Suppekatten Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det er fortsatt uvist om hvor mye vann det er som er funnet. Det var spectrometrene ombord på LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) som studerte hullet/krateret på månen som oppstod da Centaur krasjet inn i månen på mandag. Slik som jeg har forstått det, så er det vanskelig å få framm en "mengde" med stoff ved hjelp av spektrometre bortsett fra: lite, mellom og mye.... Så ikke innslaget på NRK, men synes også at dette er en relativt stor sensasjon... En god del stoff her <--- mulig det har blitt linket til tidligere, men gidder ikke å sjekke nå. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Dritkult at dem har funnet vann på måten! Håper bare det er så mye at det går ann å bruke det! Lurer på om det ikke er en komet som har tatt det med seg til månen. Hvis det fins vann der, hva annet kan vi forvente å finne der da? Syns forøvrig det er rart at dem ikke har funnet vann der før, med tanke på hvor godt mars blir utforsket, burde kanskje ha sjekket ut månen først? og i tillegg så har jo menneske gått på månen (er klar over at det var på den andre siden av månen) Hørt en konspirasjonsteori ang avsløringer av slike ting som vann på månen (ble fortalt det før de fant vann der faktisk) Isåfall så går teorien ut på at nye funn eller "avsløringer" hvil komme sakte men sikkert, flere og fler, for å forberede oss på at det finnes liv andre steder enn jorden. Det er vist flere på jorden som er klar over det, men isteden for å slippe nyheten rett i hodet på oss, så må de altså forberede oss kom til å tenke på det igjen når jeg leste at det var funnet vann på månen Endret 13. november 2009 av myrdan Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Nasa streamer pressekonferansen nå. Fantastiske nyheter. Håper det er tette forekomster. Selv om jeg ikke helt er enig i at Månen er et stort reisemål i seg selv. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hvor finner jeg den pressekonferansen ? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) En ting som jeg begynte å tenke på er at hvis det er såpass mye vann på månen at man faktisk kan fylle vanntaker på romskip, så ville jo et lengre oppdrag til mars være innen rekkevidde. Mars har jo som kjent is på polene sine (dog er det meste karbondioksid, men noe er også vann). Desverre blir nok dette noen år inn i framtiden. http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html <-pressekonfreanse om vannfunnet. Endret 13. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 En annen genial ting som ikke ligger langt inn i frammtiden (brukes allerede i dag) er at vann kan deles til Oksygen og Hydrogen kun ved hjelp av salt og strømm... Mye rakettdrivstoff er laget av Hydrogen, og astronautene som skal til eks mars, trenger jo oksygen! Problems svolved Denne teknikken brukes i dag på den internasjonale romstasjonen. Vet ikke om de bruker hydrogenet der som drivstoff til å endre retning osv, men det blir i det minste brukt til å skaffe oksygen. Alt man kan gjøre med urin Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Litt inspirerende musikk er på sin plass: Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Store mengder vann funnet på månen! En ting som jeg begynte å tenke på er at hvis det er såpass mye vann på månen at man faktisk kan fylle vanntaker på romskip,.. Dette er jo sensasjon og burde nesten kvalifisere til ekstrasendinger. Hvordan får du "LCROSS Impact Data Indicates Water on Moon" til å bli "Store mengder vann funnet på månen!" Joney ? En fjær blir fort fem høns på månen og her på diskusjon.no Endret 14. november 2009 av Ove38 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) En pixel på disse bildene tilsvarer ca. 53 cm på månen ? Endret 14. november 2009 av Ove38 Lenke til kommentar
Joney Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Store mengder vann funnet på månen! En ting som jeg begynte å tenke på er at hvis det er såpass mye vann på månen at man faktisk kan fylle vanntaker på romskip,.. Dette er jo sensasjon og burde nesten kvalifisere til ekstrasendinger. Hvordan får du "LCROSS Impact Data Indicates Water on Moon" til å bli "Store mengder vann funnet på månen!" Joney ? En fjær blir fort fem høns på månen og her på diskusjon.no ye, sorry about that.. Litt lettpåvirkelig av avisoppslag i går.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 En pixel på disse bildene tilsvarer ca. 53 cm på månen ? Hva med å se på selve kilden med rå-data (tif)? Du kan ikke begynne å knote på en fil som komprimert og tilpasset til en nettside. Det står også skrevet litt om hvorfor det blir så sterkt lys fra Descent stage i kilden. Klarer du forresten ikke å lese Ove? Denne tråden skal ikke ikke dras i noe konspirasjonsretning! Har du ikke noe konstruktivt å bidra med, noe du ikke har hatt så langt i denne tråden, så holder du kjeft, og holder deg unna! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Leste en artikkel hvor Knut Jørgen Røed Ødegaard sa at dette var sensasjonelt med tanke på utflukter lengre ut i solsystemet også. Ved å starte en marsferd fra Månen og ikke Jorden, så kunne man spare VELDIG mye tid på å reise til Mars. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Artig Gleder meg til flere undersøkelser! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) NASA har også offentliggjort data fra LCROSS: De har funnet store mengder vann i krateret hvor Centaur-delen av ATlas V raketten kolliderte. I det øyeblikket LCROSS fly igjennom skyen av støv og rester etter att Centaur kolliderte med månen, så ble det oppdaget over 100 kilo med vann, noe som er veldig store konsentrasjoner, og mye mer enn av de hadde regnet med å finne. Det som er annonsert nå er foreløpig data, det skal bli veldig spennende å følge med fremover, når mer detaljert data legges frem! http://www.nasa.gov/mission_pages/LCROSS/m...lts_images.html Bilde av krateret hvor Centaur-stadiet kolliderte, 20 sekunder etter kollisjon. Dette er et kamera for synlig lys... Norske media ofrer også dette noen linjer: http://www.dagbladet.no/2009/11/13/nyheter.../manen/9033588/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=598665 Endret 14. november 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
pcandmachelper Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hvilket land er det som står bak dette a? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Står bak? NASA er vel amerikansk statseid. Hva mener du egentlig? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 *snipp* Du kan jo prøve å lese det jeg har skrevet tidligere, og ikke siter det som passer ditt syn, så ser du at jeg spør om hva som menes med "store mengder". Det du siterte var en tanke, en forhåpning, ikke noe mer. @MartinF: I og med at det tar rundt 3 dager å komme seg til månen (hvis jeg husker rett), og at det tar 6 mnd. å komme seg til Mars så tror jeg ikke den største besparelsen er tid, men kostnader. Hvis det er nok vann til at man kan nyttegjøre seg av det vil det innbære at man kan hente vann der i fra til reisen i stedet for å ta det med fra jorden. Men nøyaktig hvor mye vann som er det vil ikke NASA si noe om enda, i og med at de ikke har analysert all dataen ferdig. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 skummel is. Det er ikke bare is, Det er støv og partikler som har blitt slynget opp etter at det 2. stadiet kjent som Centaur av Atlas V raketten som sendte opp LRO og LCROSS til månen kolliderte med bunnen av krateret. LCROSS fløy så igjennom denne skyen av støv, partikler og is før den selv kolliderte med månen. Vi har allerede en tråd om LRO og LCROSS her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1104828 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 @MartinF:I og med at det tar rundt 3 dager å komme seg til månen (hvis jeg husker rett), og at det tar 6 mnd. å komme seg til Mars så tror jeg ikke den største besparelsen er tid, men kostnader. Mener jeg leste 3 mnd i den artikkelen, og 3 mnd kontra 3 år er stor besparelse på tid, mener jeg... Men du har nok rett at det gjelder kostnaden også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå