Gå til innhold

Spill/Fotoredigering/Mediaserver omtrent 10000 kr

Anbefalte innlegg

Som emntetittelsen sier er jeg på utkikk etter en ny maskin med disse hovedbruksområdene:

• Spill (Anarchy Online, Fallouto 3, Half-Life blant annet)
  • Redigering av bildre og annen kreativitet i Adobe Photoshop
  • Bruke maskinen som mediaserver for min Popcorn Hour A110
  • Enkel redigering av forholdsvis store wave filer

...og selvfølgelig dagligdags nettsurfing, msn, irc, høre på musikk osv.

Er ingen hardcoregamer. Skjermen min har en native oppløsning 1920x1200.

Bruker Myihome som mediaserver program mot Popcorn Hour A110. Er ikke helt sikker hvor mye cpukraft programmet bruker ved streaming, men det bruker ca 200MB minne bare ved å ligge i bakgrunnen.

Delene jeg har plukket ut så langt (omtrent 10.000 kroner som emnetittelen sier):

Asus P5Q Deluxe

Intel C2D E8600 3.33GHz

Corsair 4GB XMS2 CL4

WD VelociRaptor 300GB

Evga GeForce GTX 285

Har valgt GeForce GTX 285 etter å ha lest en del tester av forskjellige modeller og sammenlignet pris/ytelse.

Hva jeg har av deler fra før som jeg hadde planlagt å beholde:

Lydkort : Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro

Høyttalere : Altec Lansing MX5021 Høyttalere

Lagring : 2x Western Digital Black Edition 1TB WD1001FALS SATA2 32MB 7200RPM

Media : Plextor PX-800A 18X DVD-Recorder

Plextor Premium 52x IDE CD-Recorder

Sony 3.5" Floppydrive

Kabinett : Lian-Li PC7BSCANDV3 Miditower

PSU : Mist 650W

Skjerm : Dell UltraSharp 2408WFP Widescreen

OSet jeg kjører er Windows Vista 64-bit

Ønsker litt input på delene jeg har valgt mot de jeg har fra før og eventuelt om noe (enten de nye eller de gamle) bør skiftes ut til fordel for noe bedre.

Behøver ikke spare på noe for å gå ned i pris, men kan gjerne gå opp en tusenlapp omtrent.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett så veldig mye på SSD disker i det siste. Nå har jeg ingen spill installert for øyeblikket, men windows partisjonen er over 50GB med Vista og de programmene jeg har installert. Alt av dokumenter er på en annen disk.

OCZ Vertex 60 GB koster det samme som VelociRaptor 300GB så det hadde ikke vært noen uting hadde den vært f.eks 150GB stor og ikke 60.

Er det en litt større SSD disk i omtrent samme prisklasse som kan anbefales ?

Lenke til kommentar

Leste litt om AMD Phenom II X4 955 Black Edition nå. Hvordan ville dette oppsettet være i forhold til det jeg nevnte i min første post ? (Med samme harddisk og skjermkort)

Asus M4A79T http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...bc:36123%3br:pg 1584,00

AMD Phenom II 955 3.2GHz http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...bc:36124%3br:pg 2160,00

Kingston 4GB DDR3 CL9 http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...3;c:101161;r:pg 726,00

Ikke helt sikker på valg av minnebrikker her da jeg hverken har erfaring med DDR3 eller har vært innom AMD de siste årene.

Totalprisen blir 49 kroner mer enn for Intel E8600 oppsettet, og for hva jeg har klart å lese meg frem til av tester, yter Phenom bare litt mindre enn i7 som igjen yter langt bedre enn C2D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...