Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

POLL: Går du til en psykolog?

:---{D

254 stemmer

1. 1. Går du til psykolog?

• Ja, jeg går en gang i uka eller mer.
      21
    • Ja, men sjeldnere enn en gang i uka.
      25
    • Nei, men jeg føler at jeg har et behov for det.
      62
    • Nei, men jeg har gjort det før.
      38
    • Nei, og jeg har ikke behov for det.
      114

Anbefalte innlegg

Denne dukket opp i DNFK.

Det er 2009, alle går til psykolog.

Og det er noe med det. Norge er visst verdens beste land å bo i, men flere og flere sliter med psykiske problemer.

Denne tråden er for å få litt oversikt over hvor mange her som faktisk går til en psykolog.

Svaralternatier:

1. Ja, jeg går en gang i uka eller mer.

2. Ja, men sjeldnere enn en gang i uka.

3. Nei, men jeg føler at jeg har et behov for det.

4. Nei, men jeg har gjort det før.

5. Nei, og jeg har ikke behov for det.

Poll kommer så fort jeg får en moderator til å ordne det.

Endret av tom waits for alice
Lagt til poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Hva med

6. Ja, men det er lenge siden\evt ja,når jeg var barn\ungdom?

Edit: småfrekt at du ikke gir meg cred for mine sitater btw. Du kunne Pm'e meg. :(

Edit2: haha,hoppet over alternativ 4.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar
Hva med

6. Ja, men det er lenge siden\evt ja,når jeg var barn\ungdom?

Tja. Man har jo alternativ 4 da.

Edit: småfrekt at du ikke gir meg cred for mine sitater btw. Du kunne Pm'e meg. :(

Jeg vet. Beklager, var meningen å si ifra, men glemte det dessverre.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar

det interessante spørsmålet er jo hvorfor det er slik at det er så mange deppa nordmenn. :)

jeg tror vi er deppa fordi vi er bortskjemte drittunger som propper i oss alkohol og dårlig mat, og strever etter ting vi tror kommer til å gi oss lykke. vi er svært dårlige til å forutse hvordan vi kommer til å reagere i framtidide situasjoner, og derfor også ikke særlige flinke til å vite nøyaktig hva som gjør oss blide.

slik jeg ser det, så er det hovedsakelig to faktorer som spiller inn.

1) hva man putter i kroppen sin. personlig tror jeg at man ikke kan skille på kropp og sinn når det kommer til helsa - dette er to ting som virker inn på hverandre. vil man ha et friskt sinn, så kan man ikke bare fokusere på å ha et fett liv. hjernen må få de essensielle næringsstoffene for at de forskjellige kjemikaljene og prossessene som foregår der skal kunne fungere optimalt. hvis jeg ikke tar helt feil så er det slik at statistikk viser at der det konsumeres mye fisk og sjømat, så er det lite depresjon. den gunstige effekten tran har mot sinnslidelser og depresjon har blitt dokumentert ved flere anledninger.

2) hvilke forventninger som stilles til en gjennom samfunnet. vi er som de fleste i den rike delen av verden opptatt av penger og materiell suksess. statistikk viser at penger i store mengder har svært lite innvirkning på hvorvidt en person er lykkelig eller ikke. det er klart, hvis en kun lever i en knøttliten hybel og lever på knappe 5000 i måneden så er en mindre lykkelig. lever man gjennomsnittelig og har en grei lønn så er man mer lykkelig - men derfra og oppover til millionene så ser penger ut til å ha lite å si.

Lenke til kommentar

Ingen av disse to faktorene er relevante for meg, likevel går jeg til psykolog. Har dog merket meg at et par av dem jeg har gruppeterapi med, strever veldig etter å oppnå suksess og bli vellykket innen de rammer de mener omverdenen har satt for dem. Selv om det er en idiotisk og destruktiv tankegang, er det likevel mange som har kjørt seg fast i det sporet.

Lenke til kommentar

Eg trur nok IsaachElric er inne på noko.

Personleg trur eg at me no har mykje bettre tid til å tenke oss om korleis med eigentlig har det, og i mediene er det stor fokus på kva som er "bra" og kva som ikkje er. Me har mange idoler å sjå etter, og får gjennom TV-serier, filmer og sladder frå kjendisane sjå korleis ein skal leve livet rett. Korleis kroppen skal se ut, kor lang penisen skal vere, og kor faste brysta skal vere. Ja eg nemner seksualitet fordi eg trur det er ein ting som oftere fører til depresjoner, og om ikkje akkurat seksualitet, iallefall det som har med forhald og kjærleik å gjere. Me sett oss for store mål for oss sjølve og vart deprimerte og leie når me ser at me verken har vaskebrett eller det som mediene definerer som vakker kropp.

