Gå til innhold

Studere i Storbritania, hvilket universitet?

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om plass i Essex, York, Lancaster og Swansea University.

Nokon som har erfaringer frå nokon av desse universitetea eller andre synspunkter?

Føler at York blir det mest fagretta/profesjonelle, mens Swansea er meir festing :p

Essex og Lancaster er kanskje ein plass mellom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg kommet inn flere plasser, og valgt Newcastle som førstevalg. En venn skrev dette om Lancaster :

Its decent mate, its a small city that is expanding, the uni has grown loads and is like a small town in itself, campus is massive. There are about 9 colleges and ech have their own bar etc, lots of modern living accomidation and good fcilities for sport etc, its a really good place to live. The town itself is decent, lots of bars and clubs etc especially for a city its size, i dont really have anything bad to say about it. You should check it out mate.

Så spørst hva du er ute etter, city campus eller campus som en egen liten forstad.

Og de har tydeligvis høyest selvmordsrate av universitetene ;)

Lenke til kommentar

Årsavgift ligger rundt 100-160 k som du sier, lab-baserte studier koster mer. Jeg kommer til å betale 106 000 pr. år hos Newcastle. De antar at det koster rundt £6-6500 (medregnet bokostnader og levekostnader, enkelt sagt dette det koster å bo der inkludert alt i 9 og en halv måned) for ett år. Lagt sammen blir dette maksimum 170 000. Med fullt stipend og lån fra lånekassen kommer jeg til å få 199 000 ca.

Ergo det skal fint gå ann å leve på lån+stipend, spesielt oss som har tjent opp litt fra før :) College fees har jeg aldri hørt om, det er en årsavgift hos universitetene og det er tuition fees.

Lenke til kommentar

Svært mange universiteter ha college fees. Det er for å betale for college ditt. Virker ikke som om Newcastle har college fees, men de forventer en høyere levekostnad enn du beregnet. De beregnet en levekostnad på 7000-7500 pund. Altså 70K-75K. Altså, det blir ikke maks 170K. Uansett, jeg kunne aldri tenke meg å få over 500K i gjeld av å studere 3 år på et middels britisk universitet, men jeg bare lurte på om du visste.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Svært mange universiteter ha college fees. Det er for å betale for college ditt. Virker ikke som om Newcastle har college fees, men de forventer en høyere levekostnad enn du beregnet. De beregnet en levekostnad på 7000-7500 pund. Altså 70K-75K. Altså, det blir ikke maks 170K. Uansett, jeg kunne aldri tenke meg å få over 500K i gjeld av å studere 3 år på et middels britisk universitet, men jeg bare lurte på om du visste.

Nei det gjør de ikke. I mitt brev fra dem, som skal brukes til blant annet lånekassen osv., får jeg oppført £6000-6500, og det er også dette jeg har fått opplyst når jeg har snakket med de.

Lånet blir ca 300 000 etter endt utdanning, noe jeg ser på som akseptabelt for å følge drømmen min ;) Jeg vil heller gå på et ikke-topp-10 universitet (selv om jeg fikk tilbud fra flere "bedre" universiteter) hvor jeg vet jeg kommer til å trives, enn å gå på et "supert" universitet hvor jeg er mer usikker på trivsel.

Lenke til kommentar

Nei det gjør de ikke. I mitt brev fra dem, som skal brukes til blant annet lånekassen osv., får jeg oppført £6000-6500, og det er også dette jeg har fått opplyst når jeg har snakket med de.

Lånet blir ca 300 000 etter endt utdanning, noe jeg ser på som akseptabelt for å følge drømmen min ;) Jeg vil heller gå på et ikke-topp-10 universitet (selv om jeg fikk tilbud fra flere "bedre" universiteter) hvor jeg vet jeg kommer til å trives, enn å gå på et "supert" universitet hvor jeg er mer usikker på trivsel.

Det står her http://www.ncl.ac.uk/undergraduate/interna.../financeint.htm

Jeg vet ikke hvor mye du får i stipend, men jeg tror den ligger noe lavere enn 70-80K per år. Uansett, ikke noe galt i ditt valg, men jeg ville ikke ha gjort det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har også søkt på universiteter i Storbritannia til høsten. Har kommet inn i Swansea, Queen Margaret i Edinburgh, stirling og i Essex.

Jeg er ihvertfall kjempe usikker. Jeg tenker nok mest på Essex for øyeblikket, pga det er så nært London og slike ting. Men, er dermed redd levekostnaden blir dyrere. Uff, vet ikke jeg er så usikker. Men, jeg TROR til dags dato at det blir essex :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...