gir en så enorm ytelsesøkning. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 to fordeler ekstra med s-ata er hotswapping, og at man slipper jumpere. det er bare detaljer, men fortsatt. om det er verd 400kr er en helt annen sak da. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg bestilte meg en Seagate Barracuda S-ATA 120gb disk. Noen her som vet om jeg trenger noen flere kabler, enn de medfølgende s-ata kablene til hovedkortet? S-ata strømkabel eller nå sånt? (tar den strøm gjennom samme kabel som data kansje?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå