Gå til innhold

Tips til ny vanntank

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til ny vanntank.

Jeg har nå hatt den plexi tanken som netconnection selger, men den har sprukket for andre gang. Noen andre som har hatt problemer med den?

Jeg fikk ny første gang, men vil jeg ikke ha den igjen.

Jeg vurderer å bare kjøpe en plastboks og sette pumpa nedi den, men det ser ikke så veldig pent ut og så blir det litt tungvinnt å tømme systemet med en slik tank.

En annen ting jeg har tenkt på er å kjøpe den tanken som er beregnet til å feste helt inntil eheim pumpene. Jeg har eheim 1250 og den har 5/8" nippel på innsug men den er vel bare å bytte ut med en 1/2"NPTx3/8"ID nippel som kan kjøpes på microplex? Problemet da er at jeg "mister" 1/2" standaren i systemet mitt. Eller kobles pumpa til på annen måte? En ting leg lurer på med denne løsningen er om det vil skape problemer at innsug nippelen er mindre enn trykk nippelen.

En siste løsning kan være å kjøpe tanken til Aqua Computer. Syns den er skikkelig stilig men den har 3/8" tilkobling. Denne vil da bli en flaskehals i systemet men det har vel ikke noe å si? 1/2" er vel kanskje en smule "overkill"? Skulle jeg kjøpt vannkjøling nå så hadde nok allt blitt 3/8".

Det virker som om vanntanker er dårlig prioritert innen vannkjøling. Lite å velge mellom og den eneste jeg har sett med 1/2" er plexi tanken som netconnection selger.

Noen som holder med noen av løsningsforslagene mine? Eller har egne forslag? Tar imot alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- og her kommer standard svaret mitt..

-Bygg selv! :lol:

du kan lafe noe pent noe ut av litt plexi, og forme den så den passer inn i en 5 1/4 brønn... da kan du sette inn riktige nipler, og du slipper og plasere den i dørken på kabbizen din..

-mvh meg selv, og ingen andre

Lenke til kommentar
Kan bruke vanlige PVC rør, som du kjøre top og bunn til, så blir det en bra og billig vantank :)

Mener du sånne som kan brukes som bassrefleksrør i basskasser?

Jeg lagde en tank av plexi til å ha i 5 1/4" brønn men den ble ikke tett. Dessuten så trenger jeg plassene til andre ting.

Lenke til kommentar
Bare en liten en:

Er det noen som har tatt en titt gjennom ymse nipler og overganger?

Innermåla på enkelte 1/2" er mindre enn de "breieste" 3/8".

Betyr nok litt i sammenhengen det også.

Sant nok, men det med innermål har jeg aldri skjønt helt. 1/2" nippel og 1/2" gjengedimensjon er ikke like stort. En nippel med disse måla har mye større hull inni eller det det er på selve nippelen.

En med 1/2" nippel og 3/8" gjengedimensjon har vel omtrent samme åpning.

Så aquatube med 3/8" nippel og 1/8" gjengedimensjon vil vel ha like stort hull inn og ut av nippelen?

Det at jeg får mindre flow i systemet mitt vil bare være bra. Den 1250 pumpa til eheim pumper som en jævel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...