Gå til innhold

FRP ønsker å avskaffe 1. mai som fridag - hva syntes du?

Anbefalte innlegg

Mulig jeg hadde klaget til arrangørene, men SV er et parti som har en lang og tradisjonell tilknytting til arbeiderbevegelsen, og ville uten tvil markert 1 mai selv om man ikke ble invitert i hovedarrangementet på youngstorget. Youngstorget er heller ikke det eneste arrangementet i Norge. De fleste byer har arrangement med apeller, etc. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "for liten" uansett. For lite til hva da? For 3 år siden hadde 4 medlemmer av unge høyre "motdemonstrasjon" mot 1 mai-toget i oslo, de stod nede ved Thostrup.

De er for liten til å kunne lage sitt eget tog. Hvis de skal lage sitt eget tog bør de ihvertfall være ca noen hundre stykker. Hadde SV ikke blitt invitert ville medlemmene ha stilt seg under parobler de var enige i, og få ville blitt med på SV-toget og det villle ha dødd ut. Du ville naturligvis klaget hvis det var SV som ble kneblet, men så lenge du ikke er enig i partiet bryr du deg ikke. Er du sikker på at du ønsker ytringfrihet.

Ihvertfall, en ting er sant. Vi trenger ingen fridag for de rødgrønne, og siden det er det eneste formålet med 1-mai nå, kan vi like så godt fjerne 1-maisom fridag og da kan de rødgrønne arrangere dette selv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi ønsker ihvertfall ikke å kneble ytringsfriheten. Dere støtter tydligvis det forsatt. Vi erkjenner ytringsfriheten som noe av det viktigste vi har. Dere mener at ytringsfriheten er bare forbeholdt de som dere støtter.

Vi forstår hva ytringsfrihet er.

Det gjør tydeligvis ikke venstresiden. Hadde det ikke vært for høyresiden ville en sovende blasfemiparagraf blitt erstattet med et våkent tillegg til rasismeparagrafen, hvilket ville medført at religionskritikk ikke ville blitt tillatt. Det betyr en knebling av ytringsfriheten. Dessuten var sosialistene på vikende front i karikaturstriden, mens høyresiden sto beinhardt på for å forsvare retten til å ytre seg. Sosialistene er en trussel mot ytringsfriheten slik den eksisterer i dag. Det ser vi slik de har opptrådt i saker som angår ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

Ok, det handler fortsatt ikke om ytringsfrihet, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Ingenting hindrer høyre eller noen andre fra å ha arrangementer. Hvis deres eget mangel på engasjement eller medlemmer er hindringen, så skjønner du nok at det ikke handler om ytringsfrihet. Dersom SV hadde blitt nektet hadde jeg nok blitt provosert, men jeg hadde fortsatt ikke sett det som en ytringsfrihetssak. Arrangøren har full rett til å nekte grupperinger deltakelse på deres arrangement. Skjønner du det virkelig ikke?

Når det gjelder hva vi "trenger", så syns jeg ikke akkurat vi trenger en mengde fridager for å feire at det jeg ser på som en fiktiv person døde, gjenoppstod, og spiste middag. Da vil jeg heller ha en fridag for å markere den viktige jobben arbeiderbevegelsen har gjort i Noge.

ting

Dette er ikke bare totalt off topic, men tillegget til §135a kom, som du sikkert er helt klar over, fra sentrumspartiet SP. SV og Arbeiderpartiet var mot. Men det kan du få lov til å ta i dertil egnede tråder som allerede eksisterer.

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar
ting

Dette er ikke bare totalt off topic, men tillegget til §135a kom, som du sikkert er helt klar over, fra sentrumspartiet SP. SV og Arbeiderpartiet var mot. Men det kan du få lov til å ta i dertil egnede tråder som allerede eksisterer.

Det har ingen ting å si hvilke partier som var for og imot dette i begynnelsen. Faktum er at det ble enighet i alle tre partiene om å innføre dette tillegget, og det var Knut Storberget som sto bak lovforslaget, som jo alle vet ble forkastet. Så konklusjonen er: sosialistene stilte seg bak forslaget, enda de i utgangspunktet var imot. Derfor ble det en sosialistisk politikk. Hadde sosialistene verdsatt ytringsfriheten høyt nok ville forslaget fra Sp blitt forkastet umiddelbart, uten noen behandling i noe departement. Dermed kan man si at sosialister har et heller lemfeldig forhold til ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Ok, det handler fortsatt ikke om ytringsfrihet, uansett hvor mange ganger du gjentar det. Ingenting hindrer høyre eller noen andre fra å ha arrangementer. Hvis deres eget mangel på engasjement eller medlemmer er hindringen, så skjønner du nok at det ikke handler om ytringsfrihet. Dersom SV hadde blitt nektet hadde jeg nok blitt provosert, men jeg hadde fortsatt ikke sett det som en ytringsfrihetssak. Arrangøren har full rett til å nekte grupperinger deltakelse på deres arrangement. Skjønner du det virkelig ikke?

