Gå til innhold

Hva trenger man til barbering ?


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å barbere meg...

Hva trenger jeg ?

Bare en sånn elektriks barbering fra Gilette ?

 

Eller en sånn høvel med etterbarberingsvann og masse annet ?

Kan noen sette opp hvordan gjøre det ?

f.eks

Først kjøp : Gilette elekrisk barberingsgreie (249,-) Høvel (89,50) Etterbarberingsvann (49,-) Barberingsskum (94,40)

 

 

1 : Førjobben.

 

Først ta på ................blabla ....

............

.

 

 

Så tar du å ...w.e.we...bla bal ........................

.........................

.............blabla.................

 

2. Barberingen

 

Du tar frem ............

............

.

 

3. Ettervask .

 

 

Ta vannet og .. ..bla bla

 

Det ovenfor er bare et eksempel.

 

Bablinga er istedenfor tekst ..

 

Håper noen kan sette opp en fin "veiledning"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal begynne å barbere deg nå, er det sikkert lurt å starte enkelt.

Kjøp deg en høvel og barberskum på nærmeste daglivarebutikk. Selv pleier jeg å barbere meg etter å ha dusjet. Hvet ikke om noe er bedre enn noe annet.

 

Gni bareber skummet rundt i trynet, og bruk bareberhøvelen til å barbere deg.

 

Du kan jo også spørre pappa om hjelp?

Lenke til kommentar

Om du virkelig vil bli seriøs når det gjelder barbering, sjekk ut følgende tråd (eller om du bare vil spare deg fra gillette helvete):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857834

 

Generellt sett liker jeg å skrubbe fjeset først, da går barberingen mye glattere. Fukter ansiktet med varmt vann for å åpne porene.

Blander opp skum med børsten - nå skummer jeg med børste og barberingssåpe, så det blir jo litt annerledes om du går gillette måten, men ca det samme.

 

Barbering

Skyller med iskaldt vann

Etterbehandling med shaving balm, jeg bruker en fra nivea, men der må du nesten prøve deg frem for å finne noe som passer deg og din hud.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Enig, skal man først begynne å lære noe kan man like gjerne gjøre det skikkelig. Og DE- barbering er utvilsomt mye bedre enn det Gillette greiene fra Rema klarer.

 

Edit: Kanskje Derby blader er bedre for en nybegynner, skal visst ikke være så skarpe som Feather.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

holder som sagt lenge med f.eks. mach3 høvel for de fleste langt ut i livet. Jeg bruker det nå i 5-6 år og det gir en fin barbering uten at det lugger. Bare man passer på at man bytter ut hodene ettersom de blir sløve. Og skylle hodet før og etter bruk med glovarmt vann, evt alkohol.

 

1. Gillette mach3 (turbo e.l.)

2. Vanlig barberings skum fra gillette

3. aftershave balm, jeg bruker Versace sin, litt dyr, men en sånn tube holder lenge.

 

1. dusj og vask ansiktet godt.

2. la ansiktet være litt vått før da glir det bedre når man barberer

3. påfør skum

4. Barber opp->ned ned til kjevebeinet og så barberer man ned-->opp opp til kjevebeinet.

5. vask ansiktet godt med kaldt vann

6. Tørk ansiktet godt med et rent håndkle

7. påfør ca en 1 kroning->tier med aftershave balm i ansiktet. Noen er veldig drøye, du får se an.

8. Bedøm resultatet.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Så kan du spørre deg. Hvor mye koster en pakke med mach3 hoder kontra en 5pack med DE blad? Og hvilke varer lengst? DE er kanskje litt dyrere engangskostnad. (Skjønt med de prisene jeg har sett på Mach1000 extreme jalla enkelte steder, så er det kanskje ikke det?) Men det blir mye, MYE billigere i lengden.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Like greit å begynne med gode vaner, skjegget kommer ikke akkurat til å stoppe opp med det første.

 

Kjøp en god høvel, en 10-pack med Feather-blader, en billig børste og en Colonel Conk-såpe fra barbershop.no. Koster et par hundrelapper, men det er så uendelig mye bedre enn engangshøvler og Gilette-skum.

