Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Influensa - dødelig senere?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på en ting.. Jeg har forsåvidt ikke hatt influensa på 2.5-3 år eln, i hvertfall en god stund siden... En jeg kjenner påstår at hvis jeg ikke er syk hele tiden så kan jeg dø av det senere fordi jeg ikke er vant til sykdom/virus.

Jeg gidder selvsagt ikke å bry meg om en dum påstand, jeg lever så lenge jeg kan, men er ikke sånn at jeg har lyst til å være syk hele tiden bare for å slippe å dø senere elns. Han påstår å ha hørt det fra en professor/lege fra ullevål sykehus.

Meninger om dette? Altså.. Det kommer jo nytt virus hele tiden.. Har man godt immunforsvar så skal vel ikke det være noe stort problem egentlig? Man prøver jo å unngå å bli syk og bygge opp godt immunforsvar, og det fins til og med sprøyter mot influensa! Hvor ille kan det være da? Selvfølgelig er det for eldre mennesker, men alikevel.

Jeg har ingen peiling, men derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være litt saklig: når du får en influensa og immunforsvaret ditt overvinner den, blir du immun mot den typen influensa resten av livet. Men det finnes mellom 50 og 100 typer influensa på etthvert tidspunkt, og det er svært sjelden at du vil oppleve at den samme typen kommer til norge som en del av en "bølge" flere ganger over mindre enn si ti år.

Når det gjelder immunforsvaret er jeg ikke den største eksperten, men jeg vet at når du nettopp har hatt en sykdom, og den er helt ute av kroppen, har du konge immunforsvar, mens når du er syk og immunforsvaret driver og slåss med viruset, har du "dårlig" immunforsvar. Etter et par måneder uten sykdom, kan jeg ikke tenke meg at immunforsvaret er så mye bedre enn det var før sykdommen, men her kan gjerne noen immunologer eller lignende rette på meg.

Lenke til kommentar

Det vennen din sier er ikke helt på jordet, men litt overdrevet.

Når kroppen kjemper mot en influensa dannes det antistoffer i kroppen.

Om man aldri har hatt influensa, så vil kroppen være dårlig rustet til å bekjempe viruset, da det ikke finnes antistoffer mot denne typen virus i kroppen.

Det vil dermed føre til at den første influensaen du får vil kunne ramme deg en del hardere enn de påfølgende.

Når det gjelder svine-influensa så er dette litt for opphypa om dagen.

Vanlig influensa drepte 41 personer i Norge i fjor [1], mot svineinfluensaen som hittil har 18(?) bekreftede døde i Mexico.

[1] SSB.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Har aldri hatt influensa. Har ikke vært syk på snart 6 år.

Tror ikke jeg kommer til å merke en influensa omtrent, hvis jeg får en da :p

Lenke til kommentar
Husker for noen års tid siden så var jeg så syk at jeg kunne dødd om jeg ikke tok medisinen. Husker ikke om det var influensa, men svetta som en gris og hadde 42 i feber og hadde mareritt osv. Så antar det var det.

Det var nok ikke influensa, da det ikke finnes noe direkte medisin mot dette.

Godt du kom deg da. 42 i feber er jo livsfarlig.

Lenke til kommentar

Hvis du så og si aldri blir syk så må jo det bety at immunforsvaret ditt allerede er veldig godt som klarer å hindre sykdommene du blir smittet av å sette seg sånn at du blir syk.

Jeg er av samme type, bortsett fra at jeg ikke kan huske sist gang jeg var så syk at jeg kastet opp, må ha vært når jeg var 10-11 år (jeg er nå snart 20 år). Alle i dette huset har vært syke mange ganger uten at jeg har blitt syk, men tror ikke det betyr at hvis jeg blir smittet av en ny type influensa som immunforsvaret ikke klarer å hindre å komme inn at jeg blir dødssyk av det. Må jo ha noe med at immunforsvaret allerede er godt siden ingenting kommer inn.

Men tror det har en del å gjøre med tankegangen og. Går man rundt og tror man er syk for alt mulig eller bekymrer seg for å bli syk når det er en influensa på gang, så blir man nok fortere syk og. Går man rundt og driter i det så er det ikke sikkert man er like mottagelig :).

Lenke til kommentar
Når det gjelder svine-influensa så er dette litt for opphypa om dagen.

Vanlig influensa drepte 41 personer i Norge i fjor [1], mot svineinfluensaen som hittil har 18(?) bekreftede døde i Mexico.

[1] SSB.no

vanlig influensa drepte 1000 dansker i fjor.. ( bare til info )

men svineinfluensa er da vel ikke så farlig.. ca 700 registrete personer med denne influensaen,

kan vel gange dette tallet noen ganger for å få det virkelige tallet..

18 er døde, skal vel være uheldig hvis du dør, er folk med svært dårlig imunforsvar ( slum\fattige\gatebarn , eldre, spedbarn... ) som dør av influensa..,

det som egentlig er den eneste grunnen til at dette er litt spessielt er at dette viruset har mutert seg til å smitte over på mennesker..

Lenke til kommentar

Men tror det har en del å gjøre med tankegangen og. Går man rundt og tror man er syk for alt mulig eller bekymrer seg for å bli syk når det er en influensa på gang, så blir man nok fortere syk og. Går man rundt og driter i det så er det ikke sikkert man er like mottagelig :).

Føler litt med der.. Flere av vennene mine tenker ikke på annet! Gjør du ditt og datt så dør du og skader deg, så det er jo så lite man får gjort når man tenker s¨nn... Men selv så føler jeg at sånn tenkning gir dårligere livskvalitet.

Men antar jeg i hvertfall er frisk og rask til nå :) Får bare håpe det stemmer 100 % det han sa. Er fortsatt ikke noe å tenke på... Alle er jo forskjellige.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Det samme gjelder visst kreft, folk som er deppa over det dør fortere enn de som ser positivt i det om det alltids er en mulighet for å overleve osv. Dette leste jeg i VG.

jeg er forskjølet ca 1 gang i året og den varer bare 2-4 dager med tett nese. Ingenting å klage over for å sidet sånn :D

BTW så hvis jeg får influensa, da dør jeg.....siden jeg aldri har hatt det før. HAAAAHAAA tror ikke det.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...