Gå til innhold

Får ein tatt klasse C under førstegangstjeneste fortsatt?

Anbefalte innlegg

Har ein kjenning no som er inne til førstegangstjeneste. Han har fått tatt klasse C sponsa av forsvaret. Men ifølge han har dei pratt om å kutte ut dette og gå tilbake med blå lapp som gjeld kun mens du er i forsvaret. Eg hadde håpt at når eg skulle inn om 2-3 år at eg hadde fått tatt klasse C under førstegangstjenesten, men dette ser jo ut til å gå opp i røyk hvis det stemmer det han har høyrt. Er det nokon som veit meir om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit i allefall at pr dags dato får du tatt det. Før var det jo blå-lapp som gjaldt, men så kom det en ny oberst som hadde annsvar for transport-bataljon på 90-tallet en gang, å for å øke levetida på kjøretøya, øke kunnskapene til sjåførene å øke sikkerheten betraktelig, så sa han kort å godt at ALLE skulle nå få sertfikat i det de kjørte, endten det var buss, lastebil, tankbil eller no annet. Men man er pr dags dato ikke pliktig til å ha annet enn klasse B for å kjøre lastebil i forsvaret, selv om praksisen er at man får førerkort på det man skal kjøre. Uansett har du ingen ting å frykte. Om dem fjerner selve førerkort-"kravet", vil opplæringa og kjøringa fortsatt være der, å da blir det en smal sak å kjøre opp på lastebil i det sivile. At dem endrer praksisen så man setter en 18-åring bak rattet i en tankbil HELT uten opplæring, skjer ikke.

Lenke til kommentar

Hørte noe om at om du er under 21 så får du kun blålappen, men med gode muligheter for sivil senere som nevnt over her. Er du 21 eller eldre fikk man lappen sivilt med en gang, slik jeg forstod det.

Anyways, det er somregel de som har C/CE-lappen fra før av som blir plassert på stillingene. Selv hadde jeg Buss klasse D på førstevalget siden det er det eneste jeg ikke har lappen på, og tenkte kanskje jeg kunne få "lurt" til meg den, men neida, blei plassert som trekkvognfører gitt...hehe. Er på madlarekrutten nå, så bærer det til Bodø seinere.

Lenke til kommentar
Hørte noe om at om du er under 21 så får du kun blålappen, men med gode muligheter for sivil senere som nevnt over her. Er du 21 eller eldre fikk man lappen sivilt med en gang, slik jeg forstod det.

Alle får sivil opplæring, og sivilt førerkort. Mulig praksisen er forskjellig i HV/luft/sjø, men hærens transportbataljon gir sivilt førerkort C/CE, og evt. ADR.

Når jeg var i forsvaret 07/08, hørte jeg også disse ryktene trådstarter snakker om, men jeg husker ikke noe mer om det, og om det var reelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...