Poirot Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Har en Toyota Rav 4 som har noen steinsprutskader som ikke har rustet. Kjøpte en lakkstift hos en Toyota-forhandler for å dekke til småskadene. Men den idiotiske brukasanvisningen er jo kun tegninger, og jeg har ikke gjort dette før, så jeg trenger litt proff hjelp... Altså, jeg gjorde som det stod. -Vasket -Lot tørke -Brukte lakkstiften -Herdet 10 min -Gikk over med våt tupp og fikk fjernet det overflødige som var rundt skaden -Herdet 10 min -Hadde på klarlakk So far so good, veldig bra resultat til nå. MEN: så sier bruksanvisningen man skal vente 20 min, deretter viser den bilde av en svamp og 48 timer. Da jeg skulle sjekke på bilen etter 20 min var klarlakken blitt til ganske synlige bulker i lakken (hadde noen steder rent litt nedover også), og jeg fikk en smule panikk. Vasket og gnikket for å få vekk det overflødige, men da forsvant jo lakkfargen i skaden også, og jeg var tilbake til start. Så jeg antar det var helt feil metode. Hva skal man gjøre for å unngå at klarlakken legger seg som tydelige bulker? I bruksanvisningen står det jo bilde av at det skal bli så godt som jevnt med den opprinnelige lakken? Er det en mulighet å ikke benytte penselen som fulgte med klarlakken, og heller benytte en tannpirker, for å få mindre lakk ved påføringen? (Kan jo også nevne at jeg har 4-5 små (noen mm i diameter) rustskader etter steinsprut, hva koster det sånn ca for å få fikset disse proft? Endret 2. mai 2009 av Poirot Lenke til kommentar
Patz Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Spesielt på små skader kan det lønne seg å bruke en tannpirker istedet for den medfølgende børsten i lokket. Dypp litt lakk på tannpirkereren, og sett den inntil skaden. Lakken vil da flyte inn og fylle skaden. Husk at det må være "plass" til klarlakken, så skaden må _ikke_ fylles med fargelakk før klarlakken er på. Beregn aller helst mange "strøk", gjerne 4-7 strøk farge, og 3-4 strøk klarlakk. Husk at hele poenget er å få skaden reparert slik at den er 100% plan med den øvrige lakken, bli derfor ikke fristet til å legge på litt ekstra lakk. Et tips være å lime sandpapir på en blyant (typen med viskelær i enden), som du bruker for å slipe før og etter reparasjon. Poler til slutt. Steinsprut med rust kan også repareres, slip vekk rust med blyanten som nevnt over, og legg på primer. Lenke til kommentar
Poirot Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Flere lag altså, det hadde jeg ikke tenkt på. Våtpolere mellom hvert lag? Fristende å fjerne rusten selv, men er så redd for å gjøre skaden større når jeg pusser, siden jeg absolutt ikke er flink med bil og aldri har gjort noe slikt før. Har du noe primermerke å foreslå? Deretter lakkstift til slutt? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Har neppe så mye for seg å polere mellom hvert lag, men poler godt (bruk eventuelt 3M rubbing) til slutt for å jevne ut. Tar du det rolig og tenker deg om så skal det gå bare godt å pusse vekk rusten og lakke over. Skaff deg original Toyota-primer eller annen etseprimer på spray, og spray litt ned i en kopp. Benytt så tannpirker til å påføre. (Sjekk ALLTID først at primer og lakk ikke reagerer negativt på hverandre). Så påfører du base og klarlakk som beskrevet i forrige post. Det viktigste er som tidligere sagt å få reparasjonen helt plan med resten av lakken, svært mange legger på for mye lakk. Husk også å ikke smøre lakk utfor skaden, lakken skal kun være i selve steinspruthullet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå