Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Jeg hadde etter installasjonen av ubuntu 8.10 før jul en gang ikke oppdatert noen pakker i det hele tatt. Maskinen fungerer som en ruter, som fordeler det trådløse nettet til kabel, derfor er det greitt at den kobler seg opp automatisk når jeg skrur på. Jeg har et script som ser slik ut: :~$ cat conn_share #!/bin/bash sudo ifconfig eth0 192.168.0.1 sudo ifconfig wlan0 up sudo iwconfig wlan0 essid "*********" sudo iwconfig wlan0 key ******** sudo iwconfig wlan0 ap **:**:**:**:**:** sudo dhclient wlan0 sudo iptables -A FORWARD -i wlan0 -o eth0 -s 192.168.0.0/24 -m state --state NEW -j ACCEPT sudo iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT sudo iptables -A POSTROUTING -t nat -j MASQUERADE sudo /etc/init.d/dhcp3-server restart sudo /etc/init.d/dnsmasq restart :~$ For å starte dette scriptet automatisk har jeg lagt det inn her: $ ls -l /etc/init.d/conn_share -rwxr--r-- 1 root root 491 2008-12-28 19:14 /etc/init.d/conn_share Dette fungerte helt fint helt til jeg tenkte "det kan vel ikke skade å oppgradere systemet". Noen og 3-400 pakker som oppdaterte seg, og vips så ville ikke scriptet mitt fungere lenger. Nå får jeg bare "no dhcp leases found" under oppstart, og jeg må kjøre scriptet manuelt fra terminalen. Når jeg kjører det manuelt går det helt fint. Så hva i all verden har sjedd siden det plutselig ikke virker ? Og hvordan kan jeg fikse det ? Takk. Endret 1. mai 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hiv alle sudoene ut av scriptet. De er ikke nødvendige når du kjører som root (fra init) og skal du kjøre som bruker så kjører du bare sudo dittscript. Uansett, enkelte mener at dhclient er djevelen selv og du kan med fordel forsøke å bruke dhcpd instedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hiv alle sudoene ut av scriptet. De er ikke nødvendige når du kjører som root (fra init) og skal du kjøre som bruker så kjører du bare sudo dittscript. Uansett, enkelte mener at dhclient er djevelen selv og du kan med fordel forsøke å bruke dhcpd instedet. Er ikke dhcpd en server ? Kan den brukes til å koble seg til trådløst nett ? Utfra scriptet jeg la inn over, så kan du se at jeg allerede kjører dhcpd, men da som en server for å dele ut ip adresser.. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Du har helt rett. Regner med at han mente dhcpcd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Jeg installerte dhcpcd, men det gjorde ikke tingene noe bedre. Fortsatt ikke noen automatisk oppkobling. Jeg oppdaget en annen ting også. Etter oppstart kan jeg ikke legge inn kommanoene manuelt, jeg må kjøre scriptet for at kortet skal koble seg til nettverket. Kortet ser også dødt ut før jeg kjører scriptet, så det kan hende at aktiveringen av kortet med "up" kommandoen må utføres først ? Det fungerte uansett helt fint før jeg oppdaterte systemet, så tror ikke det er noe i veien med selve scriptet, selv om det sikkert kunne vært satt opp litt "penere" Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Du må kjøre "ifconfig wlan0 up" først så kortet kan koble seg til ja. Du kan også kjøre de tre neste linjene i en kommando (iwconfig wlan0 essid "id" key "key" ap "mac"). Ellers ser da scriptet ryddig og fint ut. Men gjør i hvertfall som Northwave sier og hiv ut sudo fra scriptet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Du må kjøre "ifconfig wlan0 up" først så kortet kan koble seg til ja. Du kan også kjøre de tre neste linjene i en kommando (iwconfig wlan0 essid "id" key "key" ap "mac"). Ellers ser da scriptet ryddig og fint ut. Men gjør i hvertfall som Northwave sier og hiv ut sudo fra scriptet. Jeg har ihvertfall fjernet sudo fra scriptet, selv om jeg ikke helt kan se hvordan det skal utgjøre noen forsjell. Uansett, så virker det fortsatt ikke, og det ser ikke ut som kortet reagerer på "up" kommandoen i scriptet. Er det noen annen plass jeg kan legge inn scriptet til å kjøre under oppstarten, kanskje på et senere tidspunkt, enn hva init.d katalogen gjør ? Endret 3. mai 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Ville prøvd med crontab. Da kjører det vel etter init-scriptene hvis jeg ikke tar feil. Uansett kan du legge inn en delay som du kan justere etter behov. @reboot root sleep 15; /sti/til/script Endret 3. mai 2009 av anders iver Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Ville prøvd med crontab. Da kjører det vel etter init-scriptene hvis jeg ikke tar feil. Uansett kan du legge inn en delay som du kan justere etter behov. @reboot root sleep 15; /sti/til/script Ikke at jeg sjønte hva "reboot root sleep 15" var godt for ? Men nå trenger jeg jo ikke på død og liv bruke scriptet heller da, så lenge maskinen klarer å automatisk koble seg opp til det trådløse nettverket når den starter. Noe som jeg egentlig ikke synes er for mye å be om.. Jeg så på den "Network manager" eller hva den nå heter, og der stod det trådløse nettverket som "connect automatically", noe som tydeligvis ikke stemmer. Søren hvor vanskelig skal det være da.. Endret 3. mai 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 crontab brukes til å utføre oppgaver automatisk til bestemte tider.. @reboot bestemmer at kommandoen skal kjøres når maskinen bootes, root angir rettighetene kommandoen skal kjøres med. Dette skal legges inn i crontab, ikke kjøres i terminalen. Se "man crontab" for mer info. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ok, jeg la til det som du foreslo uten at ting bedret seg. Imidlertid så rotet jeg litt rundt i diverse kataloger og så magisk nok plutselig begynte det å virke igjen. Vet ikke helt hva jeg gjorde, men nå bare rører jeg ingenting og lar det stå som der er =) Så da er problemet "løst". takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå