Gå til innhold

Fant gamle objektiver til Pentax. Noe jeg bør ta vare på?

Anbefalte innlegg

Har i dag ryddet loftet hos min far, som en gang i tiden var en ganske aktiv fotograf.

Fant hans gamle Pentax Spotmatic 135mm speilrefleks kamera, med 3 objektiver som jeg lurer på om er noe å spare på, eller om tiden har gått fra dem i den digitale hverdagen.

Skal kjøpe mitt første DSLR til sommeren og om disse objektivene fortsatt er brukbare og gode blir jo Pentax et merke jeg må vurdere sterkere. (har helt mot Canon/Nikon med tanke på bruktmarked osv)

Objektivene er som følger:

Vivitar 28mm 1:2.5 Auto Wide-Angle, No:22423338

Soligor 35mm 1:2.8 Wide-Auto, No: 1676626

Soligor 135mm 1:2.8 Tele-Auto, No: 1678274

Alle objektivene har skrufatning og som sagt stått på et Pentax Spotmatic II kamera.

Er dette noe å ta vare på og som gjør at Pentax bør vurderes, selges eller bare la stå på loftet og samle støv noen tiår til ? :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av dem er perler, men det er nok objektiver som vil gjøre en hederlig jobb også på digitale kameraer. Først og fremst er det mangel på multicoating, som gjør at du lett vil få refleksjoner som er utfordringen. Du må riktig nok ha en adapter for å bruke dem, men da kan de også brukes på det meste. Det finnes også adaptere fra M42 til Canon også - og de fungerer forsåvidt like godt på Cano-hus også. Til Nikon kan du ikke bruke objektivene uten adapter med optikk - og det vil du helst unngå...

Lenke til kommentar

Så om jeg skjønner deg rett så er dette ingen objektiver å basere sitt kamera kjøp på, men kurante objektiver som egentlig kan brukes på de fleste merker -Nikon med rette adapter? Vil de gi auto fokus med slik adapter som trengs her?

Følger med solblender på alle objektivene, men disse hjelper kanskje ikke mot slike refleksjoner du nevner her?

Sorry om jeg spør dumt nå, men objektivenes verden er enda en ting jeg jobber med å få grep om :)

Lenke til kommentar
Så om jeg skjønner deg rett så er dette ingen objektiver å basere sitt kamera kjøp på, men kurante objektiver som egentlig kan brukes på de fleste merker -Nikon med rette adapter? Vil de gi auto fokus med slik adapter som trengs her?
Nei, autofokus vil du ikke få med disse objektivene uansett (dvs. det er i teorien mulig, men ikke bruk for mye tid og energi på det, det er mye moro med manuellfokus også).

Følger med solblender på alle objektivene, men disse hjelper kanskje ikke mot slike refleksjoner du nevner her?
Joda, det hjelper, men eliminerer nok ikke problemet helt, særlig ikke når lyskildene er nær bildesirkelen...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...