Gå til innhold

skal kjøpe nytt hovedkort som støtter SLI med 775 socket

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt og kjøpe nytt hovedkort. Resten av hardwaren er forsåvidt grei nok en stund til den. (Hardwaren står listet opp i bunn)

Det som er viktig for meg er at det er stabilt. Støtter SLI og at det er er rimelig greit og overklokke. Så det bør være ett kort som yter litt. Så får jeg heller på ett senere tidspunkt oppgradere de andre delelene. Har hatt god erfaring med det Asus kortet som sitter i maskina nå. Så kjøper gjerne et nytt Asus kort igjen.

Endret av Jollis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

775 kort med SLi som er stabilt, finnes dessverre ikke.

Det er problemkort, det jeg kan anbefale deg er da å kjøpe AM2+ kort med SLi eller Core i7, da får du i allefall ett stabilt kort.

nVidia kan ikke å lage brikkesett med minnekontrollere kort og greit.

Kortene holder også ikke ut særlig lenge før brikkesettene begynner å ryke heller.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Har også hørt at de ikke er noe stabile. Har kjørt med 650 brikkesett og det har forsåvidt vært ganske stabilt det. Men det yter vel ikke alt for bra!

Men hva slags kort som støtter SLI burde jeg kjøpe mener du,Uavhengig av brikkesett.

Har dessverre ikke råd til å kjøpe I 7 prosessor nå. Da må jeg jo kjøpe nye minnebrikker også.

Lenke til kommentar

kan også gå over til Ati kort og crosfire. Har litt lyst på det nye 4870x2 kortet så kan en kjøpe ett til litt senere og kjøre de i crosfire. Får vel solgt de gamle 8800 Gt korta for en tusenlapp eller deromkring.

Så lenge en sørger for å ha god kjøling i kabinetet kan det bli bra det uten å investere i ny prosessor.

Da får en kanskje mer stabile hovedkort også? Har du noen gode forslag på slike hovedkort.

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Med CrossFire får du stabilitet på 775 plattformen for her er det Intel selv som lager brikkesettene.

Og Intel brikkesett ligger som sagt flere lysår foran Nvidia sine når det kommer til stabilitet og kvalitet.

Hastigheten varierer litt da, men det er ørsmå forskjeller i hastigheten mellom brikkesettene.

Kjører selv ABIT IX38 som du ikke får lengere men er storfornøyd med kortet.

På Intel siden kan Gigabyte sitt X38 og X48 samt ASUS være verdt å titte på om det passer ditt budsjett.

Ellers er også P45 ok for CrossFire med dagens kort om du vil spare inn litt.

Så du har en god del valg muligheter, så lenge du ligger unna MSI så er det vanskelig å gå feil vei med ett Intel brikkesett.

Lenke til kommentar
Med CrossFire får du stabilitet på 775 plattformen for her er det Intel selv som lager brikkesettene.

Og Intel brikkesett ligger som sagt flere lysår foran Nvidia sine når det kommer til stabilitet og kvalitet.

Hastigheten varierer litt da, men det er ørsmå forskjeller i hastigheten mellom brikkesettene.

Kjører selv ABIT IX38 som du ikke får lengere men er storfornøyd med kortet.

På Intel siden kan Gigabyte sitt X38 og X48 samt ASUS være verdt å titte på om det passer ditt budsjett.

Ellers er også P45 ok for CrossFire med dagens kort om du vil spare inn litt.

Så du har en god del valg muligheter, så lenge du ligger unna MSI så er det vanskelig å gå feil vei med ett Intel brikkesett.

Det høres bra ut. Tror jeg skal prøve og finne ett Asus kort har ikke så stor efarig med å sette sammen maskiner. Denne jeg har nå er den første jeg har bygd selv derfor innbiller jeg meg at det vil være lettere å få koblet det opp riktig :innocent:

Får vel bare begyne og lete kan jo beholde det ene 8800 kortet til jeg får kjøpt ett nytt 4870x2

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Jeg har selv ett asus p5n-d med 750 nvidia brikkesett på. jeg kjører to xfx 9800 gtx black editon kort og har veldig lite problem med dette. vært stabilt og fint, selv om jeg nå har bestilt meg diverse nytt utstyr for å kunne kjøre "alt" :D Prisen på asus p5n-d ligger på ca 1100 kr, støtter ddr2 6400 rambrikker. opp til 8 gb, og det meste av cpu'er. funket veldig bra for meg i ca 1 års tid.

Lenke til kommentar

En blir helt forvirra noen ganger :roll: noen sier at brikkesettene til Nvidia er helt elendig og andre har ingen problememr. Selv har jeg kjørt i ett drøyt år med 650 brikkesett. og det har fungert helt greit for meg.

Klart jeg vil spare mye penger på ett nvidia "kort"

Får tenke litt på dette :roll: 780 brikkesettet har vel ikke noe særlig godt rykte etter hva jeg har forstått ?

Lenke til kommentar

har vel ikke hørt så alt for mye om 780 settet egentlig, men har bare hørt positivt om 790 brikkesettet igjen.

Meste av sånt som dette går jo på rykter osv. Kan være en person som har hatt ett dårlig hovedkort og da blir det automatisk at alle er dårlig. Men jeg tror egen erfaring er mye viktigere enn hva andre sier. Til en hvis grad i alle fall. Lese igjennom kommentarer og tester osv kan jo være til god hjelp som oftest.

Som jeg også skrev så skal jeg jo bytte ut mer eller mindre alt som jeg har i kabinettet i dag. Lysten på noe nytt og kjapt :D

Kabinett: Lian Li PC-X2000B

Power: Corsair strømforsyning 1000W Sort

Hovedkort: EVGA X58 3xSLI, Socket-1366

CPU: Intel Core™ i7 Quad Extreme Processor

Ram: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB

Skjermkort: XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX X2

DVD-Rom: Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN

Asus sata 1814 18X

Tror dette kan bli en gøy sak.

Lenke til kommentar

det håper virkelig jeg også =) oppsett til en netto sum av 33000 kr tror jeg. hehe. så bør vel være noe grommere enn hva jeg har i dag.

Oppsett for øyeblikker er :

Antec nine hundred tower

Corsair 750w power

Intel pentium q9550 quad core 2,83ghz 45nm

Zalman 9700 cpu kjøler

corsair xms2 dhx 2gb x2

samsung 750 gb sata 32mb cache

asus 1814 dvdrom

xfx 9800 gtx black editon I SLI

Fruen arver denne når de siste delene til den nye kommer. Bør være en grei pc å surfe på nett og eventuelt spille litt sims 2 på. hehe

Lenke til kommentar
En blir helt forvirra noen ganger :roll: noen sier at brikkesettene til Nvidia er helt elendig og andre har ingen problememr. Selv har jeg kjørt i ett drøyt år med 650 brikkesett. og det har fungert helt greit for meg.

Klart jeg vil spare mye penger på ett nvidia "kort"

Får tenke litt på dette :roll: 780 brikkesettet har vel ikke noe særlig godt rykte etter hva jeg har forstått ?

Nå er det er svært kjent faktum, Anandtech har også tatt opp dette og gått etter det i sømmene.

790i er også berørt av hele greia, og problemet til Nvidia ligger i dividerne de har integrert i brikkene.

Enkelte brikker funker og svært få funker utmerket dessverre er majoriteten og feilratioen svært høy på Nvidia sine nForce brikker.

Dette var en av grunnene til at Gigabyte skrotet videre produsering av 680i og la 780i på hylla.

ABIT laget ett 680i men sa nei takk til videre samarbeid med Nvidia, Foxconn nektet å sette navnet sitt på hovedkortene men produserte gjerne for XFX og EVGA som er referanse kort med forskjellige klistremerker.

