Gå til innhold

Tråden for Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO)

Anbefalte innlegg

Bare minner igjen om at det ikke skal være noe konspirasjonsteorier i denne tråden! Andre tråder kan opprettes til det.

Ove38: Det bildet ser ut som er tatt fra Apollo 15 lunar module idet den tok av fra månen. Ikke noe fra LRO. Hvis du i fremtiden har planer om å poste noe i denne tråden så skal du ALLTID ha med kilden hvor du fant bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var det første fake LRO bilde av Apollo 15 landingssted på månen ute på internett

apollo15.jpg

Ok, da har jeg funnet ut litt mer om det bildet. Det er ikke en fake. Det er et bilde tatt fra Apollo 15 på vei opp, og modifisert for å viste hva vi kan vente oss å se fra LRO når de kommer ned i endelig bane rundt månen.

That fascinating picture is the work of one of my image mage friends on unmannedspaceflight.com, AndyG. Andy (who gave me permission to use the image here, thanks Andy! ) very cleverly simulated LRO’s view of the Apollo 15 landing site by taking a frame from the 16mm camera’s footage of the Apollo 15 ascent module and giving it the same resolution as LRO’s camera, approx 15cm per pixel.

http://cumbriansky.wordpress.com/2009/07/0...hoax-believers/

Lenke til kommentar

MEDIA ADVISORY: M09-133

NASA BRIEFS MEDIA ON NEW IMAGES OF APOLLO LUNAR LANDING SITES

GREENBELT, Md. -- NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter, or LRO, has

sent back its first images of Apollo lunar landing sites. The agency

will release the images Friday, July 17, at noon and hold a

teleconference at 2 p.m. EDT to discuss the photos and future plans

for the LRO mission.

Participating in the teleconference are:

Michael Wargo, chief lunar scientist, NASA Headquarters, Washington

Richard Vondrak, project scientist, Lunar Reconnaissance Orbiter,

NASA's Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.

Mark Robinson, principal investigator, Lunar Reconnaissance Orbiter

Camera, Arizona State University

To participate in the teleconference, reporters should contact Grey

Hautaluoma at 202-358-0668 or Andy Freeberg at 301-286-0746, by noon

Friday.

To listen to the event online, visit:

http://www.nasa.gov/newsaudio

For more information about LRO, visit:

http://www.nasa.gov/lro

NASA kommer altså til å offentliggjøre første bilder av Apollo-landingssteder tatt fra LRO. Det kommer som sagt til å komme flere og bedre bilder når LRO kommer ned i sin endelige bane. Dette kommer nok til å være godt nok for de fleste, men vi må regne med at de mest hjernevaska konspirasjonsteoretikerne kommer til å kalle de fake.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Flott, jeg tror jeg skal følge med på den pressekonferansen. Er spent på bildene. :)

Dette kommer nok til å være godt nok for de fleste, men vi må regne med at de mest hjernevaska konspirasjonsteoretikerne kommer til å kalle de fake.

Hehe, jeg vet om én. ^^

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Bilder av Apollo-landingsstedene:

369234main_lroc_apollo11labeled_256x256.jpg

Apollo 11

369238main_lroc_apollo15labeled_256x256.jpg

Apollo 15

369240main_lroc_apollo16labeled_256x256.jpg

Apollo 16

369242main_lroc_apollo17labeled_256x256.jpg

Apollo 17

369236main_lroc_apollo14labeled_522x256.jpg

Apollo 14

Disse bildene er tatt fra rundt 150 kilometers høyde. Bildene vi kommer til å få utover høsten vil bli tatt fra 50 kilometer.

The satellite reached lunar orbit June 23 and captured the Apollo sites between July 11 and 15. Though it had been expected that LRO would be able to resolve the remnants of the Apollo mission, these first images came before the spacecraft reached its final mapping orbit. Future LROC images from these sites will have two to three times greater resolution.
Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Bilder av Apollo-landingsstedene:

369240main_lroc_apollo16labeled_256x256.jpg

Apollo 16

Hvis det hvite punktet er Apollo 16.

Hva er da den skyggen 25 meter unna, på den andre siden av krateret ?

29e50ed.jpg

Jeg antar det er skyggen til Apollo 16 modulen.

Nå er du bare desperat.

post-53776-1247915204_thumb.jpg

Apollo 16 er ikke et høyt tårn som kaster en 25 meter lang skygge, Pels

a17launch_scotti.jpg

Foto av Apollo 16 fra forskjelige vinkler > A > B > C

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Apollo 16 er ikke et høyt tårn som kaster en 25 meter lang skygge, Pels

Jeg har allerede rapportert tråden og spurt om flytting av denne avsporingen til egen tråd, men mens vi venter, svarer jeg på dette.

Jeg har selv kastet en skygge på langt over 50 meter jeg, selv om jeg bare er 1,87 meter høy. Hvordan? Solen var lavt nede på himmelen. Det samme kan faktisk skje på månen! Solen er ikke alltid høyt over horisonten der heller, akkurat som på jorden. :)

Lenke til kommentar

Apollo 14 sitt landingssted var det som ble tatt mede best lysforhold, derfor ser vi enda fotsporene til astronautene:

369228main_ap14labeled_540.jpg

The image of the Apollo 14 landing site had a particularly desirable lighting condition that allowed visibility of additional details. The Apollo Lunar Surface Experiment Package, a set of scientific instruments placed by the astronauts at the landing site, is discernable, as are the faint trails between the module and instrument package left by the astronauts' footprints.

http://www.nasa.gov/mission_pages/LRO/mult...pollosites.html

Skal bli spennende å følge med videre på LRO og LCROSS når den kolliderer med månen i begynnelsen av oktober. Kommer selvsagt til å holde denne tråden oppdatert igjennom hele LRO sitt oppdrag. LRO er tross alt det første skrittet i å returnere til månen!

Lenke til kommentar

Informativ og interessant tråd. Takk for innsatsen så langt [GDI]Raptor.

Egentlig vil jeg bare poste for å få tråden inn i 'mine innlegg', men tenkte jeg skulle bruke anledningen til å nevne Jules Verne, som var den første (så vidt jeg vet) med visjoner om måneferd.

Mindre enn 70 år etter at denne filmen ble laget (boken ble forøvrig skrevet i 1865), satte mennesker føttene på månen:

Film, "Le Voyage Dans La Lune":

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Likheter mellom Jules Vernes originale fortelling og Apolloprogrammet:

* Verne's cannon was named the Columbiad; the Apollo 11 command module was named Columbia.

* The spacecraft crew consisted of three persons in each case.

* The physical dimensions of the projectile are very close to the dimensions of the Apollo CSM.

* Verne's voyage blasted off from Florida, as did all Apollo missions. (Verne correctly states in the book that objects launch into space most easily if they are launched towards the zenith of a particular location, and that the zenith would better line up with the moon's orbit from near the Earth's equator. In the book Florida and Texas compete for the launch, with Florida winning.)

(sakset fra: http://en.wikipedia.org/wiki/From_the_Earth_to_the_Moon )

Edit: byttet til en annen YouTubeversjon av filmen

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...