Gå til innhold

Sitronsafts treningslogg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, og jeg som trodde jeg visste noe om styrketrening.

Hva vil det si å utføre reppen som på styrkepgram? Nå prøver jeg å gå sakte ned i kraftretningen og så raskt jeg kan mot kraftretningen(tyngdekraften). F.eks. senke meg sakte ned i knebøy og prøve så godt jeg kan å skyte opp igjen. Puste inn dypt på toppen og slippe pusten ut igjen på vei opp.

Og hva vil det si å "gå ned til 3 rep"? Samme som før, bare 3 reps og flere sett?

Lenke til kommentar

Tror han mener det han skrev, istendenfor 5 reps, så tar du 3 reps (med tyngre belastning?)

Jeg trodde 5x5 var et styrkeprogram? Er jo bare fem reps. Var aldri min intensjon å trene noe annet enn styrke.

5x5 er jo et fint bygge program og styrke, men progresjon vil jo stoppe opp. 1-5 reps er mest styrke.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Hva vil det si å utføre reppen som på styrkepgram?

Kort fortalt:

For volum så velger man ofte litt andre øvelser, men reppen utføres slik:

Løft eksplosivt opp til 95% , senk sakte ned ca 3-4 sek

Stopp helt ned eller 5% fra avhengig av øvelse og gjennta.

Da holder man spennet på muskelen /hemmer blodtilførselen.

Da oppnår man full aktiviering fortere.

Pausene på masse/volum går fra 1-15 pust.

På styrkeløft fokuserer man ikke på en muskelgruppe, knebøy er bare 20% lår og 80% ræv.

Da senker man helt ned og raskt opp og løfter helt opp og "hviler"

I benkpress osv løfter man også helt opp og "hviler" Og man senker mye raskere.

Pausene på styrke går fra 1-5min

3 rep er 3 rep, så tar du flere sett, gi deg når du bare klarer 2 rep.

Endret av War
Lenke til kommentar

Burde jeg begynne med dette med en gang? Hvis ikke vil treningen i morgen se slik ut:

Knebøy:

Pyramideoppvarming

5x62,5kg

5x62,5kg

(5x62,5kg)

Benkpress:

Pyramideoppvarming

5x5x32,5kg

Roing:

Samme som benkpress

Mage:

2xbro (så lenge jeg kan)

1xsidebro hver side (så lenge jeg kan)

Lenke til kommentar

Fin økt i dag, synes knebøy var overraskende tungt i starten men ble lettere etter hvert. Føler magetrening med planken er utrolig bra. Virkelig pump og knallhard mage etterpå. Roingen er fin, kjenner det godt i korsryggen etter de første settene da. Er dette ok? Kjører benkpress i skråbenk slik at hodet peker nedover. Føler benk er utrolig lett nå, burde kanskje begynt med mer.

EDIT: Ser jeg skriver bro istedenfor planke noen steder, dette er pga planke på engelsk er "prone bridge".

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Jeg skal nå begynne med mer trening som er rettet mot fallskjermjegeropptak i 2010, eventuelt 2011. Det er snakk om kondisjonstrening, intervaller, tur med sekk, og kanskje også litt utholden styrketrening. Kom gjerne med tips og innspill! Kan ingenting om kondisjon omtrent, og dette er helt nytt for meg, begynner fra bunnen.

Lenke til kommentar
Skal begynne å trene til militæret selv. Har null erfaring med kondisjonstrening annet enn jogging da jeg drev og padlet for noen år siden. Går VG2 så er vant med å gå med sekk. Hvordan bør jeg begynne/gjennomføre treningen? Begynne med å gå turer på fjellet og den slags, med tung sekk? Eller begynne med joggeturer? Begge deler eventuelt? Kan skremmende lite om dette.

Først og fremst må du disponere dagene dine. Når og hvor ofte skal du trene styrke, kondisjon og sekkegåing, er noe du må planlegge på forhånd.

Si at du på mandag trener styrke i form av push-ups og evt. noe annet, som f eks sit-ups, kondisjon på tirsdag, hvile onsdag, styrke torsdag, kondisjon fredag, gåing med sekk lørdag, hvile.

Vit intensiteten din på joggeturene. Du trenger ikke å løpe til du stuper hver gang du har kondisjonstrening. Forøvrig vil jeg anbefale deg å trene kondisjon en dag uten sekk, og en dag med sekk (begynner med 5 kg). Du burde også trene intervall, men jeg vet at det ikke er så lett å få til nå på vinterstid.

Husk også å trene på rygghevinger og svømming. Du kan jo laste ned treningsprogrammet til marinejeger eller fallskjermjeger (evt. spesialjeger dersom fallskjermjeger ikke har noe eget), å følge det treningsprogrammet.

Beklager en ikke altfor god post, men jeg har dårlig tid nu :p Kommer tilbake med en mer utfyllende post senere.

Lenke til kommentar

Setter pris på posten, som slett ikke var så ille! Høres ut som en god idé å planlegge i forveien ja, lignende slik pololopo (vet ikke om det er skrevet riktig) har gjort. Skal begynne igjen med ZMA og kreatin nå, og det kombinert med ekstra søvn og et godt kosthold bør gi meg den styrken jeg trenger i hverdagen til å gjennomføre dette ved siden av skolen. Blir ikke lett, men nå har jo ingen sagt det blir lett å komme inn på fallskjermjegeropptaket heller. Drømmen er å bli spesialjeger i HJK.

Ellers, tusen takk for at du tar deg tid til å gi tips og sette deg inn i dette. Setter ufattelig stor pris på det, spesielt siden du er "gammel i spillet". Føler nesten en slags typisk rocky "bygge seg opp med eye of the tiger i bakgrunnen" stemning, hollywood-style.

Ser du foreslår push-ups osv, men som du garantert har merket er jo dette en styrketreningslogg fra før og jeg følger et program for tiden. Synes jeg det ville vært lurt å avslutte dette og begynne med andre øvelser, som kroppsøvelser osv?

Lenke til kommentar

For din egen del så burde du teste kondisen din før du starter på programmet (cooper-test/bip-test etc.) Dermed kan du sjekke fremgangen din siden du startet. Akkuratt som du tester RM. Det kan være morsomt å se hvordan du forbedrer deg osv, og det gir forhåpentlivis bedre motivasjon.

Og om du ikke har det; kjøp deg en god pulsklokke for å få mest mulig ut av kondistreninga di ;)

Blir spennende å følge med på deg fremover :)

Lenke til kommentar

Polopolo uten p ;)

Selv planlegger jeg så godt jeg kan, har erfaring med at det funker bra slik innenfor det meste.

Jeg støtter de som foreslår at du tester deg. Kjør en Cooper test (gamle skoleeksempelet) så har du noe å sammenligne med når tiden kommer.

Om du skal søke fallskjermjeger 2010 så er fristen 1. mars, men det betyr vel at du ikke gjennomfører videregående studieløp... Om jeg var deg så ville jeg heller gått for opptak 2011, da har du VGS å falle tilbake på uansett hvordan det går.

Jeg går VG1 SS for tiden, og har foreløpig ikke ambisjoner om å bli spesialjeger i HJK. Har bare den instillingen at "kan du så kan jeg". Jeg vil bruke fallskjermjegeropptaket som en test for meg selv, og ikke minst bevise for meg selv at hardt arbeid betaler seg. Klarer du ett år som fallskjermjeger, så klarer du det meste.

Skal jeg først ett år i forsvaret så skal jeg ikke sitte ett år på Andøya og se på tv, da er motivasjonen større for å ende opp blant de beste!

Kjenner at jeg gleder meg allerede til å fortsette fremover, og nå også å følge dere andre som loggfører her på dotten.

God natt ;)

K

Lenke til kommentar
Setter pris på posten, som slett ikke var så ille! Høres ut som en god idé å planlegge i forveien ja, lignende slik pololopo (vet ikke om det er skrevet riktig) har gjort. Skal begynne igjen med ZMA og kreatin nå, og det kombinert med ekstra søvn og et godt kosthold bør gi meg den styrken jeg trenger i hverdagen til å gjennomføre dette ved siden av skolen. Blir ikke lett, men nå har jo ingen sagt det blir lett å komme inn på fallskjermjegeropptaket heller. Drømmen er å bli spesialjeger i HJK.

Ellers, tusen takk for at du tar deg tid til å gi tips og sette deg inn i dette. Setter ufattelig stor pris på det, spesielt siden du er "gammel i spillet". Føler nesten en slags typisk rocky "bygge seg opp med eye of the tiger i bakgrunnen" stemning, hollywood-style.

Ser du foreslår push-ups osv, men som du garantert har merket er jo dette en styrketreningslogg fra før og jeg følger et program for tiden. Synes jeg det ville vært lurt å avslutte dette og begynne med andre øvelser, som kroppsøvelser osv?

Takk for det. Nå er jeg imidlertidig tilbake, så kan komme med en mer utfyllende post.

Ja, som sagt må du ha disponering av tid. Jeg går VG3 nå, og jeg merker ofte at treningsskjemaet blir fucka til pga. prøver. Derfor prøver jeg så langt som mulig å overholde et bestemt antall treninger i uka, hvor det er variert trening.

Godt med søvn og riktig kosthold er alfa omega for og lykkes, men vær bevisst på at dersom du blir tatt opp til opptak, er den videre utsilingen ekstremt utmattende (selv om fallskjermjeger er mildere enn spesialjegerutsilingen, men det sier vel seg selv). Derfor er det også viktig å bestå med "god margin" i en del av øvelsene, spesielt de med sekk.

Du behøver forsåvidt ikke å avslutte andre styrkeøvelser, men husk på at du må prioritere den målrettede treningen til fallskjermjeger. Om du tar 180 kg benkpress hjelper deg overhodet ingenting når du skal til opptak. Det er sjeldent bolere som er jegere, det viktigste er at du er "seig" og i ekstremt god form. All styrke kommer godt med, men det viktigste er at du har det som skal til for å bli pusha forbi grenser du ikke ante at du hadde.

