Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av PC til ca. 9000,-

Anbefalte innlegg

Har en pc som begynner å bli litt sliten etter et par år uten oppgraderinger.

Trenger en liten feedback på dette oppgradering settet som jeg har samlet sammen, helst fra en som har ganske bra peil på pc, hvor jeg er mer usikker på komboen av komponenter skal passe sammen uten at det blir for mye flaskehals noen steder osv. :ph34r:

HK:

Gigabyte GA-EX58-UD5

CPU:

Intel i7 920

Minne:

OCZ 1600Mhz Cl7 Minne

GPU:

ASUS Radeon HD4890 1GB DDR5

også må jeg ha en ny PSU, hvor jeg egentlig har bestemt meg ganske mye på komponenter ovenfor, men er veldig usikker på PSU til disse da kronene akkurat her begynner å bli litt trangt på budsjettet mitt. Egentlig grense var på 9000,- men har greid å presse det opp til 10000,- :hmm:

PSU:

TAGAN Piperock 1100W Modular

Denne PSU'en valgte jeg fordi den er ganske fet i både utseende, men mest på frunn av watt og at den har 6 rails med en turbo switch for å samle disse til en single rail som jeg fikk vite var veldig bra. Ønsker da en Single rail av den grunn, men denne er da litt i dyreste laget så andre kommentarer er velkommen. :thumbup:

Hørte at MIST 1000W også skulle være ganske bra med japanske kondensatorer, tror den har dual rail. :thumbdown:

Jeg har sjekket flere nettsider for disse komponentene og funnet andre sider hvor de blir billigere enn komplett, men de har tross alt den beste siden med beskrivelse på produktene sine, derfor enklest å velge de. Til nå ligger jeg på ca 8000,- på alle øvrige komonenter og prøver og presse prisen på PSU så langt under 1000,- jeg kommer egentlig. :blush:

Endret av Skagen
Utbedret emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville bytta hovedkort til P6T SE. Mye billigere, ser mye bedre ut, og mer eller mindre like specs.

Her har du oppsett med CPU, HK, GPU og RAM.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97424

Der holder du deg godt under budsjettet, med eller uten Tagan-PSU. Men trenger du virkelig 1100w?

Edit: Denne for eksempel holder i massevis :)

Det virker veldig bra for HK'et, derimot har dette HK'et mindre muligheter enn gigabyte sitt, men kunne gjerne skaffet meg P6T hvor det er både større og har bedre passive kjølere til chipsettet.

Jeg ønsker også 6 GB og CL7 fordi da slipper jeg masse problemer med å måtte oppgradere og kjøpe nytt minne etterhvert når ddet trengs. Skal også bruke windows 7 og vista 64bit imellomtiden.

Skjermkortet er greit, men ønsker også asus eller sapphire siden disse er store og har veldig bra omdømme som grafikkort produsent. I tillegg er det bare 100 lappen imellom

PSU'en er det vel nesten samme som GPU, der jeg ikke egentlig bryr meg om merke, så lenge de ser ut som de tåler å bli tatt i, er modulære og har nok watt en stund fremover siden jeg ikke har noen planer om Crossfire eller SLI enda.

Unntatt det lurer jeg også på om det vil være dumt å sette inn det gamle 3850 kortet mitt i crossfire modus med 4890, om det i det hele tatt er vits, har noen effekt eller hva det gjør med maskinen.

Lenke til kommentar

Hvilke muligheter snakker du om da?

Er 6GB der nå. Det er ingen forskjell på kort fra Asus, Sapphire o.l. Men såklart er det ikke mye prisforskjell, så suit yourself.

CF med et 3890 og et 3850 ville være idiotisk, da 4890 ville blitt klokket ned til nivået til 3850 :)

Strømforsyning-kalkulator:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Jeg ville bytta hovedkort til P6T SE. Mye billigere, ser mye bedre ut, og mer eller mindre like specs.

Her har du oppsett med CPU, HK, GPU og RAM.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97424

Der holder du deg godt under budsjettet, med eller uten Tagan-PSU. Men trenger du virkelig 1100w?

Edit: Denne for eksempel holder i massevis :)

Ja, jeg ser poenget. Men da jeg så på minnet for 575,- var 3 3x1GB minne, hvor det jeg hadde plukket ut var 3x2GB og ved CL7 vil minnet bli ganske raskt og bra, men ellers er jeg nok enig med deg. Så en 600,- i tillegg fra det du plukket ut er nok noe jeg tar, bruker 656 watt fra det jeg så på linken du la ut og hvis jeg skulle sette inn et nytt 4890 vil vel kanskje det bli litt lite med 800 watt PSU.

Uansett vil jeg ha råd til TAGAN PSU'en når jeg setter in bestilling for de komponentene du sendte i tillegg til å bytte minnet til jeg vil ha og legge til et ASUS HD4890 for en 100 lapp mer =)

Tusen takk for gode råd =).

Bare en liten ting, vet du noe om når CPU og HK for 1366 socket faller i pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...