Gå til innhold

Råd om bilder til søknad

Anbefalte innlegg

I fjor tok jeg bilder på en festival. Jeg stod blant publikum, og tok bildene derifra. Jeg fikk aldri noe som helst tegn på at jeg ikke skulle gjøre det (både security og band så meg godt).

Nå vil jeg søke på en jobb som fotograf i festivalavisen på samme festival. Det er blitt spurt etter arbeidseksempler. Jeg har tatt bilder på mange konserter, men det har vært av mindre slag enn den festivalen. Lys og scene var mye mer proft på festivalen enn på konsertene jeg har vært på i ettertid. Bildene jeg tok på festivalen er nok også de beste konsertbildene jeg noen gang har tatt. Kan jeg uten problemer bruke de bildene jeg tok på festivalen som arbeidseksempel? Eller vil det føre til et dårlig (første)inntrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør festivalen, de vet, i motsetting til oss ;)

Men skal jeg spekulere så vil jeg tro at de gir fullstendig beng i om du tok bilder i fjor. For festivalen er bilder reklame. Men nå har det seg og sånn at en del artistmangare vil ha kontroll på bildebruk. Det er egentlig deres fotoforbud festivalen forsøker å håndheve. De har altså ofte en offisiell holdning, og en egentlig holdning.

Nå har jeg vært festivalfotograf fem år på rad. Det de legger vekt på, er at jeg leverer raskt, helst i går, men dagen etter er greit. Videre at jeg er bevist at jeg representerer festivalen, når jeg fotograferer for dem. Det betyr å holde meg noenlunde edru, ikke dette ned fra scena, og å respektere fotoforbud, der det er fotoforbud.

Gir de inntrykk av at du forstår det med å representere, da er hvordan du har skaffet deg portefolien din neppe noe problem.

Hvilken festival er det forresten?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takk for innfyllende svar. Det er skjærgårds music & mission (kristen festival) jeg snakker om. Jeg er generelt veldig respektabel av meg, og opptrer overhode ikke sjenerende. Oppfører meg bra med andre ord. Burde ikke være noe problem å holde meg edru, da alkohol ikke er lov der.

Har sendt mail til festivalen nå, med spørsmål om hvordan de reglene er.

Endret av carmelita
Lenke til kommentar
Jeg er og i stand til å holde meg edru, ... så lenge det ikke er snakk om mange timer i strekk :p

Jeg bare tuller.

Jeg prøvde bare å fortelle deg på en litt spøkefull måte, hva det innebærer å representere. Det høres ut som om du er vel kvalifisert for den delen av jobben. Samtidig så må du ikke glemme å ha det gøy.

Lykke til forresten.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønte det. Det burde jo ikke bli noe problem å klare å holde seg edru, uansett. Og jeg tror ikke det er så vanlig å dette av scenen, med mindre man er Mira Kraig.

Takk. Jeg har det så godt som alltid gøy når jeg tar bilder, så det burde ikke bli noe problem. Riktignok med mindre artisten synger/spiller forferdelig surt, eller batteriet på kameraet tar kvelden.

Lenke til kommentar

Som fotograf kan du ikke nødvendigvis publisere bilder av enkeltmennesker. Du kan ikke fotografere Ola Dunk på gata i Oslo og selge det til VG.

Det går på publisering. Du kan ikke publisere bilder uten samtykke. Når en potensiell arbeidsgiver ber om arbeidseksempler er det ikke publisering. Dermed kan du selvfølgelig bruke disse bildene uten problemer.

I tillegg er det også et prinsipp som omtales som "stilltiende samtykke". Det betyr i praksis at dersom noen ser deg fotografere dem, og ikke setter seg til motverge, altså stilltiende godtar fotograferingen, foreligger det et stilltiende samtykke.

Dersom bildene er gode bruker du dem. Dersom de ikke er det gjør de selvfølgelig mer skade enn nytte, men dersom det er dine beste konsertbilder ville jeg lagt dem ved.

Lenke til kommentar

Tror ikke alle jurister vil være enige med Simon her.

Han hopper elegant over at bildene er tatt i strid med et generelt fotoforbud. Da blir det irrelevant om bildene publiseres eller ikke.

Stilltiende samtykke er et komplisert juridisk begrep. I en folkemengde hvor flere bryter et forbud, kan man vanskelig påberope seg stilltiende samtykke. At sikkerhetsvaktene prioriterer almen sikkerhet, framfor å håndheve et fotoforbud, kan neppe regnes som stilltiende samtykke i seg selv. Jeg hevder ikke at det ikke forligger stilltiende samtykke, men det blir nok et tolkingsspørsmål.

Men når dette er sagt. Så tror jeg fortsatt at du trygt kan bruke bildene i en søknad til festivalen.

Lenke til kommentar

Jeg leste feil. :)

Men dersom det ikke foreligger noen form for fotoforbud, blir stilltiende samtykke like fullt relevant.

Fotolovene er tidvis ganske liberale, for eksempel ble Klassekampen frifunnet for å fotografere en næringslivstopp som solgte knark i stua gjennom stuevinduet, for så å publisere. Hvorfor?

Jo, fordi du må regne med å bli fotografert når du er en næringslivstopp og selger knark i stua di uten å trekke for gardinene.

Men det blir en digresjon, bildene kan i alle tilfeller brukes i en søknad. Jeg tror ikke noen blir sinte over noe slikt. :)

Lenke til kommentar

Har fått svar nå. Jeg kunne ta bilder dersom ikke annet ble opplyst, og det ble det jo ikke. Så da antar jeg at det hele går greit, og dersom jeg ikke blir fotograf på festivalen, så kan jeg jo ta bilder på egenhånd (hvis jeg ikke får beskjed om noe annet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...