Gå til innhold

hvor mye har alder å si på objektiver?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i grunn bare et lite spørsmål; hvis jeg kjøper kvalitetsobjektiv i dag, hvor lenge kan jeg da vente til at jeg må kjøpe nye, da m.t. nye kamera-modeller, teknologi osv.. Eller sagt på en annen måte; kan jeg mest bruke mine eventuelle kvalitetsobjektiv på på fremtidens kamera? eventuellt hvor langt fram i tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker objektiver fra tidlig syttiårene på mitt digitale kamera. Optisk perfekt. Må håndteres manuelt (som det også måtte håndteres da det var nytt).

Men problemet ditt ligger på et annet plan. Et kvalitetsobjektiv som er pent behandlet vil fortsatt være et kvalitetsobjektiv. Enkelte produsenter sørger for at de eldre objektivene fortsatt kan benyttes på nye kamerahus (ikke nødvendigvis alle kamerahus), mens andre bytter tvert noe som medfører at eldre objektiver ikke passer med nyere objektivfatninger.

Lenke til kommentar

Jeg har flere fra 70- og 80-, og noen ser ut som om de kunne vært laget i dag. Fungerer på samme måte, og er like skarpe, om ikke skarpere, enn dagens zoomer.

Blant annet Minolta Rokkor 50mm f/1.4, som er fantastisk på f/1.4.

Kjøper du kvalitets-fastoptikk holder de så lenge du vil. Du har jo i tillegg canon, som man fint kan bruke til mange ulike fatninger. Liveview og eldre fastopptikk sikrer deg skikkelig fokusering..

Lenke til kommentar
Altså kan jeg bruke de objektivene jeg har og de fremtidige, i nesten all fremtid, da med de samme funksjonene og kvaliteten. Eller?
Du kan regne med at objektivene du kjøper i dag vil fungere på samme måte som med dagens kamerahus i all overskuelig fremtid, ja, men man risikerer at du på et tidspunkt ikke får kjøpt nytt kamera som det passer til. Jeg gjetter på at det er en god stund til for de fleste digitale systemene, men det er farlig å spå også...
Lenke til kommentar

Dagens objektiver med dagens kamerahus, kan også jeg skjønne vil fungere i all evighet. Men det var heller spørsmålet om fremtidens kamerahus og teknologi.

Og ja, jeg vet, fremtiden er vanskelig å spå. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har i grunn bare et lite spørsmål; hvis jeg kjøper kvalitetsobjektiv i dag, hvor lenge kan jeg da vente til at jeg må kjøpe nye, da m.t. nye kamera-modeller, teknologi osv.. Eller sagt på en annen måte; kan jeg mest bruke mine eventuelle kvalitetsobjektiv på på fremtidens kamera? eventuellt hvor langt fram i tid?

Jeg tror at dagens objektiver er mer utsatt for aldring enn de var før.

Det begrunner med at det er flere mulige feilkilder, som elektronikk.

Dersom de store, som Canon og Nikon skulle skifte fatning, så vil jeg tro at det vil være muligheter for å bruke adapter ei god stund fremover, så det er jeg ikke redd for.

Som sagt, det er hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Canon har jo relativt nylig bytta fatning, i overgangen fra analogt til digitalt. Så de gjør det vel neppe. Nikon har jo valgt å beholde sin, så de skifter nok heller ikke.

Canon byttet fatning i 86; så det finnes gamle saker i den fatningen (EF) også. Men de har introdusert EF-S ganske nylig (5-6 år siden); men de virker kun på de nyere crop-versjoneneav kamera (300D og nyere*).

Tom

*) Vel og merke kun de med 1.6x crop, så de virker ikke sammen med 5D, 1D 1Ds (uansett Mk XXX)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Som nevnt har Canon en ganske moderne fatning som neppe vil byttes ut med det første. Nikon har jo alltid satt bakoverkompatibilitet høyt så det kommer til å bli ramaskrik hvis de vraker F-mount.

Med andre ord tror jeg det er liten grunn til å bekymre seg for at ikke objektivene dine skal kunne brukes i fremtiden.

Lenke til kommentar

Tror som de andre her du kjøper ganske trygt når det gjelder montering. Det som en kanskje skal være klar over, er at innebygd fokusmotor og bildestabilisering ikke nødvendigvis varer så lenge. Klapper fokusmotoren sammen, kan du fortsette med manuellfokus, men når det blir kluss med stabiliseringa, risikerer du å slite mer. Dette er ikke noe hypotetisk - jeg har hatt to VR-reparasjoner (heldigvis på garantien) på min 16-85- AF-S VR Nikkor. Sånt kan repareres, men det kan bli så dyrt at det ikke lønner seg.

Lenke til kommentar

De fleste producenter skiftede objektivfatning, da man indførte autofokus med fokusmotor etc., som krævede ekstra forbindelse mellem hus og objektiv - Nikon var en af de få undtagelser.

Bortset fra det - man kan fortsat anvende mange af de meget gamle objektiver med et moderne digitalkamera, men de fleste gamle zooms har ikke samme optiske kvalitet som de moderne zooms - som en generel ville jeg sige: glem dem.

Primes er en anden snak, mange af disse er fuldt anvendelige på et moderne kamera - men sædvanligvis kun med manuel fokus.

Anvender man en converter til at sætte et objektiv fra et andet system på sit kamera, kan man forvente kun at anvende manuelt fokus.

Men generelt: et kvalitetsobjektiv har meget længere levetid end en digitalt kamerahus.

Lenke til kommentar
Tror som de andre her du kjøper ganske trygt når det gjelder montering. Det som en kanskje skal være klar over, er at innebygd fokusmotor og bildestabilisering ikke nødvendigvis varer så lenge. Klapper fokusmotoren sammen, kan du fortsette med manuellfokus, men når det blir kluss med stabiliseringa, risikerer du å slite mer. Dette er ikke noe hypotetisk - jeg har hatt to VR-reparasjoner (heldigvis på garantien) på min 16-85- AF-S VR Nikkor. Sånt kan repareres, men det kan bli så dyrt at det ikke lønner seg.
Hm. Glad jeg har stabilisering i huset jeg gitt :p

Ikke for det, den kan selvfølgelig og ryke. Men hvis det etter garantitida har gått ut, er nok tida moden for bruke det som en unnskyldning for oppgradering av hus :)

Lenke til kommentar
...

Bortset fra det - man kan fortsat anvende mange af de meget gamle objektiver med et moderne digitalkamera, men de fleste gamle zooms har ikke samme optiske kvalitet som de moderne zooms - som en generel ville jeg sige: glem dem.

...

Når det gjelder zoomer i konsumentklassa er jeg langt på vei enig med deg.

Men det finnes eksempler på eldre zoomer som yte bra. Vivitar sine opprinnelige Serie 1 f.eks. eller Tokina sin ATX 100-300/4 og 150-500/5,6. Det finnes fler eksempler og, for de som er villige til å lete.

Men som jeg starter med å si, det aller meste av eldre konsumentzoomer suger.

Lenke til kommentar

Mange av de gamle objektivene til Nikon er i en egen klasse. F.eks 28mm f/1.4 finnes det ingen tilsvarende av i dag. 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC finnes vel fortsatt men er gamle konstruksjoner som ingen av de nymoderne slår (usikker på om en oppgradert AF-S 85mm f/1.4 vil være optisk overlegen). Forøvrig laget de en del objektiver før som i dag ingen ville prøvd på grunnet økonomi. Gammel konsumer/kit-optikk ville jeg forøvrig styrt unna. Bør være noe med blender 2.8 eller bedre :)

Lenke til kommentar
Hm. Glad jeg har stabilisering i huset jeg gitt :p

Ikke for det, den kan selvfølgelig og ryke. Men hvis det etter garantitida har gått ut, er nok tida moden for bruke det som en unnskyldning for oppgradering av hus :)

For min egen del er jeg veldig usikker på om erfaringen min er argument FOR eller MOT stabilisering i huset ;) I forhold til å ha hus lenge, blir det nemlig klart IMOT. Hittil har jo ikke det vært så aktuelt, men heretter?

Lenke til kommentar
Mange av de gamle objektivene til Nikon er i en egen klasse. F.eks 28mm f/1.4 finnes det ingen tilsvarende av i dag. 85mm f/1.4 og 105mm f/2 DC finnes vel fortsatt men er gamle konstruksjoner som ingen av de nymoderne slår (usikker på om en oppgradert AF-S 85mm f/1.4 vil være optisk overlegen). Forøvrig laget de en del objektiver før som i dag ingen ville prøvd på grunnet økonomi. Gammel konsumer/kit-optikk ville jeg forøvrig styrt unna. Bør være noe med blender 2.8 eller bedre :)

Generelt er jeg helt enig! Det fins dog noen nyanseringer i forhold til gamle zoomer, og Bjørn Rørsletts vurderinger peker ut noen. 28-105/3.5-4.5 IF, et par av 35-70-variantene og 50-135/3.5 AIS er bra eksempler på utgått kvalitetsoptikk som kan fås til veldig greie priser. Det er forresten påfallende at de eldre AIS-variantene av mange Nikon-objektiver er bedre enn AF-D-variantene, også i tilfeller der den optiske formelen virker ganske lik, som 20/2.8. Det har kanskje med en kombinasjon av økonomi og optisk oppførsel i forhold til AF-systemet å gjøre.

Lenke til kommentar
...

...

Når det gjelder zoomer i konsumentklassa er jeg langt på vei enig med deg.

Men det finnes eksempler på eldre zoomer som yte bra. Vivitar sine opprinnelige Serie 1 f.eks. eller Tokina sin ATX 100-300/4 og 150-500/5,6. Det finnes fler eksempler og, for de som er villige til å lete.

Men som jeg starter med å si, det aller meste av eldre konsumentzoomer suger.

Nikon's 75-150 f/3,5 er også et eksempel på en gammel zoom med god ytelse. Produsert fra 1981-85. Gir skarpe bilder med fin bokeh. Får høy score hos Bjørn Rørslett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...