V?rbris Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Har ei maskin med hovedkort ASUS P5B Der har jeg windows XP PRO lagt inn på en sata hardisk med ata kabel. Har ytterligere hatt 2 mindre ide hardisker tilkoblet nå bare en, ville montere en større harddisk på 500gb. Men disse 2 var koblet opp med ide flatkabel seriell for 2 hardisker, hvor den ene kontakt nå er ledig. Finnes det overganger fra flatkabel til sata/ata? Eventuelt kan jeg koble til flere sata kabler på hovedkortet? ( Da jeg fikk disse montert fikk jeg beskjed om at det ikke var plass for flere hardisker ). Eventuelt er jeg da nødt til å kjøpe ny ide hardisk på 500gb, ser de er dyrere enn de andre? Vurderer også ekstern harddisk på 500gb, men ville helst ha hatt en ny intern først. Kanskje se etter en brukt ide hardisk på minst 250gb? Noen med peiling? Lenke til kommentar
LoooK Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321781 Lagerportskonfigurasjon 1 x ATA, 5 x SATA, 1 x eSATA Du kan maks få 2 ATA (2 på 1 kabel) og 5 SATA på det hovedkortet. Tror det skulle gå greit og kjøpe en SATA disk til da :- ) Endret 2. mai 2009 av LoooK Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Takker. Da var det sikkert ikke plass for flere ide disker selger av maskinen mente, det er fysisk plass for flere hardisker enn 3 stk mener jeg, hvis ide hardisk er ATA og da stemmer det. Det var 2 ide hardisker på en kabel som jeg fikk etterinstallert fra en gammel maskin. Den ene tok jeg selv ut for montering på nytt i gamlemaskina. Vil prøve å sparke liv i den for å bruke maskina som nødløsning. Har Windows PRO innlagt på en SATA disk ( små kabler ) på 150gb, har ytterligere 1 ide hardisk ( ATA )? på 80gb montert. Hvis jeg da kan montere en ny SATA disk på 500gb bare ved å koble til ny kabel er det grei skurring. Å flytte Windows PRO fra en hardisk til en annen går vel ikke uten reinstallasjon så det er utelukket da jeg ikke har recovery dvd ( har lisens ). Så forresten en ide hardisk på 500gb til salgs her på forumet for kr 400,- brukt i 2 år ( produsert i 2006 ) med fri frakt. Denne kunne jeg ha koblet rett opp på den ledige plass på flatkabel for 2 ide hardisker. Får en ny Samsung SATA disk for i overkant av kr 500,- + frakt. Frakta blir delt på andre ting ved eventuell kjøp da jeg også skal ha noe programvare, minnebrikker+++ i løpet av sommeren. Hva er forskjellen på de gamle ide hardisker ( ATA )? og de nye SATA sånn rent funksjonelt? Har begge typer montert og synes ikke jeg merker noen forskjell selv. Er det noen som har link til ett program jeg kan kjøre slik at jeg ser hva som er på maskinen, fikk link til dette fra en data selger for en tid siden men har mistet linken. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det er lite forskjell i ytelse når vi snakker harddisker. Prøver du med SSD derimot, da vil du straks se at IDE er hastighetsbegrenset kontra SATA. SATA slipper du også å holde på med jumpere siden det er 1 enhet per kontakt. Bruker selv en full lastet IDE i tillegg til SATA og det funker ganske bra. Savner dog IDE port nr 2 slik at jeg har sluppet å måtte ty til andre løsninger for å drifte eldre harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå