Øsse Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Hei, De siste par månedene har PCen min låst seg innimellom helt uten forvarsel på en slik måte at det eneste den reagerer på er resetknappen. Plutselig stopper den helt momentant og hvis høytalerne er på så kommer det en lav pipelyd. Dette kan skje alt fra før jeg har fått logget meg på til etter maskinen har stått på i flere timer. Det kan og gå mange dager mellom hver gang hvor maskinen har blitt skrudd på og av flere ganger, eller det kan skje 3 ganger på 5 minutter. Jeg ser overhodet ingen sammenhenger mellom når det skjer og i hvilken "tilstand" maskinen er i; om jeg hører på musikk, spiller spill, har antivirus på eller av, osv. Det virker som om det er totalt tilfeldig. Det skjer både i Windows Vista og Fedora 10, begge 64-bit. Jeg har reinstallert Windows, oppdatert alle drivere og BIOS. BIOS rapporterer ikke at CPU er for varm eller noe sånn. Det er ingen bluescreen eller feilmeldinger med koder i. Det eneste som skjer er at når det klikker i Windows kommer det opp under neste oppstart at Windows ikke ble skrudd av skikkelig. Hovedkort, CPU, skjemkort og minne ble kjøpt sommeren 2006. Ny strømforsyning og 500GB-harddisken ble kjøpt høsten 2007. Det tidligste jeg kan huske at dette skjedde var høsten 2008. Det andre er eldre deler. Mitt spørsmål er da: Er det noen som har tips til hvordan jeg i det hele tatt skal begynne med å finne ut hva problemet er? Det er vel kanskje noen logger eller noe sånt det kan stå noe fornuftig i. Takk! Specs: Hovedkort: MSI K9N Platinum, nForce 570 Ultra Skjermkort: Sapphire Radeon X1800XT 512MB Minne: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ Lydkort: Creative Audigy 2 Harddisker: Samsung 500GB 7200RPM SATA2 (HD501LJ) Samsung 200GB 7200RPM SATA2 Samsung 160GB 7200RPM SATA2 Endret 1. mai 2009 av øsse87 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Har ingen anelse om hvor nøyaktig problemet ligger annet enn i at det virker som det er hardware-relatert i alle fall. Når maskinen "fryser" forblir bare det siste skjermbildet stående på skjermen? Vil nesten tro det er noe relatert til hovedkort/CPU eller RAM. Uten at jeg kan være helt sikker på det. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2009 Jepp, bildet står helt stille. Det må vel, enten i Vista eller Fedora, være noen filer som logger ett eller annet slik at jeg kan se det siste som skjedde. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 jeg tror ikke det, for dersom det skjer på hardware-nivå "fryses" det rett og slett før at Windows rekker å registere det, men kan hende jeg tar feil. Hva som finnes av systemlogger er ikke mitt sterke felt. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Om du har to minnebrikker, så kan du jo kjøre de en og en og se om feilen kan ligge der. Evt. sjekke at kabler, kort og brikker sitter skikkelig. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Takk for svar. Jeg har ikke prøvd en og en minnepinne. God ide. Det nye som har skjedd nå er at etter den har klikket, og jeg trykker reset, så blir skjermen svart, men den restarter ikke likevel. Jeg slår av maskinen via strømforsyningen og starter den igjen. Da dukker det opp en melding med en gang om at overklokkinstillingene mine ikke fungerte (jeg har ikke overklokket). Etter jeg hadde tatt et bilde av feilmeldingen hadde PCen klikket igjen, den reagerte ikke på tastetrykk. Når den faktisk klikker så tidlig så kan det vel nesten ikke være annet en hovedkortet. Den hadde riktignok funnet harddiskene, og sikkert minnet. Prikken over I-en var at når jeg endelig fikk bootet opp igjen, så rapporterte WMP om problemer siden datoen var 1. mai 4009. Endret 1. mai 2009 av øsse87 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Oi, den var visst ganske langt ute på vidda da ja, men prøv det med minnet først. Prøv en og en RAM-brikke og så resten av kablene. Da kan du i alle fall eliminere de som problemkilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå