Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig oppførsel fra DIR-635 og DWA-140

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har kjøpt en sånn pakke med DIR-635 router og DWA-140 USB trådløs nettverkskort for å sett opp hjemmenettverket. Routeren og DWA-140 kortet ligger på samme plan men de er på hvert sitt side av leiligheten og signalet.

Alt fungerer forsåvidt greit men jeg observerer "merkelig oppførsel" når datamaskinen deres (hvor DWA-140 anvendes) skal koble seg opp mot deres nettverk.

Først ser det ut som om den kobler seg opp mot naboens nett (Rett etter så bryter den forbindelsen) for så å bruke langt tid for å koble seg opp mot nettverket deres.

Når den har koblet seg opp mot nettverket så klarer de fint å bruke den for å surfe og den slags. Men jeg legger merke til at styrken på signalet er lav. Min eldgamle Acer laptop med Broadcom nettverkskort klarer uten problemer å finne nettet og koble seg opp mot den, med fin signal styrke, fra samme posisjon som den stasjonære PCen.

Firmwaret er visstnok det nyeste. Jeg trodde først at problemet ligger i signal forstyrrelsene fra elektronikken i den stasjonære PCen så jeg kjøpte en sånn USB kabel til dem, slik at DWA-140 nettverkskortet ligger nå 1,5 meter fra PCen - det løste ingenting.

Videre sjekket jeg om de var på samme kanal som naboene - de er på kanal 1 mens resten av nabolaget er på kanal 6 og 12 så det skulle ikke være problemet. Jeg lekte med antenne posisjonene (DIR-635 har tre av dem) uten å løse problemet. Signal styrken økte jeg også til maks uten at det hadde noen innvirkning.

Jeg er helt grønn når det gjelder nettverk så jeg er rett og slett nådd punktet hvor jeg har gått tom for ideer. Hvis noen har forslag til hva mer jeg kan gjøre ville jeg sett pris om de skriver et ord ellet to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du finne ikonet for trådløstnett nederst til høyre på oppgavelinjen så åpne trådløsprogrammet og velg avanserte egenskaper på menyen til venstre.

Der kan du sette opp liste over foretrukne nettverk.

Slett alle utenom det som dere bruker og sørg for at dette er et unikt navn i nabolaget (endres i router om nødvendig). Sett dette som foretrukket nettverk og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Hvis du finne ikonet for trådløstnett nederst til høyre på oppgavelinjen så åpne trådløsprogrammet og velg avanserte egenskaper på menyen til venstre.

(...)

Vel, saken er de bruker ikke det MS programmet for styring av trådløs nettverk, men D-links egne program. Jeg har faktisk gått gjennom det først men har glemt å nevne det. Navnet på nettet er unikt.

Lenke til kommentar
Bruk heller Ralink's drivere

Godt forslag.

Et annet er å logge inn på router og fjerne haken ved wifi protected setup. (Finnes under advanced). Hvertfall verd et forsøk.

Jeg gjorde begge deler - "wifi protected setup" ble slått av og Ralink drivere ble installert. Nå ser det ut som om PC en kobler seg på hjemmenettverket med engang. Jeg aner ikke om signal styrken er god (Ralink software sier at den er normal/god, windows sitt sier at den er lav) men til det de har tenkt å bruke det til antar jeg at det er bra nok.

Jeg takker for at dere to tok seg bryet med å hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...