Gå til innhold

Komplisert (?) MVA-spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å forstå dette:

Jeg driver et enkeltpersonforetak. Da jeg passerte MVA-grensen på 50.000 i fjor, fakturerte jeg kundene uten å ta MVA, og informerte dem om at MVA ville bli etterfakturert så snart jeg hadde blitt registrert i MVA-mantallet (i henhold til det jeg har fått beskjed om fra Bedin og skattekontoret).

Jeg søkte om registrering i MVA-mantallet (litt sent), og ble nettopp registrert (altså et stykke ut i 2009). Jeg har nettopp sendt ut fakturaene for MVA-beløpene fra i fjor.

Nå holder jeg på med å fylle ut MVA-oppgaven for årsterminen 2008 (jada, jeg er sent ute og har fått purring). Det jeg lurer på er: Skal den utgående merverdiavgiften jeg nå har fakturert for føres på oppgaven for 2008? Eller skal det føres på årsterminen for 2009? Dette er altså MVA som jeg nettopp har sendt faktura for, og som jeg ikke får betaling for før om minst et par uker.

PS: Jeg fikk først beskjed av Bedin om at jeg ikke kan etterfakturere MVA for tjenester levert året før, mens skattekontoret sier at dette går bra.

Endret av kimC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om noen som etterfakturerer mva i praksis.

Kommer kundene dine til å betale inn mva til deg?

Så lenge de er mva-pliktige selv så har det vel ikke så mye å si, men privatpersoner tror jeg du kommer til å få trøbbel med.

Mvaen skal inn på årsterminoppgaven for 2008 siden det er da du gikk over grensen.

Du er avgifstpliktig fra og med 2008 - derfor.

Lenke til kommentar
Jeg kan på ingen som helst måte skjønne at etterfakturering av mva er mulig.

Neivel... jeg har i hvert fall fått høre noe annet av både Bedin og skattekontoret:

Dersom du sender fakturaen før du er registrert, skal denne sendes eks. mva. Når du så blir registrert i mva-manntallet må du etterfakturere selve mva beløpet.

http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hAp...arent_5/hDKey_1

Kan høres ut som at dette er ukjent terreng for mange som driver firma. I så fall er det sikkert noen som har lært noe nytt.

Endret av kimC
Lenke til kommentar

Det heter seg så at man skal etterfakturere mva om man går over grensen, men det er de aller færreste som praktiseres dette. Det vanligste er å fakturere med mva fra kr 1 når man vet at man passerer grensen. Det sier seg i grunn selv at man vil slite med å få folk til å betale mva et halv år etter at de kjøpte en vare/tjeneste. Jeg hadde i hvertfall kranglet på den!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...