Er nokon einige?

Har ikkje gått til psykolog sjølve, men eg trur nok eg burde. Slit med sjølvtilliten, og kjenner meg liten å verdilaus når eg ser på korleis eg burde vært.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Det kan nok være noe i det, ja. Kropp er jo generelt et veldig betent tema for mange, og skammen kan få oss til å gjøre de utroligste ting. Men da er det mellommenneskelige samspillet viktig; altså at man har mennesker rundt seg man får kjærlighet av, og gir kjærlighet til. Ved å føle seg elsket og viktig for noen, er langt på vei en god måte å bli komfortabel med seg selv. Alle trenger vi jo bekreftelse og følelsen av å bety noe i verden.

Lenke til kommentar

Jeg gikk til psykolog for omtrent et halvt år siden for å utelukke at jeg hadde angst eller depresjoner.

Når det gjelder hva som gjør oss lykkelige har menneskene vi har rundt oss mye å si, tror jeg. I de aller fleste tilfeller kan en god venn eller et godt familiemedlem gjøre mye for deg, uansett hvilken situasjon du er i. Akkurat dette er nok ikke pga. hva mediene sier om at de med et godt liv har mange venner o.l. Vi er nærmest født for å være sosiale. Jeg merker at jeg bryr meg mindre om det meste hvis det er lenge siden jeg har sett venner, og det er sånn for mange andre også så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Da er det nok et større problem at man blir sett på som svak eller overdramatiserende, mener nå jeg. Det er i hvert fall holdninger jeg møter langt oftere enn at noen tror jeg er massemorder.

De mer ekstreme tilfellene går vel ut på mennesker som er traumatiserte, schizofrene og har blitt tvangsinnlagt over lengere tid. Der tror jeg folk kan ha litt mer skeptiske tanker.

Lenke til kommentar

Schizofrene pasienter er generellt harmløse folk, bortsett fra mot seg selv da. De blir ofte suicidiale, men det er da forståelig. Se for deg at en psykolog forteller deg at en eller flere av dine beste venner egentlig ikke eksisterer, det er bare du som ser han\henne. HVordan vet du da hvem som er ekte og hvem som ikke er? Hvordan vet du at ikke en av vennene dine er schizofrene og du ikke eksisterer?

Haha, ekkelt å tenke på.

Uansett, det er mye stigma med å gå til psykolog. Dette har heldigvis blitt dempet litt i det siste siden folk har begynt å gå til psykolog for depresjon, men det er ikke til å legge skjul på at folk undrer litt når de får vite at du går til psykolog.

Lenke til kommentar
Uansett, det er mye stigma med å gå til psykolog. Dette har heldigvis blitt dempet litt i det siste siden folk har begynt å gå til psykolog for depresjon, men det er ikke til å legge skjul på at folk undrer litt når de får vite at du går til psykolog.

Ja, og det er nettopp derfor det er viktig at man snakker om det.

Det er helt ok å bli syk i kroppsdeler, og da bør det være helt ok å bli syk i psyken, også. Den er jo tross alt ikke uskadelig, men likefullt kan den leges, akkurat som kroppen.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være så vanskelig å snakke om hvordan man har det inni seg, jeg. Alle har jo tanker og følelser.

Lenke til kommentar

Jeg synes folk burde bli fortalt litt om psykisk helse allerede i barne/ungdomskolen. Gikk på skole i 13 år før jeg skjønte at jeg faktisk ikke bare er lat og sjenert, men at det er litt angst inn i bildet.

Det å bli fortalt om det kunne også bidrat til økt forståelse, og fjernet eventuelle fordommer mot personer som går til psykolog.

• Liker 1
Lenke til kommentar

litt enig med deg der " gjest". det er en god del fordommer mot folk som går til pyskolog.

men tror det er fordi så litte folk vett noe om pyskologien.

ikke at eg vett mye men har vært innom det.

og du hører aldrig om " den snille personen med angst problemer" på nyhetene.

du hører bare om " den pykisk syke mannen drepte så og så mange."

eg tror ivært fall at det er grunnen til alle fordommene.

vis noen har noen andre og bedre grunner.

please open my eyes:) intresangt teama dette:)

Endret av uskyldig212
Lenke til kommentar

heh det er jo nesten like mange fordommer mot psykologi som det er mot ADHD, jeg må fortsatt få lest den boka: ADHD den livsfarlige diagnosen, bare for å lese om alle de som tror at alle med ADHD er seriemordere som havner i fengsel eller driver med narkotika. Er vel mange av de samme fordommene rundt det å gå til psykolog

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...