Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hvis man ikke endrer selvangivelsen akksepterer man den slik den var/er?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det, skal en bare endre selvangivelsen dersom en ser at det er feil i forhold til lønnsoppgaven en fikk fra arbeidsgiver en stund i forveien av selvangivelsen. Stemmer det overens med de tallene du har fått fra arbeidsgiver, så tror jeg ikke du trenger å sende tilbake selvangivelsen. Du kan jo eventuelt kontakte etaten og spørre? Nummeret står nok mest sannsynlig i et av papirene du fikk tilsendt.

Lenke til kommentar

Det stemmer ja, lar du stå ubehandla godkjenner du at det som står i den er riktig. Eg har gjort det same sjølv.

Leveringsmåte

Har du ingen endringer eller tilføyelser til det som er forhåndsutfylt, trenger du ikke levere selvangivelsen. Har du endringer kan selvangivelsen leveres elektronisk eller på papir.

Kjelde: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Dette er måten å gjere det på om du vil ha tilbakebetalt skattepengene kjappest. Om du sender den inn uendra må ein person framleis gå gjennom den og sjå etter endringar. Lar du den segle sin eigen sjø er det ingen som må behandle den.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hei, jeg fikk igjen noen kroner på skatten, og selvangivelsen var korrekt slik jeg fikk den tilsendt, jeg har ikke endret eller sendt/registret den. Så hvis jeg ikke endrer / registrer den vil den bli slik den var når jeg fikk den tilsendt?

Det som er korrekt å si, er at dersom du ikke gjør noe så godkjenner du det som er oppgitt. Men det er en grunn til at man bør se på selvangivelsen sine; alt trenger ikke å være riktig.

Hvis f.eks arbeidsgiver har oppgitt for lav inntekt på deg, kan det fremstå som at du får masse penger tilbake. Arbeidsgiver kan finne på å sende en endringsmelding til skatteetaten med nye opplysninger. Dette vil da påvirke skatteoppgjøret ditt og du kan ende med å få en baksmell.

Lenke til kommentar
Det stemmer ja, lar du stå ubehandla godkjenner du at det som står i den er riktig. Eg har gjort det same sjølv.
Leveringsmåte

Har du ingen endringer eller tilføyelser til det som er forhåndsutfylt, trenger du ikke levere selvangivelsen. Har du endringer kan selvangivelsen leveres elektronisk eller på papir.

Kjelde: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artik...;epslanguage=NO

Dette er måten å gjere det på om du vil ha tilbakebetalt skattepengene kjappest. Om du sender den inn uendra må ein person framleis gå gjennom den og sjå etter endringar. Lar du den segle sin eigen sjø er det ingen som må behandle den.

Crap. Eg har fått forståelsen av at det raskeste var å sende inn uten endring. Skjønner ikke helt hvorfor det skulle ta lenger tid, man trykker jo på en egen link, som heter "levere uten endring" og da burden de jo segle sin eigen sjø da også?! ;)

Når eg tenker meg om så tenkte du kanskje på å levere den i papirversjonen... Da må det nok sjekkes ja.

Hvis f.eks arbeidsgiver har oppgitt for lav inntekt på deg, kan det fremstå som at du får masse penger tilbake. Arbeidsgiver kan finne på å sende en endringsmelding til skatteetaten med nye opplysninger. Dette vil da påvirke skatteoppgjøret ditt og du kan ende med å få en baksmell.

Vel, denne baksmellen vil du jo få om du sjekker tallene selv og.

Så eneste forskjellen er jo om man vet om smellen eller ei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...