Gå til innhold

CD-ROM utslitt?

Kultur

Anbefalte innlegg

En kamerat og jeg kjøpte CD-spiller samtidig, Creative 48x. Etter ett år fungerer min som bare det. Hans spiller har fått problemer med å lese platene, av og til setter den opp en vanvittig fart, av og til kommer skuffen ut like etter at plata er lagt i. Vi har testet samme plater på begge spillerne og vet at det ikke er platene det er noe i veien med.

Forskjellen mellom oss er at han er ivrig spiller av flysimulatorspill (opptil flere timer daglig) mens jeg mest bruker CD-spilleren til å legge inn

programmer og til å spille endel musikk.

Jeg antar at det er noe på spilleren hans som er utslitt?

Spørsmålet er da - sliter spill mer på CD-spilleren enn at den blir brukt f.eks. til innlegging av programvare? Hvor lenge kan man regne med at en CD-spiller varer hvis man bruker PC'en som spillmaskin? Er det forskjell mellom de ulike merkene/modellene når det gjelder "slitestyrke"? Noen som har en anbefaling å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som GalFisk sier støv høyrast logisk ut. Ellers så skal da en cd-rom holde ganske lenge så fremst linsa og mekanikken er hel inni. (mao., så fremst en ikke stikker skrujern, kniver osv inni den) Har en trofast sliter av en Nec 8X på en gammal Pentium, den har surra og gått i siten '96. Bruker'n ikke så mye nå lenger seffer, men den har jaggu fått kjørt seg gjennom åra!

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å poste i går, men ble avbrutt pga tilkoblingsproblemer av en eller annen sort.

Personlig tror jeg at det er CD ROM'en som er utslitt. Jeg har dårlig erfaring med Creative. Har hatt 2 stk. 52x, og der hendte det flere ganger at CD-plata rett og slett letta inne i spilleren! Det som da skjedde når jeg ville ha ut plata, var at den kilte seg mellom kabinettet og CD-skuffen :sad: Og nei, jeg benyttet ikke skeive plater!

Etter det jeg har hørt, er CD ROM for slitedeler å regne. Jeg tror at dess fortere de sviver, dess fortere går de i stykker. Jeg tror også at hastighet og og aksesstid ikke er proposjonalt. Dvs. at en 70x (om det finnes) ikke vil være særlig raskere enn en 52x. Selvfølgelig vil en 40x være å foretrekke over en 8x. Men når man kommer opp i 'ekstreme' hastigheter, tror jeg ikke det har så mye å si. Om du absolutt vil bruke en CD ROM, ville jeg ha gått for en som ligger rundt 40x. Personlig benytter jeg ikke CD ROM, men CD-brenner + DVD.

Ja, jeg vil anta at hyppig bruk av CD ROM'en til spill o.l. vil føre til at den raskere blir utslitt.

Det er vanskelig å si hvor lenge de holder, ettersom det finnes mange merker, og også ulik kvalitet. At en av den raske sorten (ca 50x +) ryker etter ca 1 år, er visst ikke uvanlig i følge dem som driver og selger pc deler.

At DFN her har en 8x som har holdt i mange år tror jeg personlig har mye med hastigheten å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke anbefale deg hvilket merke som er best. Plextor er jo gode på CD brennere, så de lager muligens gode CD ROM også

Lenke til kommentar

Skal dere ha kvalitet ... Plextor 40x UltraPLEX SCSI cd-rom , den er utrolig bra og stabil , jeg har den ikke p.g.a den er SCSI bare .. men fordi det finnes ikke bedre til brenning, den leser ALT i stor fart og stabilt , der andre cd-rommer speeder ned og leser ujevnt.

Den er faktisk verd de 799 kr jeg gav for den , scsi kort hadde jeg jo fra før av. Det irriterer meg at det bare selges 52x og 56x cd-rommer , de er altfor raske og er bare dårlige til å lese alikavel , ingen trenger raskere en 32-40x cd-rom , de er så dårlige til å lese alikavel. Har hatt bl.a en 52x Actima , og jeg merker at IDE cd-rommer har mye dårligere kvalitet, både selve produktet, og IDE i seg selv.. er det ei plate den sliter litt med, så henger jo hele pc'en .. med scsi cd-rommen skjer det aldri.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 01:29, sdhild99 skrev:

Personlig tror jeg at det er CD ROM'en som er utslitt. Jeg har dårlig erfaring med Creative. Har hatt 2 stk. 52x, og der hendte det flere ganger at CD-plata rett og slett letta inne i spilleren! Det som da skjedde når jeg ville ha ut plata, var at den kilte seg mellom kabinettet og CD-skuffen :sad: Og nei, jeg benyttet ikke skeive plater!

Det er to grunner til at cden "letter" inne i cd-spilleren:

1: Enten støv på laserlinsen eller på toveis speilet inne i laseren. slik at reguleringen som skal kontrollere hastigheten ikke fungerer.

2: At den tappen som skal hindre at magneten (som holder plata) i å bli slengt ut av posisjon, er brutt av.

Quote:

Etter det jeg har hørt, er CD ROM for slitedeler å regne. Jeg tror at dess fortere de sviver, dess fortere går de i stykker. Jeg tror også at hastighet og og aksesstid ikke er proposjonalt. Dvs. at en 70x (om det finnes) ikke vil være særlig raskere enn en 52x. Selvfølgelig vil en 40x være å foretrekke over en 8x. Men når man kommer opp i 'ekstreme' hastigheter, tror jeg ikke det har så mye å si. Om du absolutt vil bruke en CD ROM, ville jeg ha gått for en som ligger rundt 40x. Personlig benytter jeg ikke CD ROM, men CD-brenner + DVD.

CD-romer er IKKE slitedeler. Det kan legge seg støv på laser linsen med det fikses som regel med en rense-cd, ellers er det ikke spesielt mye feil på cd-romer.

Hastigheten som oppgis for cd-romer er en teoretisk MAX-hastighet som spilleren kan oppnå ytterst på en perfekt cd. Normalt vil ikke en cd-rom spiller lese på mer enn 10-20x i snitt.

Quote:

Ja, jeg vil anta at hyppig bruk av CD ROM'en til spill o.l. vil føre til at den raskere blir utslitt.

Det er vanskelig å si hvor lenge de holder, ettersom det finnes mange merker, og også ulik kvalitet. At en av den raske sorten (ca 50x +) ryker etter ca 1 år, er visst ikke uvanlig i følge dem som driver og selger pc deler.

At DFN her har en 8x som har holdt i mange år tror jeg personlig har mye med hastigheten å gjøre.

Jeg kan dessverre ikke anbefale deg hvilket merke som er best. Plextor er jo gode på CD brennere, så de lager muligens gode CD ROM også

Igjen: støv er cd-romens verste fiende. Derfor Kan det faktisk være en fordel at den brukes ofte siden luftstrømmen som skapes av plata vil blåse støvet bort fra laseren(sentrifugalkraften).

Lenke til kommentar

On 2002-01-23 23:40, jhbamse skrev:

Det er to grunner til at cden "letter" inne i cd-spilleren:

1: Enten støv på laserlinsen eller på toveis speilet inne i laseren. slik at reguleringen som skal kontrollere hastigheten ikke fungerer.

2: At den tappen som skal hindre at magneten (som holder plata) i å bli slengt ut av posisjon, er brutt av.

Du... vet du hvor gammel CD spilleren min var første gangen dette skjedde? Eller hele PC-en for den slags skyld... 4 timer! Jepp, du leste riktig - 4 timer. Tipper at hverken pkt 1 eller 2 var oppfylt

Lenke til kommentar

hei

jeg har klart og ødelegge 2 stk cd rom på 1,5 år..

ikke vet jeg hva som skjer med de men de slutter bare og funke en den ene var en aopen 48x den siste var creative 52x nå bruker jeg bare cd brenner'n skal kjøpe enda en ny en..

tror kvaliteten på cd romer er blitt veldig dårlig etter de begynte og snurre så veldig fort :smile:

opg nei cd rommen mine er ikke fulle av støv har sjekka

det er vell bare og belage seg på og kjøpe en cd rom eller to i året :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har få gode erfaringer med nyere CD-ROM-spillere. Den eneste *skikkelig* gode er allerede nevnt: Plextor 40x (SCSI).

Hvis dere ikke ser vitsen med å investere i et SCSI-kort, vil jeg anbefale å heller kjøpe en IDE-brenner. De koster knapt mer enn en CD-ROM uansett :wink:

Jeg har selv Plextor 24x/10x/40x CD-brenner (IDE) - Og den leser *mye* raskere enn min gamle AOpen 48x (IDE) CD-ROM. I tillegg har dere da et veldig raskt og bra backup-medium :wink:

Merke på CD-spillere (CD, DVD eller brenner) har tydeligvis betydning. Jeg har kun en brukbar erfaring med Creative som CD-spiller: DVD-spiller => Tror det er like greit å styre unna Creative på CD-fronten...

Spar litt ekstra og heller kjøp en CD-brenner - Det sparer dere på i lengden :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

CD-romer er IKKE slitedeler. Det kan legge seg støv på laser linsen med det fikses som regel med en rense-cd, ellers er det ikke spesielt mye feil på cd-romer.

Hastigheten som oppgis for cd-romer er en teoretisk MAX-hastighet som spilleren kan oppnå ytterst på en perfekt cd. Normalt vil ikke en cd-rom spiller lese på mer enn 10-20x i snitt.

Slitedel jovist. Lagre i drevene går tørr for fett/olje og dermed blir det slitt fortere. Laseren må kalibreres etter langt tids bruk. Alt dette medfører at man får en hysterese/etterheng i drevet

som igjen fører til at cd-romen får problemer med å lese/søke på platene.

"Slitedel" er vel relativt til dets bruk, kan nok forvente at cd/dvd lesere tar kvelden langt før f.eks en rambrikke eller cpu :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Du... vet du hvor gammel CD spilleren min var første gangen dette skjedde? Eller hele PC-en for den slags skyld... 4 timer! Jepp, du leste riktig - 4 timer. Tipper at hverken pkt 1 eller 2 var oppfylt

Jeg glemte vel å nevne produksjonsfeil i farten.

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2002-01-28 23:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 01:13, TheTurboMan skrev:

hei

jeg har klart og ødelegge 2 stk cd rom på 1,5 år..

ikke vet jeg hva som skjer med de men de slutter bare og funke en den ene var en aopen 48x den siste var creative 52x nå bruker jeg bare cd brenner'n skal kjøpe enda en ny en..

tror kvaliteten på cd romer er blitt veldig dårlig etter de begynte og snurre så veldig fort :smile:

opg nei cd rommen mine er ikke fulle av støv har sjekka

det er vell bare og belage seg på og kjøpe en cd rom eller to i året :smile: :smile:

Pris og kvalitet henger sammen uansett produkt. Billige produkter har statistisk sett større feilrate og kortere levetid enn dyre produkter.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 15:19, Hondaen skrev:

Quote:

Slitedel jovist. Lagre i drevene går tørr for fett/olje og dermed blir det slitt fortere. Laseren må kalibreres etter langt tids bruk. Alt dette medfører at man får en hysterese/etterheng i drevet

"Slitedel" er vel relativt til dets bruk, kan nok forvente at cd/dvd lesere tar kvelden langt før f.eks en rambrikke eller cpu :wink:

Å smøre bevegelige deler er normalt vdelikehold. Du kan ikke klage på at motoren i bilen skjerer seg hvis du aldri har skiftet olje.

Laseren kalibreres automatisk hver gang cd-spilleren begynner å lese en plate. På den måten optimaliseres lesingen selv om laseren forandrer seg over tid.

Alt slites selv prosessorer ram og annen elektronikk. Men denne slitasjen fåregår på atom nivå. Fremmede atomer "sniker" seg inn og atomer blir slått ut av sin posisjon pga. strøm gjennomgang. Dette forandrer egenskapene og i verste fall ødelegger komponentene. Dette er grunnen til at prosessorer som overklokkes får redusert levetid. (da går det større strøm gjennom prosessoren.)

Min definisjon av slite deler er: Deler som man normalt må regne med å skifte flere ganger i løpet av et produkts levetid. Slik som dekk, støtdempere osv på en bil.

Lenke til kommentar

Quote:

alt med merket Creative .... BLI KVITT DET....

Åja, da må jeg kaste lydkortet mitt med en gang :wink:

Støvrens hjalp ihvertfall min DVD-spiller med å kunne lese kopibekyttede CD-er igjen. Før drev den bare og 'gnissa' frem og tilbake og kom ingen vei.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-28 23:54, jhbamse skrev:

Quote:

On 2002-01-26 15:19, Hondaen skrev:

Quote:

Å smøre bevegelige deler er normalt vdelikehold. Du kan ikke klage på at motoren i bilen skjerer seg hvis du aldri har skiftet olje.

Laseren kalibreres automatisk hver gang cd-spilleren begynner å lese en plate. På den måten optimaliseres lesingen selv om laseren forandrer seg over tid.

Alt slites selv prosessorer ram og annen elektronikk. Men denne slitasjen fåregår på atom nivå. Fremmede atomer "sniker" seg inn og atomer blir slått ut av sin posisjon pga. strøm gjennomgang. Dette forandrer egenskapene og i verste fall ødelegger komponentene. Dette er grunnen til at prosessorer som overklokkes får redusert levetid. (da går det større strøm gjennom prosessoren.)

Min definisjon av slite deler er: Deler som man normalt må regne med å skifte flere ganger i løpet av et produkts levetid. Slik som dekk, støtdempere osv på en bil.

Hva er problemet ? Smøre bevegelige deler i en cdrom? Hvilken vanlig

mann i gata sitter og smører cdrom stasjonen sin med silikon grease? For det andre, drev og laser blir slitt, det er en fjær som spenner opp laseren og noen elektromagneter som styrer laseren, denne fjæren mister sine egenskaper etter en tid, ergo, laseren kan kalibrere seg så mye den vil, men problemer med å lese platen vil oppstå pga av dette, samtidig som større og større hysterese/etterheng i drevet blir med på festen. Jitter correction er laget for dette.. Din def. av slitedeler er grei, men som jeg sa def. av slitedeler er svært relativt, kommer ann på hvem som ser på saken. Når det gjelder elektron emisjon som du prøvde å forklare så trenger jeg forøvrig ingen forelesning i dette siden jeg har en del vekttal i halvleder teknikk.

Hondaen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...