Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen bedriftsøkonomi I (AA6010)

Anbefalte innlegg

Er det noen som har hatt dette? Jeg skal opp neste uke som privatist og har ingen anelse hvordan oppgaven er lagt opp..

Klarer heller ikke finne noen tidligere gitte oppgaver på nettet, og får ingen hjelp av privatistkontoret. De sier oppgavene varierer fra sted til sted.

Alternativt, er det noen her som har/har hatt dette faget som har noen tips til hva jeg burde lese på? Jeg trenger bare en 2'er :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar folkens :)

Skal opp i dette selv.

Har fått ettpar tips her inne om at det mest trolig ikke blir løsninger av rekneskap, men gjerne å forklare feil / rette på ting. Og at du må kunne mange uttrykk. VIse at du har forståelse for faget.

Hva har du tenkt til å lese mest på? Hva ville du sagt er viktigst for å kunne det grunnleggende i faget?

Lenke til kommentar
Takk for svar folkens :)

Skal opp i dette selv.

Har fått ettpar tips her inne om at det mest trolig ikke blir løsninger av rekneskap, men gjerne å forklare feil / rette på ting. Og at du må kunne mange uttrykk. VIse at du har forståelse for faget.

Hva har du tenkt til å lese mest på? Hva ville du sagt er viktigst for å kunne det grunnleggende i faget?

Jeg begynte og lese for etpar dager siden, skal opp om en ukers tid. Jeg holder på å jobbe meg gjennom stoffet, tror det er viktig og forstå hvorfor ting påvirker hverandre. For eksempel kunne forklare hvorfor X sin bedrift vil gjøre det dårlig når inntekten er lavere enn utgiften osv (Enda akkurat den er ganske logisk)

Så tror jeg du må kunne oppbyggingen til budsjett og rekneskap, og finne feil der som du kan rette på osv.

Men som sagt, jeg har lest i etpar dager, og stresser ikke. Kommer meg gjennom stoffet iløpet av etpar dager. Etpar ting jeg sliter med, og bare jobbe mer med det. Så er det og løse litt oppgaver til hver kapittel, så tror jeg det skal gå ganske så fint :)

Lenke til kommentar

Da var det overstått :) Ble en 4'er..

I og med at jeg aldri fant noen eksempel på tidligere gitte oppgaver, tenkte jeg at om noen er i samme situasjon senere kan jeg ihvertfall fortelle om min opplevelse.

Når man blir kalt inn trekker man mellom et utvalg oppgaver. Disse oppgavene er alltid knyttet opp til et bestemt emne i faget (kapittel i læreboken).

---

Oppgaven jeg trakk var som følger: (etter minne)

Regnskapsanalyse

a) Gjør rede for forskjellen mellom omløpsmidler og anleggsmidler.

b) hvilke interessenter vil ha utbytte av en regnskapsanalyse, og hvordan?

c) I denne oppgaven fikk jeg en oversikt over en bedrifts likviditetsgrad (1 og 2), egenkapitalsrente, arbeidskapital, egenkapital og gjeldsrente

Oppgaven var å vurdere bedriftens status og utsikter basert på tallene gitt. Eksaminator spurte så spørsmål om hvilke tiltak bedriften kan ty til for bedre økonomisk stilling osv.

---

Jeg er ganske sikker på at oppgaver i andre emner vil være lagt opp på tilsvarende måte. No stress :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har etpar spørsmål til deg angående eksamen;

Etter du trakk oppgaven, så fikk du 30 minutter til å notere ned informasjon om oppgaven du hadde fått? Fikk du bruke alle hjelpemiddel (bok osv)? Fikk du ha med notatark inn på eksamensrommet?

Hvor lenge var du inne og snakket?

Lenke til kommentar
Har etpar spørsmål til deg angående eksamen;

Etter du trakk oppgaven, så fikk du 30 minutter til å notere ned informasjon om oppgaven du hadde fått? Fikk du bruke alle hjelpemiddel (bok osv)? Fikk du ha med notatark inn på eksamensrommet?

Hvor lenge var du inne og snakket?

Jepp, fikk 30 minutter forberedelse hvor alle virkemidler var lov. Ta med bok og det du ønsker av notater. Man får utlevert ark, og kan fylle ut så mange man vil. Disse notatene har du med inn til presentasjonen.

Kan tenke meg jeg satt der i ca. 20 minutter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...