Sheasy Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Etter et lite uhell her om dagen sitter jeg med en boks Pinex Forte. Tablettene inneholder blant annet Paracetamol og Kodein. Kodein er et opiat, og Paracetamol vet vel de fleste hva er. Nå er det sånn at jeg er russ, og føler derfor en slags plikt til å sosialisere litt med medrussen. Jeg har ikke tenkt å gå på byn eller noe sånt, bare noen pils og grilling. Dette burde vel gå greit selv om jeg har tatt et par tabletter i dag? Jeg snakket med en fra sentralbordet på Legevakten, men jeg ble ikke fornøyd etter den samtalen. Hun sa at hun ikke kunne anbefale å blande alkohol og Pinex Forte, men så lenge jeg ikke inntok store mengder av dette var det opp til meg. Jeg tolket det derfor slikt at med et moderat inntak av både tabletter og alkohol så går det fint, men at hun ikke hadde lov å velsigne det, stemmer dette? Hun sa også at anbefalt dosering i mitt tilfelle var en tablett, fire ganger i døgnet. Jeg har bare tatt to, og skal maks ta en til i løpet av kvelden. Så lenge jeg ikke blir sørpe full så byr vel ikke dette på problemer. Jeg virker kanskje litt overforsiktig her, men jeg har ikke lyst å ta unødvendige en unødvendig risiko som forverrer det hele. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Det er helt umulig å gi et generelt råd om dette. Vi reagerer veldig forskjellig på kodein, jeg for eksempel, tåler veldig mye kodein. Fant ut i godt voksen alder at jeg kan ta fire sånne tabletter samtidig uten å merke noe som helst "rusvirkning", mens andre jeg har snakket med, forteller om at de blir småsurrete av en tablett. Alkohol og kodein kan da bli en blandingsrus med uforutsigbare resultater. Paracetamol og alkohol er ikke en veldig bra kombinasjon, fordi det å ta paracet belaster leveren en del. Fyller du på med alkohol, kan du tenke deg selv at det ikke er det man anbefaler. Derfor fikk du det svaret du fikk på legevakten. Til sist- jeg er ikke fagmann, og det er som før nevnt store individuelle forskjeller. Jeg synes vel det beste er å stå over pilsen, eller nøye deg med en boks- det er da ikke så viktig å drikke alkohol? Endret 2. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Nei, jeg klarer meg helt fint uten alkohol, men jeg tenkte mest for kosen sin skyld. Jeg så bare ikke noen grunn til å ikke drikke, hvis det var helt ubegrunnet. Det med paracetamol og alkohol vet jeg om, derfor blir det bare et par bokser hvis jeg i det hele tatt skal drikke. Det var mest den blandingsrusen med kodeinen jeg er litt skiptisk til, jeg ble nemlig ganske ruset av to og eh halv tablett i går. Da hadde jeg riktignok vært på en rimelig fuktig kveld før uhellet skjedde. Nei, jeg får slutte å prøve og overtale meg selv. Som du sier blir det hele ganske uforutsigbart. Lenke til kommentar
Mares Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Nei, jeg klarer meg helt fint uten alkohol, men jeg tenkte mest for kosen sin skyld. Jeg så bare ikke noen grunn til å ikke drikke, hvis det var helt ubegrunnet. Det med paracetamol og alkohol vet jeg om, derfor blir det bare et par bokser hvis jeg i det hele tatt skal drikke. Det var mest den blandingsrusen med kodeinen jeg er litt skiptisk til, jeg ble nemlig ganske ruset av to og eh halv tablett i går. Da hadde jeg riktignok vært på en rimelig fuktig kveld før uhellet skjedde. Nei, jeg får slutte å prøve og overtale meg selv. Som du sier blir det hele ganske uforutsigbart. Du skriver at du har en pakke P.forte pga av et uhell? M.a.o har du fått det som smertelindring i den akutte fasen etter det uhellet du har hatt. Det at du har p.forte betyr at du KAN ta det om du føler for det, pga. smerter. Det er ingen "behandling" i å ta P.forte. Om du har veldig lyst å ta noen øl, ville jeg heller tippe på at du ikke trenger p.forte, da alkoholen i seg selv vil gi smertelindring. Ingenting som tilsier at du må ta det, kun ved behov. Det med 1 tbl inntil x 4 er anbefalt maks dosering, ikke det du SKAL ta. Så dropp p.forten, og ta deg noen øl. Tross alt russ en gang... Men helst ikke bland - kan være uforutsigbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå