christhenoob Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) God kveld! Jeg må begynne med å si at jeg ikke har mye peiling på strømforsyninger. Jeg vet hva alle kontaktene er til, og hvor mange pci baserte strømkontakter man burde ha for sli setups og slikt, MEN.. jeg skal oppgradere skjermkortet mitt nå, og er usikker på om jeg burde kjøpe så det holder så vidt, altså billigste alternativ? ELLER kjøpe mer enn nok, så jeg har nok Watts til fremtidige SLI setups og slikt.. hardware nå: amd athlon 64x2 5000+ (2,6 ghz) 4 gb ram, usikker på volten.. 2 harddisker, 1x250 og 1x320 Nvidia 7950 GT, skjermkort dvd rom.. vanlig crap 3 vifter, 4 katoder og til slutt: 500Watts psu fra mist Jeg har tenkt til å kjøpe meg 4850x2 skjermkort, og den bruker 1x6 pin og 1x8pin. Jeg har sett etter effektbruket og slikt, men skjønner ikke så mye.. Jeg har sett meg ut disse strømforsyningene: (de jeg liker, og som er i riktig prisklasse) Corsair Powersupply 750W - 995kr Chill Innovation CP-700M - 1100kr vel.. du skjønner forhåpentligvis prisklassen jeg ligger i, 1100kr føler jeg at er maks pris jeg vil/kan betale for en psu.. Jeg vil VELDIG gjerne ha modulær psu, men jeg sliter med å finne en god en med nok PCI kabler. Redigering: BTW! fylte nettopp ut en slik kalkulator for PSU "needs", og der fikk jeg ca 450 Watt? det høres ikke helt riktig ut for meg.. vet ikke Endret 2. mai 2009 av christhenoob Lenke til kommentar
Alpha-dog Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 48**-kort krever minimum 400W og jeg har satt opp et gameroppsett før, da ble det anbefalt av komplett at jeg brukte 550W eller mer. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Hvis du ser på signaturen min så har jeg ganske mye hardware trøkka inn i dataen min, og strømforsyninga mi er på 500W så noe overdrevent kraftverk av en strømforsyning trenger du nok ikke. En strømforsyning på 600-700W vil nok være greit for ditt bruk. Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 jeg skjønner.. du har LANGT mer avansert hardware enn meg i din pc! Jeg går nok for sistnevnte psu, da jeg kanskje kan få presset denne ned i pris. Takk for rådet! Lenke til kommentar
Alpha-dog Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Munty: Nei, strengt talt trenger man ikke mer enn 350W PSU, men så kommer man inn på "ytelse". Jeg ville nås sagt at du Munty trengte minimum 650W for et så heftig system. Spessielt med det skjermkortet og to harddisker. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Anbefaler å legge en god del penger i en heftig PSU. Fordeler med å overdimensjonere er der, blant annet: 1, PSU går stillere da den ikke blir belastet så mye om den er kraftig overdimensjonert. 2, Du har mer effekt med tiden til fremtidige oppgraderinger. 3, Du er bedre rustet mot "Tidens tann", alle PSUer mister effekt etter hvert som tiden går og de klarer ikke å levere samme mengden strøm som før. Spesielt merkbart etter 2-3 år. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg kjører med 500W på det som er på profilen min Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Munty: Nei, strengt talt trenger man ikke mer enn 350W PSU, men så kommer man inn på "ytelse". Jeg ville nås sagt at du Munty trengte minimum 650W for et så heftig system. Spessielt med det skjermkortet og to harddisker. Det jeg ville fram til var at dette med PSU'er er ganske overdimensjonert. Jeg fikk anbefalinger om å ha en 800W strømforsyning til systemet mitt, men jeg greier meg greit (for øyeblikket) med en 500W PSU. Klart det er veldig smart av christhenoob å kjøpe en PSU som leverer langt mer enn 500W. PS: Har ikke to harddisker. Det er oppført fire i signaturen pluss en jeg har glemt å skrive opp, så da blir det fem. Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har lest alle innleggene nå, og lurer.. burde jeg vurdere større psu enn 700W? Jeg liker virkelig den 700W, den chill innovation.. men hvis jeg burde kjøpe 800-900 nå så er vel det greit, så jeg heller har denne lenger i fremtiden? Lenke til kommentar
tamw Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg vil anbefale og kjøpe en Psu med kun en stor 12v rail. da vil du kunne utnytte strømforsyningen best, og du slipper og tenke på om en av 12v railene er stor nok for f.eks sjermkortet ditt. Pcpower&cooling har noen veldig gode psu'er med bare en 12v rail, har selv 610w og 750w modellene.. PcPower&Cooling Psu'ene er er de mest stabile jeg noengang har hatt, og er stillegående i tillegg Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 @tamw De fleste PSU-er i normal prisklasse har i realiteten bare en 12v rail. Men de har splittet opp denne railen i flere "liksom" railer ved hjelp av sikringer på hver del. Summen av disse "liksom" railene er til sammen er ofte 25 - 40 % over det selve railen kan ta. Faktisk er en slik oppdeling, en del av ATX standarden for PSU-er. Bakgrunnen er rett og slett sikkerhet. Typiske kabler i en PSU er ikke konstruert for å dra strømstyrker særlig over 20 A. Altså gjør faktisk PC Power & Cooling noe som ikke er i henhold til standarden, og som normalt er typisk for svært rimelige PSU-er (mindre kostnad). Det er grunner for at ATX-standarden er som den er, og det er faktisk ulemper også med "single raid" konseptet til PC Power & Cooling. Selv om det i praksis fungerer bra. Men jeg anbefaler ingen å prøve å dra f.eks 700 Watt over en kabel/kontakt. PC Power & Cooling er meget bra PSU-er, i klasse med Seasonic, Corsair og enkelte Antec-modeller. @christhenoob: Et HD 4850x2 oppsett drar ikke særlig mer en 400 Watt for hele systemet (da målt i stikkontakten). Ulike tester angir 330 - 400 Watt, de fleste i nederste del av skalaen. En 700 Watts PSU holder da i bøtter og spann. Det vil garantert også holde til framtidige oppsett, om da ikke 2 stk 4870x2 er planen. Faktisk skal den 500 Watt Misten du har i systemet i dag, med glans dra et HD 4850x2 oppsett. Når tester viser at et HD 4850x2 oppsett f.eks dra 380 Watt fra stikkontakten, så betyr det at selve oppsettet bare drar 304 Watt, fra selve PSU-en, dersom den har en effektivitet på 80 %. 304/500 betyr at oppsettet faktisk ikke gir mer enn 60 % belastning på PSU. Nå er dog den PSU-en sikkert noen år gammel, og har mistet en 10 - 15 % effekt. Men allikevel skal det gå greitt. Eneste grunn til at den eventuelt ikke fungerer, er sammensetning av "rails". Som Munty skriver, man overdriver jevnt over behovet for størrelse på PSU til langt mer enn det man reelt sett trenger. Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 tamw: Ja.. de strømforsyningene er fine, og ser ut til å ha nok kabler og slikt. MEN.. ingen av de billige butikkene har dem inne på lager, og når det står: ventes om 1-7 dager, så har jeg erfaring med at de ikke tar dem inn lenger.. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Er lurt å kjøpe ein straumforsyning som er litt større en den treng. Både med tanke på rippel, levetid, oppgraderingar osv. Rippelen blir større jo meir straum du trekker frå straumforsyningen. Levetiden på ein PSU på 340watt blir liten vist den yter det 24/7. Då blir komponentane i PSU heitare og levetida går ned. Du får og eit høgre støynivå på grunn av at vifta må ha høgre turtall for å kjøle ned komponentane. Vist du skal oppgradere seinare er jo PSU ein stor kostnad. Ein burde tenke litt på det å. