Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lakkere kabinett; originalfarge svart -> hvit. Hva bør jeg vite?

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å begynne på et lite hobbyprosjekt jeg har hatt planer om å gjennomføre.

Søker derfor råd her på diskusjon i håp om noen tips og triks.

Først: Hva slags spray skal jeg bruke? Tenkte selv å bare ta å dra til biltema å kjøpe hobbefarge, men er ikke sikker på hvordan dette fungerer. Andre forslag?

Må jeg ta flere lag med spray for å få en klar hvitfarge?

Hvor mange bokser med hobbyfarge fra biltema kommer jeg til å trenge, sånn ca? Kabinettet er en blanding av midi og mega tårn. Kabinettet skal lakkeres både på innsiden og utsiden.

Noe annet som er viktig jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biltema lakk funker veldig bra. Har ingen dårlige erfaringer med den lakken.

Ellers har Mekk lakk som jeg liker veldig godt. God lakk og ikke minst en stor boks med veldig god ventil.

Det lønner seg og legge hvertfall en 2-3 lag med lakk med 10-15 minutts mellomrom mellom hvert strøk. Kan og lønne seg og legget ett lag med grunning før lakken du skal ha. Husk å matte ned overflaten med fint sandpapir før du lakker noe som helst.

Etter grunning bør lakken tørke hvertfall 12-13 timer, så lakk på morgen og kveld, eller på kvelden etter skole/jobb. Samme gjelder før klarlakk. Mellom hvert strøk som har tørket i 12-24 timer så lønner det seg å pusse med veldig fint pussepapir for at lakken skal feste seg bedre til laget under. (hvertfall P400 eller mer)

Over hovedlakken bør man ha 2-3 lag med klarlakk. (Så lange man ikke lakker med matt farge som matt svart, da forsvinner effekten av det matte.)

Til slutt kan man polere lakken når den har tørket i noen dager, dette for ekstra glans, om man ønsker dette.

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar

Ashaman: Takk for dette innlegget. Har ett svart kabinett nå som jeg kommer lacke hvit for å smelte inn litt besre i stuen sammen bed Xboxen.

Dette var akk. den infoen jeg søkte. Er ikke helt på trynet når det gjelder slikt men greit å få det "kontrolert"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...