Gå til innhold

Nikkor AF-S 50mm 1.4 G, for trang til portrett på DX

Anbefalte innlegg

Lurer på om Nikkor AF-S 50mm 1.4 G (tilsvarende 75 mm ved bruk på et DX-kamera) er for trang til portrettfotografering på et DX-kamera.

Ellers, er det noen som har noen generelle tilbakermeldinger på objektivet? Er det optisk bra eller bør jeg vurdere noen andre normalobjektiver.

Har ikke lyst å kjøpe DX-objektiver ettersom jeg har et evig ønske om å bytte til fullformat :innocent::p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes 50mm passer veldig godt til potrett på DX. Jeg bruker vanligvis Pentax 50-135mm f2.8 til portrett, og føler aldri at den er for trang. Jeg synes heller at det er stor fordel at den går helt opp til 135mm. Jeg har også en Tamron 17-50mm f2.8 og når jeg tar potrett med den er det nesten alltid på 50mm ;)

Lenke til kommentar

Om den er for trang blir jo veldig opp til hva du skal ta bilde av, og ikke minst hvor det foregår. innendørsbilder med halvfigur blir nok litt trangt. Hodebilder inne er den midt i blinken til. Ute er det bedre plass og du kan klare deg med det meste.

Lån deg et objektiv og sett det til 50mm og så er det bare å prøve seg fram.

Jeg har en 50mm som jeg har brukt en del til portrett. Har også en 80-200 som jeg tidvis bruker i begge ender når jeg tar portrett.

Lenke til kommentar

Jeg har objektivet og må si jeg er veldig fornøyd med det. Sammen med Nikon 12-24 er det mitt mest brukte objektiv. Syns ikke det blir for trangt, syns heller at 30mm blir for vidt. Det kommer jo egentlig helt an på hvilken typer portrett du tenker på.

Lenke til kommentar

har egentlig hatt lyst på et lyssterkt objektiv ganske lenge, men har ikke prioritert det. jeg skal ta bilder i en konfirmasjon neste helg, så det begynner å haste litt. Om den er for trang kan jeg vel bare bytte til 18-55. Er den mye bedre enn 18-55? Hvordan er den på makro? Bedre eller dårligere enn 18-55 eller 70-300? Hvordan tror dere 70-300 funker til portrett?

Lenke til kommentar

50/1.4 AF-S har et maksimalt forstørrelsesforhold på 1:6.8, mens 18-55 har et på 1:3.2. Ergo er i utgangspunktet bedre, men du har for eksempel ikke muligheten til å kaste bakgrunnen helt ut av fokus på grunn av den trange blenderen. Ingen av dem er lagd for makrofotografering, så begge deler er nok sub-oprimale løsninger.

I den grad de kan sammenlignes er 50/1.4 bedre enn 18-55 (skulle da bare mangle), men det er som epler vs. bananer.

70-300 VR funker like bra til portretter som den gjør til alt annet, det vil si fantastisk bra. Nærgrensa på 1.5m kan bli litt plagsom hvis du er inne, men det er vel det eneste praktiske problemet med det objektivet uansett. :)

Lenke til kommentar

Om du skal ta mye portretter er vel liten DOF uvurderlig. God lysstyrke også, om du skal ta innendørsbilder. Portretter inne/i dårlig belysning blir tilnærmet umulig med en lyssvak tele-/supertelezoom. Med en slik må du ha optimale forhold. Tror det er en grunn til at de fleste foretrekker fastoptikk med stor blender til portretter.

Om du prioriterer makro er vel ikke AF-S 50mm f/1.4 det helt store. Da kan du kanskje heller gå for et dedikert makroobjektiv. De er jo generelt sett ganske lyssterke, og holder seg også i portrettområdet, brennviddemessig. Hvordan de vil fungere til portretter vet jeg ikke. Det overlater jeg til noen andre å si noe om.

Lenke til kommentar
Om du skal ta mye portretter er vel liten DOF uvurderlig. God lysstyrke også, om du skal ta innendørsbilder. Portretter inne/i dårlig belysning blir tilnærmet umulig med en lyssvak tele-/supertelezoom. Med en slik må du ha optimale forhold. Tror det er en grunn til at de fleste foretrekker fastoptikk med stor blender til portretter.

Om du prioriterer makro er vel ikke AF-S 50mm f/1.4 det helt store. Da kan du kanskje heller gå for et dedikert makroobjektiv. De er jo generelt sett ganske lyssterke, og holder seg også i portrettområdet, brennviddemessig. Hvordan de vil fungere til portretter vet jeg ikke. Det overlater jeg til noen andre å si noe om.

Finnes mange måter å ta portrett på, men for min del er det ikke uvanlig med blender opp mot f/11 på FX, for "headshots" gir det rimelig perfekt fokus på hele hodet, mens bakgrunn er ut av fokus.

Lenke til kommentar

Finnes mange måter å ta portrett på, men for min del er det ikke uvanlig med blender opp mot f/11 på FX, for "headshots" gir det rimelig perfekt fokus på hele hodet, mens bakgrunn er ut av fokus.

Da har du vel optimale lysforhold? Tror det blir vanskelig for trådstartern å ta bilder innendørs i en konfirmasjon med 70mm og f/4. Var bare derfor jeg prøvde å fraråde en supertelezoom til det formålet. Nå har jeg lite erfaring med portrettfotografering, men synes det virker som noe fast og lyssterkt rundt ++/- 50mm anbefales for hvermannsen som skal ta portretter?

Lenke til kommentar
Da har du vel optimale lysforhold? Tror det blir vanskelig for trådstartern å ta bilder innendørs i en konfirmasjon med 70mm og f/4. Var bare derfor jeg prøvde å fraråde en supertelezoom til det formålet. Nå har jeg lite erfaring med portrettfotografering, men synes det virker som noe fast og lyssterkt rundt ++/- 50mm anbefales for hvermannsen som skal ta portretter?

Beklager, jeg som ikke henger med. Selvsagt har jeg optimale lysforhold da (MASSE blitser :))

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter noe som kan brukes til både portrett og makro, er 60/2.8, enten AF-D eller AF-S-utgavene, noe å sjekke ut. AF-D-varianten får du rimelig brukt. Jeg ville kanskje begynt med den. Men AF-S-varianten er et av de mer komplette objektivene i Nikons nåværende lineup. Hvis du er usikker på bruken, er jo 50/1.8 AF-D pga det fantastiske pris/ytelsesforholdet det tryggeste å gå for.

Edit: Ser du har D60 - Da ville jeg vurdert 50/1.4 AF-S og 60/2.8 AF-S opp mot hverandre.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...