Dessverre stammer ikke dette fra en enkelt bruker som har skutt de nedenom og hjem, dette stammer fra flere brukere, en kjapp runde over diverse forum vil vise deg dette relativt kjapt.

Du skal prise deg lykkelig om ditt HK funket, for majoriteten snubler over feil i en form eller annen på disse kortene.

Hvorfor har Nvidia gått såpass på en smell? Vell de var gjerrige og ville spare penger og presse markedet ved å tvinge SLi til å kreve sine hovedkort slik at deres chipset avdeling ikke gikk konk bare fordi de leverte dårlige produkter.

Men også grunnet at Intel forandret sine spesifikasjonspapirer i siste liten, noe Nvidia tok for god fisk og 3 konkurrenten i hele suppa ikke tok for god fisk.

Det var VIA, de har hatt med Intel å gjøre før og visste at selv om Intel sa at disse spesifikasjonene gjaldt for 45nm også så ville ikke dette stemme, så de reklamerte ikke for slik støtte på sine brikkesett.

Nvidia derimot med 680i slukte alt rått smekket på 45nm støtte reklame på eskene også videre og gikk rett i fella til Intel.

Nvidia lærer ikke av sine feil, heller ikke av historien.

Hadde de sjekket ut Intel litt nærmere så hadde de VISST at Intel kom til å gjøre noe slikt, for de har gjort det flere ganger med SiS og VIA i historien tidligere.

Man stoler ikke på slike selskap, 780i er dessuten samme brikken som 680i med litt små forandringer så det er egentlig ikke noe spesielt nytt.

Om du kan overleve med ett enkelt skjermkort så kjøper du Intel og kjøper ifra deg en masse problemer.

Det er mulig at nå som Nvidia ikke må designe egen minnekontroller at de slipper problemer når de slipper brikkesett til Core i5.

Men det gjenstår å se, de må i allefall ikke ta det Intel lover og sier for god fisk for da blir det repetisjon av gamle lekser.

Lenke til kommentar

Okay du har overbevist meg.

Skal gå for ett Intel brikkesett. Takker for ett svært informativt innlegg.

Er kanskje smart å kjøpe ett forholdsvist billig hovedkort Et nytt 4870x2 og så senere skaffe ett bedre hovedkort og ram og I-7 prosessor.

og eventuelt ett skjermkort til.

Er jo positivt at AMD er på full fart tilbake på skjemkort markedet.

Virker dette fornuftig? Så får en jo mer erfaring i å bygge også!

Lenke til kommentar

Eventuellt kan du jo spare opp 5-6 tusen så kliner du til med ett billig Jetway kort fra Digital Impuls (Som skal støtte SLi også ifølge **Dp** men mangler broer, men slikt kan du få fatt på) 6Gb OCZ 1.65V DDR3 RAM til rundt 1000 lappen.

Da er du oppe i rundt 3000 spenn ca og kan bruke 2-3 tusen på en i7 920 CPU og riggen din er nesten komplett.

En ekstra kjøler og vips, ferdig i7 oppsett.

Dog ikke hva jeg titter på da, jeg er dessverre ikke så fornuftig denne gangen.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Ja det er sikkert ikke dumt. Ser det er flere hovedkort som støtter begge deler Har vært innom tanken før.

Får se hvordan økonomien er fremover!

Som du sier 5-6 tusen så er mye gjort.

selv om jeg ikke skaffer nytt/nye skjermkort med en gang. Så vil jo ytelse økningen bli formidabel går jeg ut i fra.

Så får en heller investere i strømforsyning og skjermkort litt senere.

Må si dette er mest fristende. Da henger en ikke etter i utviklingen.

Ps

Virker på meg som du har tenkt å gjøre en rimelig stor oppgradering ut i fra kommentaren i det siste innlegget :)

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...