Gå til innhold

1 tb WD, vises ikke

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Western Digital ekstern HDD med 1 terra minne. Den har virket som den skal fram til nå plutselig. Når jeg kobler den til pcen skjer det ingen ting, den vises ikke i min datamasking og heller ikke under damaskinbehandling. Det eneste som viser at den er koblet til er at jeg kan velge den under "trygg fjerning". Noen som kan hjelpe meg, har mye viktig data inne på den. Jeg har prøvd den på flere pcèr med vista og xp, samme resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som kontrolleren på disken har konket ut eller disken i og for seg selv.

Om du har garanti så må du vurdere litt, for å åpne kabinettet vil slakte det du har av garanti og du har bare 50% sjanse for at det er enten kontroller eller disk som har røket.

Er det kontroller kan du ta ut disken og prøve den internt, har du flere tilkoblingsmuligheter på disken? USB/FireWire eSATA?

I så fall har du prøvd disse?

Lenke til kommentar

Hvis du reklamerer på harddisken må du være obs på at du mest sannsynlig aldri ser noe til det du har lagret på den. I de fleste tilfeller får du bare en ny harddisk fordi det ikke lønner seg for produsent å reparere.

Hvis du ønsker å beholde filene dine er nok eneste mulighet å gjøre slik 007CD sa, men da ryker jo også garanti.

Du kan jo selvfølgelig også høre med der du kjøpte den om mulighetene for å hente ut filer ved reklamasjon, men det må du nok regne med å betale for.

Lenke til kommentar

ja, takk for svar folkens. men hvis det ikke er noen mulighet for å få ut dataene uten å åpne den leverer jeg den heller på elkjøp i morgen og får den reparert/ny. Men er jo veldig kjedelig å miste alle filene. Men som du sa så kan jeg jo høre med de om de kan hente de ut for meg.

Lenke til kommentar

Om du er villig til å miste 1x DVD plate og litt tid så kan du prøve å laste ned en Linux distro eks Knoppix og prøve og se om du får opp disken der slik at du kan hente ut filer.

Har selv opplevd at disk messig er Linux "Kraftigere" enn Windows og har faktisk funnet og brukt disker som jeg hadde disablet fra BIOS, så du kan prøve.

Tror ikke at det vil funke men det skader ikke å prøve det som siste utvei.

Lenke til kommentar
Om du er villig til å miste 1x DVD plate og litt tid så kan du prøve å laste ned en Linux distro eks Knoppix og prøve og se om du får opp disken der slik at du kan hente ut filer.

Har selv opplevd at disk messig er Linux "Kraftigere" enn Windows og har faktisk funnet og brukt disker som jeg hadde disablet fra BIOS, så du kan prøve.

Ja! det er jeg interessert i, men har du noen link til nedlastningssiden? tar det lang tid å prøve dette ut?

EDIT: laster det ned nå... takk for svar, gir tilbakemelding nårjeg har testet

Endret av torleif1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Linux er kraftig ja, men så kraftig at det går forbi en ødelagt kontroller, er vel enda en stund til det kommer. :thumbup:

Til trådstarter. Om dette er en elements fra WD, så er det flere her inne som har opplevd at kontrolleren har gått fløyten. Om du leverer den inn på reklamasjon, så må du forsikre deg om at du får filene dine over på en ny disk.

Jeg har hatt problemer med en elements. PLukket ut disken og den fungerte utmerket, så i mitt tilfelle var kontrolleren gåen...

Lenke til kommentar

Linux er kraftig ja, men så kraftig at det går forbi en ødelagt kontroller, er vel enda en stund til det kommer. :thumbup:

Til trådstarter. Om dette er en elements fra WD, så er det flere her inne som har opplevd at kontrolleren har gått fløyten. Om du leverer den inn på reklamasjon, så må du forsikre deg om at du får filene dine over på en ny disk.

Jeg har hatt problemer med en elements. PLukket ut disken og den fungerte utmerket, så i mitt tilfelle var kontrolleren gåen...

Jo det har du helt rett i, jeg tror heller ikke at det vil funke men trådstarter kan jo prøve bare for å prøve det som en aller siste utvei.

Personlig tror jeg også at det ikke gir noen frukter.

Vi får håpe at de virkelig vil overføre filene uten å koble inn IBAS og co.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...