Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifta i strøm forsyningen bråker sporadisk..

Anbefalte innlegg

SF'n røyk.. Så jeg sendte maskinen på en dyr reparasjon. (1200kr)

Tok den hjem, og kort tid etter laget den noen stygge lyder. Men det gikk vekk..

Men nå er det tilbake, i økt intensitet..

Er viften som bråker, høres ut som om det er noe slark i "navet" der..

Ufattelig plagsom lyd.

Jeg har en Chieftec PSU 600W ATX 12C 2.2/EPS-12V 14cm Fan ..

Noen her som veit om det er andre også som har problem med denne modellen? (Har googlet, men er ikke så inn i dette med data som noen av dere helt sikkert er.)

Uansett.. Jeg nekter å lever den igjen til den blodprisen.

Så jeg tenkte jeg kunne kjøpe ny SF bare.. Siden det er avtakbare kabler på Chieftec PSU 600W ATX 12C 2.2/EPS-12V 14cm Fan, så kan jeg jo bytte kjapt! (Og slippe å sitte flere uker uten datamaskin i verste fall.)

Men! Jeg kan jo ikke bare gå sta å kjøpe en ny Chieftec PSU 600W ATX 12C 2.2/EPS-12V 14cm Fan .. For da får jeg vel ratt samme problemet igjen..

Så det jeg lurer mest på her er;

Er de koblingene bak på en Strøm Forsyner universale?

Eventuelt har samme merke, samme koblinger på alle modeller?

Men om det finnes en måte å fikse det på, så er jo det det beste. Har egentlig ikke penger å bruke på ny SF så må låne eller få av mor..

Endret av Gomp|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pluggene på en modulær PSU er nok spesielle. Men i andre enden er det standard, så det går jo ut på det samme.

Men det er jo litt dumt å bytte PSU bare fordi vita bråker. Det er lett å bytte vifte for en som er litt kyndig.

PS: "SF" er en uvant forkortelse, bedre å bruke det mer kjente "PSU".

Lenke til kommentar
Pluggene på en modulær PSU er nok spesielle. Men i andre enden er det standard, så det går jo ut på det samme.

Men det er jo litt dumt å bytte PSU bare fordi vita bråker. Det er lett å bytte vifte for en som er litt kyndig.

Takk. PSU skal bli. :)

Spurte forhandleren her om det var mulig å bare bytte vifte, men han sa jeg måtte komme inn med maskina.. De lever jo tross alt av å tjene penger på andre.

Hvordan skal en gå frem for å skifte vifte selv?

Må vel kanskje kunne en del, som du er inne på.. Jeg er ganske grønn, men har da bygget PC'n selv.. Kjøpt delene på butikker på nettet. Så kan jo en del.

Lenke til kommentar

Takk. PSU skal bli. :)

Spurte forhandleren her om det var mulig å bare bytte vifte, men han sa jeg måtte komme inn med maskina.. De lever jo tross alt av å tjene penger på andre.

Hvordan skal en gå frem for å skifte vifte selv?

Må vel kanskje kunne en del, som du er inne på.. Jeg er ganske grønn, men har da bygget PC'n selv.. Kjøpt delene på butikker på nettet. Så kan jo en del.

det er ganske enkelt å bytte vifte på psu'en. Bare skru den opp og se hvor mange "pinner"det er på strømmen til den. Vendur.no har det meste av vifter

Lenke til kommentar
... Bare skru den opp og se hvor mange "pinner"det er på strømmen til den.

Nå er du litt på villspor. PSU vifter har ikke "pinner", det er normalt to ledninger som er loddet rett i et kretskort.

Kjøp en ny vifte av rett størrelse. Klipp av eventuell plugg, og skjøt ledningene med klemhylser.

Lenke til kommentar
evt bruk garanti hvis den er gjeldende enda

Virker som om garantien bare gjelder om jeg leverer inn hele maskina.. Men det nekter jeg, for de er så trege der til tider.

Tusen takk for gode råd! Men virker som om det letteste er å bare kjøpe ny av samme merket, og håpe dette var ett 1 gangs tilfelle.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...