Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hage full av ugress og viltvoksende gress? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle ruste opp hage nr. 2 nå, og få den litt mer komfertabel. Siden den pr. dags dato kun består av brennenesler og vilt voksende gress, tenkte jeg å frese den opp, og så nytt fint hagegress.

Har alt av utstyr for å få fjernet og freset bort all ugrass, men videre utfra det trenger jeg et par råd.

Klarer man å få en skikkelig plen hvor man kan ha uten full av ugress og dritt?

Og hvordan går man fram? Frø litt så det vokser skikkelig gress? Trenger som dere ser, råd for hvordan jeg gjør dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får egentlig en grei introduksjon til både anlegging og vedlikehold på denne siden, og linken nederst: http://www.bogront.no/hagetips/gressplen.html Det er ikke så mye info, men så er det også sånn at plen er ganske enkelt, bare man er nøye med forarbeidet.

Gress som trives er også så dominerende at det vil fortrenge det meste av ugress, så det er bare å stelle pent med plenen når den først vokser til.

Litt mer info kan du finne hos Grønn Glede, en programserie jeg anbefaler å sjekke ut på nett-TV. Det er ganske grei info om veldig mye, og med nett-TV er det enkelt å spole over de kjedelige reportasjene :)http://www.nrk.no/programmer/tv/gronn_glede/1.5284246

Endret av enden
Lenke til kommentar
Og hvordan går man fram? Frø litt så det vokser skikkelig gress? Trenger som dere ser, råd for hvordan jeg gjør dette.

Ja, det er en bra start. Så gressfrø når alt er fjernet - og ugressplantene fjerner du fra hagen (leveres til kommunens avfallsmottak som gjerne tar imot hageavfall gratis). Deretter sørger du for å klippe plenen jevnlig, så eventuelle ugressplanter ikke får vokse opp og utvikle frø. Også i ustelte hager overvokst med ugress kan plenklipping hjelpe godt uten at man luker, sprøyter eller freser opp og starter på nytt: Ugressplantene får ikke utvikle seg, og blir lite synlig, noen dør tilogmed, når de holdes nede med plenklipping.

Lenke til kommentar

Har du, eller kjenner noen som har, sprøytesertifikat kan de nok hjelpe deg både med å drepe det som er der av ugress nå og hindre at det kommer så mye nytt i plenen. Ellers gjelder det å gi gresset gode vilkår (gjødsel, vann og kalk i riktige mengder) og slå ofte (ca 1 gang i uken gjennom sessongen burde holde).

Lenke til kommentar
Tenkte at jeg skulle ruste opp hage nr. 2 nå, og få den litt mer komfertabel. Siden den pr. dags dato kun består av brennenesler og vilt voksende gress, tenkte jeg å frese den opp, og så nytt fint hagegress.

Har alt av utstyr for å få fjernet og freset bort all ugrass, men videre utfra det trenger jeg et par råd.

Klarer man å få en skikkelig plen hvor man kan ha uten full av ugress og dritt?

Hadde samme problem i fjor, da strøytet jeg med roundup og alt døde.

nå i vår kom det litt ugress, men de var lette å fjerne, nappe rota rett opp, i fjor var der et stort rotsystem til ugresset. Nå ser det ut som det er vekk.

Her blir grønnsakshage i år

:whistle:

Lenke til kommentar

Roundup dreper det meste, ja (ikke mose), men en må ha sprøytesertifikat for å få kjøpt det (egentlig for å bruke det også). De mindlene en kjøper på vanlige hagesentre er utvannet og dyre (avgiftsbelagt). Altså må du betale mer for noe som fungerer dårligere.

Lenke til kommentar

Ok, så saken er at jeg skal frese/pløye opp og fjerne all torve? Sånn at jeg kun får ren jord i hagen, også planere det sånn at det blir flatt og fint? Også skal jeg så med frø, sånn at grasset kommer? Eller finnes det noe triks?

Føler jeg bør være forberedt før jeg starter, og jeg ønsker å starte så fort så mulig. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg ville gjort.

Det første trikset er å ha litt overhøyde på jorden, samt en liten bue/forhøyning på det hele (kommer litt an på hvordan terrenget ellers er, da). Dette fordi jorden vil synke litt, og for å unngå at du får et søkk på miden.

Det andre trikset er å kalke og gjødsle i riktige mengder, samt å bruke riktig mengde av en egnet frøblanding.

Etter dette tromler du over det hele. Så er det bare å vente. Når gresset begynner å nærme seg 10 cm klipper du det ned til rundt 8, når det når 10 cm igjen klipper du det til 6 cm. Etter dette klipper du det på mellom 4 og 5 ca en gang i uken. Om du har litt rotugress igjen i jorden (det vil du sikkert ha) er det viktig å passe på å få klippet bra også i utkantene av plenen så de ikke få vokse fritt der.

Lykke til...

Lenke til kommentar

Det høres flott ut. Har nå starte med å pløye opp all jorden sånn at jeg kan begynne med å fjerne torve og annet ugress dritt. Så som du sier bør jeg vel spe på med litt ekstra jord. Får faktisk et lass med god jord imorgen, siden den jorda som er der nå er mye kalk i samt jorda er leirete. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...