Gå til innhold

Knitrelyd fra strømforsyning og noen ganger startproblemer. 300W på XP2100 maskin.

Anbefalte innlegg

Maskina er fra 2003, men PSU fra 2006. I det siste har jeg av og til hatt problemer med å starte datan. Når jeg trykker på på-knappen kommer en knitrelyd fra psu og datan vil ikke starte. Slår jeg av og prøver på nytt et par ganger, går det til slutt, og datan funker normalt.

Hvorfor er det sånn? Hvor skadelig er det for komponentene i datan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vi antar at det er PSU og ikke kondensator syken (Åpne maskinen og se på hovedkortet om det er oransj guffe på de sylinderformete komponentene på hovedkortet.) så varierer skadeligheten av kvaliteten på PSU.

Om det er en billig sak uten noen form for beskyttelse så risikerer du at den ryker snart og når den går... Så tar den med seg hardware i samme slengen.

Hovedkort, harddisker, skjermkort, stort sett alt som er koblet direkte til strømforsyningen står da i faresonen for å bli stekt og slaktet når en PSU ryker som ikke har beskyttelse videre nedover.

Hiper PSUene i sin tid var fæle til å ta med seg harddisker og annet når de konket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...