Gå til innhold

Uttalen av to nesten like ord.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi "geni" er eit lånord frå fransk, som igjen kjem i frå latin "genius"(ande). Me har heldt oss til ein uttale som ligg nærmare fransk enn latin.

"Genial" deler same rot som "geni", men me (eller danskene) har truleg tatt ordet rett frå latin, der det vert utalt "ge-".

Trur det er so enkelt som det.

Lenke til kommentar
Jeg har lurt på en liten ting i dag.

 

Hvorfor er det slik at vi uttaler ordet GENI som sj-eni, mens vi uttaler ordet GENIAL slik det skrives?

 

Er det noen logisk forklaring på dette eller har dette bare oppstått over tid?

Alle jeg kjenner uttaler genial "sjenial". Men de kan jo ta feil.

 

Dette er kanskje i samme gate som at mange (feilaktig) uttaler ordet energi som "enersji", mens svært få sier "enersjisk"? Det samme med "stratesji" og "stratesjisk"

Lenke til kommentar

Min oppfatning av dette er at det skal faktisk være lik lyd på disse to ordene men at vi i Norge har lagt oss til en bruk hvor vi i 'genial' bruker 'g' mens i 'geni' bruker vi sh-lyd. Jeg ser på 'e' og 'i' (og forsåvidt 'y' også) som "svake" vokaler. Disse gjør at 'g' forandrer lyd når de står foran 'e' og 'i'. På italiensk (og fransk) er det brukt konskvent på denne måten, og jeg tror også at det er riktig tolkning av dette. På samme måte styres bokstaven 'c' i Italiensk. Tsj-lyd forane iey og k-lyd foran de andre vokalene. Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Fordi "geni" er eit lånord frå fransk, som igjen kjem i frå latin "genius"(ande). Me har heldt oss til ein uttale som ligg nærmare fransk enn latin.

"Genial" deler same rot som "geni", men me (eller danskene) har truleg tatt ordet rett frå latin, der det vert utalt "ge-".

Trur det er so enkelt som det.

 

Dette er fasiten.

Lenke til kommentar
Hvem er det egentlig som uttaler genial med g-lyd? En kjapp rundspørring på jobben min (hvor det er folk fra hele landet) avslører at de aller fleste uttaler det med sj-lyd.

 

Eg har aldri høyrd nokon seia "sjenial". Det finst sjølvsagt dialektale forskjellar, men i "den dannede tale" vert det uttalt "genial", men eg seier ikkje at "sjenial" er feil.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser jo hva som står i bokmålsordboka. Men uansett virker det tullete å uttale geni og genial forskjellig når ordene av folk flest oppfattes som to sider av samme sak. Og jeg er overbevist om at svært mange også uttaler dem likt. I det hele tatt kan man vel slå fast at det ikke er så greit med ord som begynner med ge. Generasjon og genial uttales med g-lyd, generell og geni med sj-lyd osv. Men om få år har nok noen funnet ut at alle ge-ord bør uttales med sj-lyd fordi det likner mest på engelsk uttale.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvem er det egentlig som uttaler genial med g-lyd? En kjapp rundspørring på jobben min (hvor det er folk fra hele landet) avslører at de aller fleste uttaler det med sj-lyd.

 

Om du er ansatt på en bedrift med over 10 000 ansatt hvor vær landsdel i Norge er representert likt så holder det vann. Nå tviler jeg på at dette er tilfellet så Anton fra Nord-norge på ene avdelinge og Kåre fra Trønderlag på ander avdelingen er lite representativ med hele den norske befolknings utalelse :)

 

Uttaler forøvrig med G på genial og en sjyld på geni (sjeni). Lofoten.

 

marcusss hadde forøvrig en veldig fin forklaring, :thumbup: for den :)

Lenke til kommentar

Jeg tror man ofte kan få et noenlunde represenativt svar selv med litt færre enn 10 000 å spørre. Iallfall greier TNS (tidligere Norsk) Gallup seg gjerne med snaut 1000 når de skal måle de forskjellige partienes popularitet - noe som formodentlig er et litt mer komplisert emne enn uttalen av geni kontra genial.

 

For øvrig er jeg ikke helt overbevist om at folk flest tenker at det ordet er et fransk låneord, så det må jeg uttale slik, mens det ordet kommer fra latin, så det uttaler jeg slik, og dette ordet er nok opprinnelig tysk, så det må jeg uttale slik...

Lenke til kommentar
Fordi "geni" er eit lånord frå fransk, som igjen kjem i frå latin "genius"(ande). Me har heldt oss til ein uttale som ligg nærmare fransk enn latin.

"Genial" deler same rot som "geni", men me (eller danskene) har truleg tatt ordet rett frå latin, der det vert utalt "ge-".

Trur det er so enkelt som det.

 

Dette er fasiten.

Gjelder dette for energi og strategi også? Og er det riktig å uttale disse med "sh"-lyd?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Jeg spurte om det samme for tre uker siden uten at noen av "eksperrtisen" her svarte. Selv mener jeg det skal uttales med g-lyd, ikke sh-lyd. Det er (forhåpentlig) få som sier strateshisk og enershisk. Og da er det vel ingen grunn til å si strateshi og enershi heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...