Når det gjelder hva vi "trenger", så syns jeg ikke akkurat vi trenger en mengde fridager for å feire at det jeg ser på som en fiktiv person døde, gjenoppstod, og spiste middag. Da vil jeg heller ha en fridag for å markere den viktige jobben arbeiderbevegelsen har gjort i Noge.

ting

Ok, du blir provosert om SV hadde blitt nektet, men du bryr deg ikke når andre grupper blir nektet. Det sier litt om moralen din.

Vi trenger ikke en dag til å hylle de rødgrønne. Da vil jeg heller ha 8 mai som fridag for å hylle frigjøringen. Hadde 1-mai vært for å jobbe for arbeiderenes rettigheter hadde jeg sett vits i å beholde dagen.

Lenke til kommentar

Aldri har jeg jobbet 1. mai - og aldri skal jeg jobbe 1. mai! Da er det taler, tog og glede som står i fokus! Dette er en dag som representerer kampen arbeiderbevegelsen har kjempet i over 100 år, en skam å i det hele tatt vurdere og fjerne den!

Lenke til kommentar
Aldri har jeg jobbet 1. mai - og aldri skal jeg jobbe 1. mai! Da er det taler, tog og glede som står i fokus! Dette er en dag som representerer kampen arbeiderbevegelsen har kjempet i over 100 år, en skam å i det hele tatt vurdere og fjerne den!

Det er nettopp det den ikke representerer. Hadde det vært en dag for arbeiderklassen ville alle som jobbet for arbeiderklassens rettigheter få vært med. Dette er ikke tilfellet idag. idag har det blitt en dag for å hylle de rødgrønne, og siden poenget med dagen er borte og ingen har lyst til å forandre det. Da er også poenget med dagen borte og vi kan like så godt fjerne dagen.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det den ikke representerer. Hadde det vært en dag for arbeiderklassen ville alle som jobbet for arbeiderklassens rettigheter få vært med. Dette er ikke tilfellet idag. idag har det blitt en dag for å hylle de rødgrønne, og siden poenget med dagen er borte og ingen har lyst til å forandre det. Da er også poenget med dagen borte og vi kan like så godt fjerne dagen.

Og dette baserer du på at høyre ikke ble tillatt å demonstrere for lavere skatt? Jeg tviler seriøst på at du klarte å skrive det uten å flire :D

Lenke til kommentar

Det er vel heller basert på at den norske middelklasse har lite til felles med 1880 tallets arbeiderklasse.

Man trenger seriøst ikke ta en hel dag fri bare for å feire arbeiderklassens rettigheter. Det er fullt mulig å kombinere disse to.

Tenk i tillegg på alle ekstra skole timene og verdiskapningen man får ved å fjerne en slik unyttig fridag. Noen som har noen tall på hvor mye skattepenger som skapes på en vanlig arbeidsdag? Penger som sikkert kan finansiere noen ekstra ferieturer til Stoltenberg og co.

Lenke til kommentar

Det argumentet kan vel i så fall brukes om alle fridager? Personlig syns jeg arbeiderklassens kamp er en bedre grunn til å ta seg fri enn jesu død, jesu fødsel, jesu middag, jesu fotvask og hva det nå er alle de andre fridagene er.

Lenke til kommentar

Påsken er interessant i så måte. Man feirer at Jesus ble forrådt, torturert og drept? I en uke?

Dette gjør man på en smått blasfemisk måte. Man legger seg på sofaen og ser tv (gjerne et mord-mysterie), stapper i seg marsipan, maler ting gult og tilber egg.

Lenke til kommentar

Heh. I Hamar var enkelte av deltagerne i toget motstandere av likekjønnet ekteskap og at homofile skal kunne få barn. Av en eller annen grunn tviler jeg på at denne gruppen støttet de rødgrønne.

Lenke til kommentar

(VG Nett) - Dagen har utspilt sin rolle på mange måter, og 1. mai-toget er blitt en arena for pampemakt, sier nestleder Mazyar Keshvari i Frps bystyregruppe i Oslo.

Dagen før den røde dagen har Fremskrittspartiet i Oslo vedtatt et forslag til partiprogrammet som går på å avskaffe 1. mai som offentlig høytidsdag.

- Vi vil fjerne 1. mai som fridag. Den har utspilt sin rolle på mange måter, vårt demokratiske samfunn endres ikke ved at man går i tog. Ville Arbeiderparti-folkene gjort alvor av parolene sine, kunne de gjort det - de sitter jo i regjering, sier Mazyar Keshvari til VG Nett.

- Arena for pampeveldet

Han mener det er lite arbeidere som går i 1. mai-tog, og sier at dette i større grad er blitt en arena for pampeveldet i Ap og LO, og de siste årene også SV.

- De som ønsker å markere bør få gjøre det, men man trenger ikke fri en hel dag. Vi må kjempe for arbeidernes sak hver eneste dag, sier Frps Mazyar Keshvari, som likevel ikke ønsker at vi skal miste en fridag.

- Jeg syns heller fridagen skal flyttes til frigjøringsdagen vår, 8. mai, som dessverre får mindre og mindre oppmerksomhet hvert år. Vi burde heller ha fri på denne dagen og bruke den til å reflektere over hvor ufritt samfunnet vårt var for 64 år siden, mener Frp-politikeren.

- Fiktive forskjeller

Unge Høyre vedtok en resolusjon om å avskaffe 1. mai som fridag på forrige landsstyremøte. Unge Høyre-leder Henrik Asheim mener dagen berører for få mennesker, og at den representerer fiktive forskjeller mellom «arbeiderklassen» og resten av befolkningen.

- En nasjonal høytidsdag bør være noe hele landet kan feire, og ikke en politisk markering. Vi vet for eksempel at Unge Høyre-folk har spurt om å få være med i toget for å demonstrere for lavere skatt til arbeidere, uten å få lov til det. Når du ser på årets paroler kan denne dagen framstå som en markedsføringsavtale mellom Arbeiderpartiet og LO, mener Asheim, og legger til at fridagens fremste funksjon i dag er at voksne kan jobbe i hagen mens russen sover ut rusen.

- Da har kanskje høytidsdagen utspilt sin rolle, sier Unge Høyre-lederen.

Forslaget som ble vedtatt på Oslo Frps møte i kveld, skal godkjennes på fylkesnivå på mandag. Så gjenstår det å se om forslaget blir tatt opp i partiprogrammet på Frps landsstyremøte 22. til 24. mai.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=552924

Sikkert flere av dere som hørte nyheten på radio som meg, og hørte at Halvorsen og Stoltenberg syntes det var flott med 1. mai-fri.

Hva syntes dere? Personlig er jeg enig og syntes at 1. mai er en tullete fridag siden ingen går i tog lenger uansett.

Dette er jo et sikkert vårtegn fra ytterste høyrefløy i norsk politikk. Når meningsmålingene er lave og man trenger litt ekstra mediedekning, da angriper man de som intet annet gjør enn å sikre nordmenns universale arbeidsrettigheter.

Synes 1.mai er en fin dag jeg. Det er meg knekkende likegyldig hvordan folk feirer denne dagen. Om de raker i hagen, griller med familien eller marsjerer i tog er for meg uinteressant. Man feirer på sin måte!

Det skumle med denne slags retorikk fra høyresiden, er at den samme argumentasjonen kan brukes på samtlige fridager i året. Hva med Kristi Himmelfartsdag eller andre religiøse helligdager? Ikke mange som feirer disse lengre. Hva med søndagene?? Tror dette er et borgerlig forsøk på snikinnførsel av et 24-timers samfunn, der vi ikke har fridager i det hele tatt. Man taper jo cash på fridager vøttu....

Lenke til kommentar

Leste ett sted at 8. mai også er blitt en dag hvor krigsveteraner markeres. Og siden Norge tross alt har vært i krig, og tjenestegjør i Afganistan, kan det være en fin dag å ha fri på. De som ønsker å rake i hagen kan gjerne gjøre det. Men forskjellen blir at dagen ikke vil ha en politisk farge. For slik det er i dag er dagen virkelig en arena for pampeveldet i LO og Ap/SV/Sp, de "rødgrønne". Og ledelsen i LO jobber ikke for alle arbeidere, bare for de som har partiboka i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...