Horrorbyte Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg satte i dag inn en ny Samsung-disk på 1 TB, men da jeg skulle formatere den fikk jeg et ørlite sjokk. Den vises i Diskbehandler som stusslige 32 MB, og da jeg sjekket i BIOS sto det 33 MB. Det jeg spekulerer i er om det av en eller annen grunn kun er bufferen som kommer opp, og hvorfor det isåfall? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) ville nok testet den i annen maskin om mulighet for det, om samme vises der også hadde jeg kontaktet samsung supporten om de mener firmware oppdatering etc kan løse det eller om du bør returnere disken som defekt. hilden fraflytter til bergen Endret 2. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Det blir nok til at jeg kontakter support, for etter å ha byttet S-ATA-tilkobling med en av de andre (fullt fungerende) harddiskene, kommer det samme feil. Konklusjonen må vel da være at det er disken det er noe galt med, så med mindre noen har en mirakelkur liggende på lur tar jeg en småsint telefon på mandag. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 småsint telefon hjelper nok ikke på behandlingstiden du får i retursak akkurat, alle produkter har en feilprosent som må byttes og da spesielt harddisker første 4-6uker så at han som skal behandle saken blir irritert gir deg vell heller en plass litt lenger nede i bunken retursaker han har. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Først kan du prøve å forandre detection mode i biosen på den tilkoplingen som disken er tilkoplet. Det finner du i Standard CMOS Features, (ikke bruke tid å tenke,,,,,hvorfor de andre diskne fungerer, osv, osv.) Hvis ikke det løser noe som helst, så se på det her: http://downloadcenter.samsung.com/content/...6718/ESTOOL.EXE du trenger bootable dos media for å kjøre det det eller http://downloadcenter.samsung.com/content/...16718/Image.iso Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Er det strappinger på harddisken? Enkelte harddisker ledveres med en strap som kan begrense størrelse til 32MB (dette for å kunne benyttes i en rekke tekniske miljøer hvor større harddisker ikke er støttet). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg fikk til slutt løst problemet. wiberos var inne på noe med Samsung sitt verktøy, men det fungerte selvfølgelig ikke på min maskin. Det eneste jeg fikk ut av det, var at harddisken var formatert som FAT12, selv om Windows mente at den ikke for formatert i det hele tatt. Så jeg måtte finne en annen løsning. Først ut var en Windows-CD, men den fikk ikke til å formatere harddisken. I forsøket fjernet den selvfølgelig noen filer fra systemdisken, som var nødvendige for å få startet opp et operativsystem fra den disken. Altså satt jeg uten tilgang til OS. Linux var nestemann, og jaggu gikk det ikke på skinner. Pingvinen fant harddisken, med riktig størrelse, formaterte den og kjørte naturligvis inn en versjon av Kubuntu. Nå sto det riktig størrelse i BIOS. Fortsatt fikk jeg ikke startet opp Windows, så jeg kjøte inn en Windows-CD for å reparere installasjonen. Problemer med oppstart ble oppdaget, og Windows lovet å fikse dette om jeg ville gå med på en restart. Selvfølgelig var det ingen endring. Det endte med at jeg bootet opp i min nye Kubuntu-installasjon, og kopierte de nødvendige filene fra Windows-CD-en, til systemdisken. Hallelujah, det funket. Konklusjon: Windows er noe herk. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Det er noe her som er ikke helt som det skal være.: -Når du kopler en disk på hovekort, og entrer biosen! og den viser at capacity er på 33MB,: Hva har det med Linux eller Windows å gjøre, og ikke minst file system? Tools fra samsung var for å enable max adress på disken din, og det er noe som hovedkort med biosen, og hardisken er ansvarlig for å presentere videre i bootsammenheng. Så hvis du nå bruker samsung tools for å nedjustere disken til ..ja....395,5GB, så den vil være ikke mer enn det, uansett hva du installerer. Eller kan du og justere manuelt i Ide port properies. Dvs at du skriver manuelt antall CHS. Dvs at før du prøver å installere noe som helst, så bios må detektere devices på riktig måte, uansett. Du kopierte systemfilene til systemdisk sier du: hvilken disk var systemet da? den TB disken? Var det under XP installasjon at disken var 32MB? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg sjekket ikke BIOS før jeg prøvde å formatere disken, wiberos. Altså bootet jeg Windows først. Sannsynligvis ville BIOS vist riktig størrelse om jeg sjekket der før jeg gjorde noe annet, men det kan jeg naturligvis ikke garantere eller bevise. Systemdisken er i mitt tilfelle der Windows (og en Linux-distro) ligger. Jeg la altså inn et tredje OS på den nye disken, som jeg fikk startet opp. Ved å kopiere filer fra en Windows-CD over på systemdisken (altså den gamle med to OS) fikk jeg til å boote fra den. Dette var altså et tilleggsproblem som oppsto under et forsøk på en XP-installasjon, for å formatere den nye disken. Der var disken rundt 8-9 GB, men det var ikke mulig å formatere den. Linux hadde derimot ingen problemer. Der var den også på 1 TB. Da jeg kom meg inn igjen i Windows, formaterte jeg disken til NTFS og nå fungerer alt. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Ok takk, da er det vel noe med de 1TB diskene, fordi det er andre og som har fått det 32MB problemet. Men alle finner nok en løsning på det, så det er ikke noe permanent galt med diskene egentlig, og det er bra. (ellers koster det alt for mye penger, det med retur og greie, hvis man ser på diskprisen i dag. Det blir 3x porto for 1TB, isted for 1xporto som er når disken kommer inn i huset første gang ++++tid x kroner) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Nå er jeg riktig nok ikke verdensmester i data, men jeg vil påstå at jeg, i likhet med de fleste andre her, ligger solid over gjennomsnittet på det punktet. Jeg ser ikke for meg at det styret jeg har vært gjennom kan være noe hvermansen vil klare. Man kan ikke forvente at en vanlig (hdd-)forbruker skal gjøre slike ting. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Maks størrelse på disken i fat12 er 32 MB.... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Nei, sier du det gitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Hadde akkurat samme problem med en 1TB fra Samsung for noen dager siden. 32MB i BIOS, ca. 8GB i Windows. Linux fikset det uten problemer. HDD Capacity Restore i XP så forresten at disken var 1TB, men den klarte ikke å rette den opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå