Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

CPU vifte funker bare delvis

Anbefalte innlegg

Har en Q6600 samt en gigantisk kjøler kjøpt for 1200 ,- fra Komplett i Februar ett år siden.

Av en eller annen grunn ligger CPU temperaturen på CPU kjerne 1 på rundt 50 grader og kjerne 4 på rundt 70 grader. Hadde store problemer med å koble til vifta ordentlig på starten så jeg satt bare Pcen på bakken og hadde CPU kjøler helt løst oppå og det funka fjell med rundt 30 grader på alle kjerner. Når jeg tok ut motherboarded og kobla alt til helt som det skulle så jeg kunne ha Pcen oppreist har temperaturene gått opp med over 20 grader på alle kjerner. Har prøvd å connecte strømmen til både CPU Fan og PWR Fan uten noe forbedringer. Skrudd opp alle vifter på SpeedFan programmet til over 80 %. Noe merkelig er også at det står i følge Pc Probe at vifta går i 1938 RPM, men fortsatt kjølern nesten ikke en dritt i forhold til før.

Forresten fylte jeg ikke på noe mer Themal Paste når jeg connecta kjølern ordentlig til motherboardet, har dette mye å si? Var jo thermal paste på stedet fra før av.

Noen eksperter som har noen tips på hva jeg kan gjøre for å få vifta til å funke ordentlig? Kan ikke engang spille noen spill for da flyr CPU gradene så jævlig til helvette og PCen slår seg automatisk av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg gjette... Push-pin?

Du har ikke montert kjøleren skikkelig, det er som å legge gryta kun på 10% av kokeplaten, få noen andre til å montere kjøleren for deg, og om du har vært skikkelig uheldig og ødelagt noen av festepinnene så må du sende inn kjøleren igjen.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er temmelig normalt når det kommer til push-pin. Du må bruke hulken-krefter and beyond for å kunne få til push-pin, jeg sier ikke at du burde gjøre det.

Makan til upraktisk design skal du lete lenge etter. :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når jeg tok ut motherboarded og kobla alt til helt som det skulle så jeg kunne ha Pcen oppreist har temperaturene gått opp med over 20 grader på alle kjerner.

Jeg leste en plass at temperaturen gikk hvis du har hovedkortet loddrett i forhold til vannrett. Slik jeg forsto hadde du den vannrett før..?

Ellers vill jeg tro at CPU kjøleren har vært ujevnt/feil montert og gammel kjølepasta.

Det har også vært vanlig å ha ujevne temperaturer på kjernene fordi det har vært en feil i bios. Men hvis du ikke har hatt dette problemet tidligere er det lite trolig er svaret. Jeg hadde min cpu temperatur på 2-3 grader under romtemperatur før jeg oppdaterte bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...