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Er lurt å kjøpe ein straumforsyning som er litt større en den treng. Både med tanke på rippel, levetid, oppgraderingar osv. Rippelen blir større jo meir straum du trekker frå straumforsyningen. Levetiden på ein PSU på 340watt blir liten vist den yter det 24/7. Då blir komponentane i PSU heitare og levetida går ned. Du får og eit høgre støynivå på grunn av at vifta må ha høgre turtall for å kjøle ned komponentane. Vist du skal oppgradere seinare er jo PSU ein stor kostnad. Ein burde tenke litt på det å. Det er korrekt det, men faktisk er PSU-er av kvalitet laget for å håndtere 60 - 70 % (eller mer) belastning på load uten at dette skal påvirke levetid nevneverdig. Jeg har selv en 6 år gammel Antec 380 Watt PSU, som har kjørt og kjører fremdeles et oppsett hvor det anbefales 340 - 350 Watt. Den støyer ikke, er stabil og trivs med tilværelsen. Dersom behovet er 310 Watt er faktisk 500 Watt helt greitt det. Og jeg vil heller gå ned i Watt og kjøpe noe jeg vet er "optimal" kvalitet når det gjelder komponenter. F.eks bruker Seasonic komponenter som tåler langt høyere temperaturer enn mange av konkurrentene. En 700 Watts PSU vil for 99,5 % av brukerne ikke belastes mer enn 35 - 50 %, og vil aldri bli for liten når det gjelder sannsynlige oppgraderinger. Det er også en misforståelse at man stadig vekk trenger mye mer watt. Mitt gamle ATI 9800 Pro kort drar nesten like mye strøm som et HD 4770 kort. Trådstarter vil derfor med stor sannsynnlighet kunne kjøre det oppgraderte oppsettet på den PSU-en han alt har. Skulle det faktisk ikke gå, har han ikke tapt noe. Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 hei igjen.. Jeg må kjøpe ny psu for å kunne koble til 4850x2 kortet.. Jeg har bare 2x6 pin pci strømkabler, og det kortet trenger en 6pin og en 8pin! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 hei igjen.. Jeg må kjøpe ny psu for å kunne koble til 4850x2 kortet.. Jeg har bare 2x6 pin pci strømkabler, og det kortet trenger en 6pin og en 8pin! Faktisk er det vanlig at nødvendige overganger for strøm er med kortet. I alle fall bruker Sapphire å legge med 2 x Molex 4 til PCIe 8. Det er nemlig en lang rekke PSU med nok Watt, men med noen år på baken som ikke har PCIe 6/8 kontakten, men bare PCIe 6 og Molex. Tror nok produsentene vet dette og legger med litt ekstra snadder. Det er egentlig samme kontakten, de to ytterste kan tas av. Faktisk så går det heller ikke strøm (12 V) i disse. Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg takker nok en gang for veldige bra svar og tips! Når du sier at det faktisk følger med adaptere fra molex til 8-pins, så er dette 0 stress.. jeg har ikke akkurat dype lommer, så det at jeg slipper å kjøpe en ny en, er bare perfekt! Jeg beholder mist 500W'ern lengre! =) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg takker nok en gang for veldige bra svar og tips! Når du sier at det faktisk følger med adaptere fra molex til 8-pins, så er dette 0 stress.. jeg har ikke akkurat dype lommer, så det at jeg slipper å kjøpe en ny en, er bare perfekt! Jeg beholder mist 500W'ern lengre! =) Kan ikke garantere det, men 6 av 7 tester av Sapphire Radeon HD 4850 X2 angir dette. PC Perspective, sjekk litt nedover på sida og techPowerUp viser til og med bilde med disse. Bilde fra overclockersonline. Regner med at Sapphire Radeon HD 4850 X2 er det aktuelle kortet, ser ikke mange andre 4850 X2 tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå