Gå til innhold

Objektiv og blits til D300


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe D300. Ønsker anbefaling om objektiv og blits. Tenker å kjøpe ett allroundobjektiv i første omgang, og heller utvide etter hvert. Vurderte 16-85 mm, men synes den er for lite lyssterk. Andre anbefalinger uavhengig av pris? Og hvilken blits bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra tredjepartsprodusenten har Tamron og Sigma en 17-50 f/2,8 som får gode kritikker, Tokina har vel en 16-50 f/2,8 som jeg ikke kjenner til. Av Nikons egne, ville jeg kanskje ha sett på deres 17-55 f/2,8 hvis bedre lysstyrke er en prioritet.

 

Nikon har for tiden fire blitser i forskjellig størrelser, hvilken av disse kommer mye ann på hva du ønsker å bruke blitsen til.

Lenke til kommentar

du har nikon sine 17-55 f/2.8 og 24-70 f/2.8 som begge er veldig gode. Er vel kremen av normalobjektiver fra nikon. Blits har du sb-600, sb-800 (hvis du finner den) og sb-900. Gitt i stigende syrke og kvalitet (samt størrelse). Selv valgte jeg sb-800 fordi jeg syntes sb-900 var litt for stor til allround bruk.

Lenke til kommentar

Sigma 18-50/2.8 er ikke nevnt tidligere. Nikon 35-70/2,8 er kjent som et ypperlig objektiv . den finnes av og til brukt på foto.no for en rimelig penge (ca 3-4k). Sigma 24-70/2.8 er også verdt å nevne. Jeg har ingen erfaring med noen av disse, men det finnes flere tester rundt omkring hvis du googler.

Lenke til kommentar

35-70 blir for trangt. På crop blir det et slags merkelig normal-til-tele-utsnitt på den.

 

Personlig ville jeg hatt en 35mm (f/1.4 AI-S-utgaven, naturligvis) for lysstyrke og en 16-85mm VR for rekkevidde, men hvis du er mer ute etter en mellomting er det vel 2.8-standardzoomene fra Sigma, Tokina og Tamron som er standardvalgene. Nikons 17-55 fordi med litt større budjett og god rygg, og 24-70 fordi med digert budsjett og lite behov for vidvinkel men stort behov for det aller beste som eksisterer av normalzoomer.

 

Hva blits angår avhenger det av hvor mye penger du vil bruke og hvor stor du kan godta at den er. Alternativene er SB-600, -800 og -900. Ta med en blitskabel også (SC-17/SC-28/SC-29 - de billige knockoffene på eBay er ofte veldig usolide).

 

... så leser du litt på strobist.com for så å innse at du trenger flere blitster, stativer, softbokser og paraplyer, fargefiltre og goboer og cookier og flagg, PC-kabler og lommetrollmenn og det som verre er. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Det var kanskje ikke det du ville høre, men jeg kjøpte 16-85mm når jeg brukte D200 og var kjempefornøyd med objektivet :)

Veldig skarpe bilder og et hendig zoomområde i et relativt lite objektiv. Bedre lysstyrke kommer utvilsomt godt med til tider, men du må også dra på mer (de fleste 2.8-zoomene er ganske heftige). For god lysstyrke ville jeg heller vurdert å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv i tillegg til en normalzoom. Nikon 50mm f1.8 eller den nye 35mm f1.8 er to rimelige alternativer.

 

Blitsmessig er SB-600 et godt alternativ hvis du prøver å holde prisen nede. Det har de viktigste funksjonene fra SB-800 og SB-900 og omtrent halve lysstyrken, som holder til det aller meste.

Lenke til kommentar

Hei har selv en D300 med diverse linser

 

Tokina 11-16

Nikon 24-70/2.8

Nikon 18-200

Nikon 50/1.8

 

Hvis jeg skulle anbefalt én av disse så er det Nikon 18-200. Her vil du få en linse som kan benyttes til det meste,og til en respektabel pris.

 

Blitz ville jeg ha valgt en SB800 (hvis du får tak i den).

.

Lykke til med valget

Lenke til kommentar

Min erfaring med lyssterk optikk (spesielt innendørs) er at jeg ender opp med å bruke blitz uansett :) Og at dybdeskarpheten ofte blir så liten at jeg må blende ned...

 

16-85 + SB-800 er en kombinasjon jeg kan anbefale!

2.8 er jo bare 1-2 stop raskere enn 4-5,6 ;) Kan du evnt hente inn med VR (som ingen av de lyssterke alternativene her har) eller høyere ISO. I praksis bruker jeg blitz uansett så det har ingenting å si.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...