Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vurderer å støpe terasse og legge skifer, noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut om bjelkene tåler vekten. Men det har du sikkert alt tenkt på.

Så da trenger du sikkert å tette sprekkene. Der vil det muligens gå greit med en duk eller noen tynne plater.

Hvor stor tykkelse har du tenkt å ha på betongen? Har du tenkt å ha med armering?

Husk at et veldig tynt lag med betong uten armering fort kan sprekke opp, siden terassen forsatt har treverk.

Pris er jo noe som varierer fra sted til sted og da.

Men du vil nok få gode tips hos din lokale byggsenter.

Lenke til kommentar

Prisen kommer veldig an på skifertypen/kvaliteten og hvordan den skal legges. Bruddskifer ferdig lagt vil jeg tippe koster rundt 1 500 per m2. Så kommer jo betongplattingen i tillegg, der kan jeg ikke gi noen tips da jeg rett og slett ikke klarer å se helt for meg hva du mener.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Hvis dette er en terrasse i ordets rette forstand, altså på bakken (terra=jord), ville jeg droppet støpingen og gravd litt, lagt en duk som skiller mot jorda under, og lagt grus og sand, og lagt skiferhellene i sand.

Både denne http://www.gjoerdetselv.com/Shared/bildban...4_Sandkasse.pdf

og denne http://maxbo.no/Tips-og-rad/Hage--og-utemi...elegningsstein/ kan være til inspirasjon selv om de dreier seg om å legge betongheller og betongstein i stedet for skiferheller, men prinsippet blir det samme.

Fordelen med å legge skiferen i sand er selvsagt at du slipper støpingen og får en terrasse som er lettere å fjerne eller endre om/når det blir aktuelt. Ulempen er at du må ha ganske dyre skiferheller av tilstrekkelig tykkelse og styrke, mens du på et dødt støpt dekke kan bruke tynnere skiferfliser.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Huset har en gulv på grunn løsning og befinner seg rett på fjell, så graving er ikke mulig.

Terassen skal være på bakke nivå, så det blir altså 40-50cm med støpt gulv.

Tenkte å legge inn noe armeringsjern.

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å tette alle hull, slik at i betongen vil lekke ut. Armeringsnett vil være å anbefale.

Har du sementblander? For da er det bare å kjøpe sement, støpesand og pukk, så er du i gang.

Hvordan har du tenkt å dele skiferen da? Med vinkerkutter eller på tradesjonell vis?

Lenke til kommentar
Prisen kommer veldig an på skifertypen/kvaliteten og hvordan den skal legges. Bruddskifer ferdig lagt vil jeg tippe koster rundt 1 500 per m2. Så kommer jo betongplattingen i tillegg, der kan jeg ikke gi noen tips da jeg rett og slett ikke klarer å se helt for meg hva du mener.

1500 kr/m2 hørtes veldig mye ut.. Trådstarter skal jo legge dette selv, slik jeg leser innlegget.

Et raskt søk på finn.no ga meg masse bruddskifer til 250-300 kroner for kvadraten. Sement og sand koster ikke all verden, men det går jo fort litt. Sand får du kjøpt i bigbags eller du kan ta med deg hengern til nærmeste stenbrudd/sandtak, så fyller de opp hengern for en billig pengene. Sementsekker, sand og blande selv er MYE billigere enn å kjøpe ferdigbetong.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17172081 - Eksempel på skifer.

Tillegg: Fyll opp med pukk det du kan. Det vil du spare mye på. Usikker på hvor tjukt lag med betong du trenger, men rett oppå fjell, bør det vel holde med 5-10 cm?

Endret av vladdlen
Lenke til kommentar
Tillegg: Fyll opp med pukk det du kan. Det vil du spare mye på. Usikker på hvor tjukt lag med betong du trenger, men rett oppå fjell, bør det vel holde med 5-10 cm?

Som du sikert ser oppenfor så vil han trenge 40-50 cm med dekke. Det hørtes litt mye ut, syntes jeg.

Da ville jeg ihvertfall prøvd å fylle opp litt med stein.

Hvor mye skifer det vil gå, kommer ann på hvordan trådstarter vil ha det også. Om trådstarter godtar mange småskifer for å tette mindre hull, så vil det bli billigere.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke Wedi Balco.Det er ikke det billigste men du sparer mye tid og som kjent er tid penger :)

http://www.wedi.de/ie/products/wedi_ba_bal...di_ba_balco.php

Den skrur du fast til underlaget så er du klar til flislegging.

Hvis du går for å støpe ville jeg ringt å hørt prisen på betongbil.

Det er ikke mye dyrere og du slipper å blande selv.

Si ifra hvis du ønsker mer info o.l om wedi balco.

Pris på stein og legging varerier mye men det varierer også mye i kvalitet.

Personlig ville jeg valgt fliser som ser ut som skifer hvis du ikke skal ha brudd.

Kjøper du en Porcelanato flis med skiferutseende får du mye kvalitet for pengene i forhold til å kjøpe skifer, samt du slipper å behandle flisene :)

Lenke til kommentar
Det enkleste er å bruke Wedi Balco.Det er ikke det billigste men du sparer mye tid og som kjent er tid penger :)

Personlig ville jeg valgt fliser som ser ut som skifer hvis du ikke skal ha brudd.

Kjøper du en Porcelanato flis med skiferutseende får du mye kvalitet for pengene i forhold til å kjøpe skifer, samt du slipper å behandle flisene :)

Betongbil og skiferlegging?

Man har mye bedre kontroll med å legge skifer om man blander betongen selv.

Hadde det skulle vært en betongplatting trådstarter ville hatt, så ville jeg og anbefalt det.

Jeg personlig ville funnet ut hvor mange sekker sement, kubikk med sand og pukk jeg ville trengt.

Også ville jeg fått byggevarehuset til å fraktet varene hjem for meg. For her blir det muligens en stor palle med sand.

Lenke til kommentar

Betongbil og skiferlegging?

Man har mye bedre kontroll med å legge skifer om man blander betongen selv.

Hadde det skulle vært en betongplatting trådstarter ville hatt, så ville jeg og anbefalt det.

Jeg personlig ville funnet ut hvor mange sekker sement, kubikk med sand og pukk jeg ville trengt.

Også ville jeg fått byggevarehuset til å fraktet varene hjem for meg. For her blir det muligens en stor palle med sand.

sand fra byggevarehus koster en del, og det gjør tilkjøring og. Støpte nylig rundt ett kubikk for hånd og det var noe drit, tok en dag og da var vi to. Mengden sand var i overkant av ett tonn hentet på en bogeyhenger fra det lokale sandtaket (pris 250 for en henger). Husk at armering er lurt så det ikke sprekker opp, og da må du gjerne ha litt tjukkelse på betongen og så armeringen ikke risikerer å komme i kontakt med luft (for da er du fucked, armeringskorrosjon). Så planering og betongbil høres ut som en grei løsning skal du ha sement (tror det var 650 for tilkjøring og 800 for kubiken her, mot 600 for å fikse 1-2 kubik selv men kan huske feil (husk at blander må leies eller kjøpes og)). Bare husk at har bilen for mye betong med seg må den dumpes på tomten, og en bil tar sikkert 6+ kubikk vil jeg tro.

Men som andre sier høyere opp så er det mye bedre å heller legge sand på presenning for å hindre ugress og hive hellene oppå der igjen og deretter koste sandjord i fugene og så gress. Betongplatting ser vanvittig kjedlig og statisk ut, med mindre du bygger litt mur og peis og greier så det ligner på en interiørkatalog. Men se i en katalog om du finner noe interesant før du setter i gang, og gjør det gjennomført så du ikke angrer. Det å pigge betong er ikke veldig moro.

Btw skal du armere i fjell så er tips å leie slagbor med futt i og bore hull med samme diameter som armeringen og slå den nedi med hammer, da sittern som støpt.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
sand fra byggevarehus koster en del, og det gjør tilkjøring og. Støpte nylig rundt ett kubikk for hånd og det var noe drit, tok en dag og da var vi to. Mengden sand var i overkant av ett tonn hentet på en bogeyhenger fra det lokale sandtaket (pris 250 for en henger). Husk at armering er lurt så det ikke sprekker opp, og da må du gjerne ha litt tjukkelse på betongen og så armeringen ikke risikerer å komme i kontakt med luft (for da er du fucked, armeringskorrosjon). Så planering og betongbil høres ut som en grei løsning skal du ha sement (tror det var 650 for tilkjøring og 800 for kubiken her, mot 600 for å fikse 1-2 kubik selv men kan huske feil (husk at blander må leies eller kjøpes og)). Bare husk at har bilen for mye betong med seg må den dumpes på tomten, og en bil tar sikkert 6+ kubikk vil jeg tro.

Men som andre sier høyere opp så er det mye bedre å heller legge sand på presenning for å hindre ugress og hive hellene oppå der igjen og deretter koste sandjord i fugene og så gress. Betongplatting ser vanvittig kjedlig og statisk ut, med mindre du bygger litt mur og peis og greier så det ligner på en interiørkatalog. Men se i en katalog om du finner noe interesant før du setter i gang, og gjør det gjennomført så du ikke angrer. Det å pigge betong er ikke veldig moro.

Btw skal du armere i fjell så er tips å leie slagbor med futt i og bore hull med samme diameter som armeringen og slå den nedi med hammer, da sittern som støpt.

Et slikt arbeid er heller normalt ingen dagsjobb. Det vil sansynlig ta opp til en uke, om ikke plattingen blir mindre enn forventet.

Fordelen med betongbil er jo at betongkvaliteten blir mye bedre enn hva man vil klare å få til selv. Hadde trådstarter skulle laget en mur eller en trapp, så ville jeg derfor anbefalt betongbil.

Men i dette tilfellet så vil ikke betongkvaliteten ha noe stort å si. Men det er viktig med god nok sand.

Husk å legge ut skiferen først, og merk den gjerne med tall med f.eks kritt eller noe. Hvis du bruker kritt, så ikke la skiferen bli utsatt for regn.

Jeg tror det bare blir for hektisk å prøve å legge skifer om man bestiller betongbil. Husk at skiferen må slammes på undersiden også. Og så får man liten kontroll. Alt må gjøres den dagen, for betongen størkner ganske fort.

Lenke til kommentar

Etter å lest noen av de siste innleggene, gikk jeg tilbake til dette:

Huset har en gulv på grunn løsning og befinner seg rett på fjell, så graving er ikke mulig.

Hvordan vil det være å støpe en mur som går opp til dette nivået opp til 40-50 cm over bakkenivå, og så fylle med pukk eller grus innenfor muren, og legge skiferhellene løst i sand/grus? Muren må selvsagt være sterk nok sideveis til å tåle trykket av fyllmassene innenfor muren.

Langt mindre støping, og man slipper problemet med støp som størkner fortere enn man legger skifer.

Lenke til kommentar

Hvordan vil det være å støpe en mur som går opp til dette nivået opp til 40-50 cm over bakkenivå, og så fylle med pukk eller grus innenfor muren, og legge skiferhellene løst i sand/grus? Muren må selvsagt være sterk nok sideveis til å tåle trykket av fyllmassene innenfor muren.

Langt mindre støping, og man slipper problemet med støp som størkner fortere enn man legger skifer.

Ved å la skiferen ligge i sand, så må den vedlikeholdes. Jeg ville hatt noe fast som varte i mange år.

Men jeg ville brukt masse større stein som fyllmasse. Man trenger ikke 40-50 cm med betongdekke.

Sand er bra til brostein, men ikke like god til skifer. Syntes jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar

zip..

Det jeg mente med støping var å støpe en plate for så å lime skifer med lim.

Hvis man ikke har limt mye skifer i betong vil jeg ikke anbefale det.

Betongen er somregel MYE strekere enn skiferen så når den sprekker(les. svinnsprekker) vil ofte skifern få samme skjebne.

Man må passe på at men blander i nok sand så sementen mister mye av kvaliteten. Men igjen skal den være sterk nok til å ligge på treværk uten å sprekke.

Derfor mener jeg fortsatt at betong bil for støping av ny såle. lim f.eks pci steinfix som brukes til liming og fuging av steinen.

Eller som nevnt WEDI BALCO..

Betong bilen tømmer restene på tomten men du bestiller det du trenger så det er ikke så mye som det kunne virke av svaret lengre opp.

edilt: leif

Endret av eimo99
Lenke til kommentar

Men blir det lett å justere høyden med limen da? For skiferen er jo ikke alltid like tykk.

Og er det ingen fare med liming om det kommer vann under skiferen og at det kan komme frost?

Jeg har null erfaring med liming av skifer, det er bare derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Men blir det lett å justere høyden med limen da? For skiferen er jo ikke alltid like tykk.

Og er det ingen fare med liming om det kommer vann under skiferen og at det kan komme frost?

Jeg har null erfaring med liming av skifer, det er bare derfor jeg spør.

Kjøper man kalibrert skifer er den som regel +- 3mm avvik fra normalen. (dvs er normalen 11 kan den variere fra 8-14mm)

Det man må passe på er å bruke en stor nok tanning på sparkelen og gummi hammer.

Hvis det blir limt godt nok skal ikke frosten ta den men flisene må ha "tilnærmet" 100% lim dekning.

Anbefales å dobbelt lime( lime på underlag og flis) hvis vanlig flislim brukes, men det trengs rundt 80 kg trykk får at dem skal oppnå lim dekningen.

Bruker man ett flyt lim vil det holde med ca 3-4 kg og en flis veier nesten det.

På skifer skal man være forskiktig med å bruke "vanlig type lim" da denne kan trekke opp i steinen og missfarge den.

Bruk derfor egnet lim til skifer.( spør der du handler hva de har på lager eller hva de anbefaler.)

Jeg anbefaler som sagt PCI STEINFIX http://www.pci-norge.no/nb/produkter/flisl...%20Steinfix.pdf

hvis noen av dere skal ha heller eller beleggningstein bør dere se på denne sanden: http://www.pci-norge.no/nb/produkter/fug/p...avifix%201K.pdf

Blir litt mye PCI her men det er det jeg best erfaring med så da anbefaler jeg det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...