Gå til innhold

BK: Blomsterpotte i solnedgang (HDR)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør lære deg hvorfor og når man skal bruke HDR. Det står for high dynamic range, og er ment for motiver hvor du trenger mer detaljer i skygger og høylys. Dette bildet har store utbrente områder og kraftige skygger. Dermed er dette dårlig bruk av HDR. Samtidig ser himmelen helt voldtatt ut av tonemapping. Bildet i seg selv mht. komposisjon er forsåvidt greit. Men altså ødelagt av dårlig bruk av HDR.

Lenke til kommentar

Jeg ser kun en plass hvor bruk av HDR (og det uten at alle de ekle, stygge HDR-egenskapene synes, slik som haloer osv) passer, og det er ved landskapsfotografi.

Nå det kommer til blomster osv, så er det ikke nødvendig og det ødelegger hele bildet. Hvis jeg ikke tar helt feil så står sola ganske lavt i dette bildet. Perfekt for blomsterbilder med andre ord. Du kan jo i tillegg bruke blits, som løfter skyggeområder.

At et bilde ikke er fullstendig naturtro er ikke noe problem. Når det ser ut som en tegning blir det feil.

Jeg oppfordrer alle til å la HDR ligge. :/ Når det er sagt, tror jeg dette bildet kunne blitt bra uten HDR-behandlinga..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...