Jepp, heilt enig. Det er dyrare i utgangspunktet, men på lang sikt blir det billigare sidan ein slepp å kjøpe nye blader til stadighet. Ein god krem varer og veldig lenge. I tillegg blir jobben så ufattelig mange gonger lettare og ikkje minst blir resultatet veldig bra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

regnet med at de var dyre? men det er vel som folk sier man skal tro i kirka, men vite ellers...

 

Mach 3 ligger vel på rundt 80kr ink 2 ekstra "hoder". Skummet er vel rundt 40-60kr, balm rundt 150kr. så ca 280kr, man trenger ikke å bytte hode mer enn hver 3-4 uke etter min mening, spørs på hvor ofte du barberer deg osv. 4 pack med hoder koster rundt 100kr tror jeg. Dvs for et år: 2 x 4 pack + mach3 sett + skum = 480kr

 

Startsett til tradisjonell barbering (LINK) = 549kr

 

Så er ikke stor prisforskjell, og dere som kan dette kan jo bedømme om dette settet er bra eller ikke, men jeg vurderer også å skaffe meg det. Regner med at slik høvler gir bedre resultat?

Lenke til kommentar
regnet med at de var dyre? men det er vel som folk sier man skal tro i kirka, men vite ellers...

 

Mach 3 ligger vel på rundt 80kr ink 2 ekstra "hoder". Skummet er vel rundt 40-60kr, balm rundt 150kr. så ca 280kr, man trenger ikke å bytte hode mer enn hver 3-4 uke etter min mening, spørs på hvor ofte du barberer deg osv. 4 pack med hoder koster rundt 100kr tror jeg. Dvs for et år: 2 x 4 pack + mach3 sett + skum = 480kr

 

Startsett til tradisjonell barbering (LINK) = 549kr

 

Så er ikke stor prisforskjell, og dere som kan dette kan jo bedømme om dette settet er bra eller ikke, men jeg vurderer også å skaffe meg det. Regner med at slik høvler gir bedre resultat?

Det kan eg garantere deg.

Lenke til kommentar

Proraso er anbefalt flere steder, dog kan jeg ikke si jeg har personlig erfaring med det.

Høvelen er en helt basic DE høvel. Men strengt tatt trenger du ikke mer. Jeg har en Merkur Vision(1200kr) og synes av og til at Merkur Progressen(400kr) er bedre. Visionen ser penere ut, men der ligger hele forskjellen egentlig :)

 

Eneste jeg ville vurdert å bytte er egentlig børsten. Grevlinghår er generellt sett ansett som bedre (men dyrere)

Lenke til kommentar

Så neste gang jeg drar på butikken (?)

Skal jeg kjøpe.

 

 

Kjøpe :

 

1: Barberhøvel (F.eks Gillette Mach3)

2: Vanlig barberingsskum. (Gillette)

3: Aftershave (Spørs hva jeg finner)

 

Barberingen.

 

1: Først ta en varm dusj, vask fjes osv.

2: La fjeset være litt vått.

3: Påfør skummet.

4: Vask høvelen i varmt vann og sjekk at bladene er skarpe.

5: Barber fra opp og ned. Ta de vanskelige plassene til slutt. (F.eks mellom leppa og nesen)

6: Vask fjeset med kaldt vann.

7: Tørk ansiktet godt med et tørt håndkle.

8: Påfør en liten dash med Aftershave. (Ca. størrelse på en 10kroning.)

9: Se ann hvordan det gikk. Om det er noe jeg kunne brukt mindre av osv.

10. Vask høvelen i varm vann, og sett fint på plass "utstyret"

Endret av Steamed
Lenke til kommentar

helt ærlig så barberer jeg meg annenhver dag og da holder de i 3-4 uker, det gjør det for meg i alle fall. Dvs ca 10-15 barberinger per blad/hode. Det syns jeg er helt greit. Og nei er ingen mopedbart, men jeg har såkalt goatee og bart. Så er et par cm2 som jeg hopper over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...