Derfor er det viktig å trene push-ups, noe som er en ekstremt god øvelse i seg selv. Det er jo mange forskjellige programmer, men googler du kommer det opp en fin side som har som mål å få deg til å ta 100 stykker. Imiderltid kan du også gjøre push-upsene tyngre for å få variasjon og mer progresjon. Jeg tar f. eks. mange push-ups med 15 kg sekk, og det merkes veldig godt, for å si det sånn :p

Sit-ups er jo viktig å trene også, men pass på at du utfører de riktig og på mykt/godt underlag, for å bedre unngå skader. Du må også ha rygghevinger inne, samt svømming, i tillegg til steptest og bom.

En optimal treningsuke for meg forløper seg slik:

Mandag - kondisjon (10-14 km på 45 minutter eller moderat intensitet i ca. en time)

Tirsdag - styrke, push-ups. Antall reps i hvert set varierer fra uke til uke, men den jeg tok før jul (tapte meg litt i jula :p) var 18-22-16-16-16 med 15 kg sekk på ryggen og 120 sek. hvile mellom hvert set.

Onsag - kondisjon (løping med sekk, 14 km, 15 kg på én time). eller sit-ups. Har gym på onsdag og slutter 16:00, så lite jeg får gjort på denne dagen. Har jeg hatt kondisjon i gymmen, tar jeg sit-ups på kvelden.

Torsdag - hvile.

Fredag - Styrke, push-ups.

Lørdag - Svømming tidlig på dagen (minimum 400 m på 11 minutter). Gåing med sekk, 25 kg i 3-4 timer i skogen/fjellet (anbefales ikke etter at det er mørkt, med mindre du er bombesikker på veien og hvor du beveger deg hen).

Søndag - hvile.

Men her er det jo avhengig av skoledagen, hva annet du har å gjøre osv. Jeg må ihvertfall belage meg på mye ensomhet med all treningen, rett og slett fordi den er tidkrevende, også med tanke på kosthold og restitusjon, og i tillegg til dette kommer lekser.

Jeg skulle prøvd meg som fallskjermjeger, men synet hemmer meg dessverre, dog skal jeg ta laseroperasjon i 2012 for å prøve meg på noe som er enda hardere. Unner deg ihvertfall all lykke når tiden kommer, og håper virkelig at du består som fallskjermjeger!

Med tanke på treningsprogrammet, er det jo viktig å tenke progresjon. Jeg anbefaler deg å begynne med 5 kg sekk første gang du skal gå, og at du ikke går mer enn i 45 min. Deretter kan du jogge med 5 kg i en time ca, før du går opp til 10 kg og gjentar. Deretter kan du øke til 15 kg, før du stopper joggingen med maks 15 kg på ryggen. Jogger du i 1 time med 15 kg, kan du gå med 20 kg sekk i 2 timer, deretter 3 timer, for så å ta 4 timer, før du øker til 25-30 kg med samme tidsforløp. Etter to måneder kan/burde du ta makstest i forhold til kravene, for å se hva du mangler og hvor mye.

I tillegg til langkjøring, burde du også legge inn intervall som kondisjonstrening en gang i blant. Men om vinteren er ikke det så veldig lett å få til, så det holder forsåvidt med at du tar langkjøring. Har du jogget i 1 time med 15 kg, burde du også innimellom jogge 1t 30 min. med 5 kg sekk, og andre ganger 45 min. bare med 5 kg, for å "slappe" av litt. Det siste vi vil er at du skal kjøre overkill og ikke komme inn pga. det.

Du kan også trene sit-ups og push-ups på samme dag, men jeg føler personlig at jeg får mer progresjon i push-upsene når jeg tar det for seg selv på en dag. Du må jo som nevnt heller ikke glemme bom, så den må du også skvise inn en eller to ganger i uka. Ryggheving kan du trene en gang i uka.

Jeg vil imiderltid anbefale deg å være helt jævli mot deg selv etter 3 måneder med hard trening. Det krever enorm selvdisiplin og at du er litt emo, men du kommer til å takke deg selv for det i ettertid. Rett og slett kjør langt og hardt med tung sekk og tunge øvelser, og når kroppen sier nei og ikke vil mer, fortsetter du bare mer. Når den sier enda mer nei, fortsetter du. Det er en del av det å være jeger, du må fortsette når kroppen sier nei, og du må ha en svært høy smerteterskel. Vet om mange som har vært bola og cocky (tror de kan gjøre alt bare fordi de er pro i benk, militær, markløft og knebøy osv) som har vært blant de første å falle fra. Grunnen til at jeg sier dette, er fordi det er det som kreves, og jeg ønsker virkelig at du skal kunne bli fallskjermjeger, og da er det viktig at psyken din takler det som venter deg.

Jeg skal forøvrig følge med i denne tråden, og spent følge progresjonen din. Jeg har trent målrettet til jeger i over 6 mnd nå, og har således enormt mye igjen, men jeg har også allerede fått litt erfaring og en god del kunnskap, i tillegg til at jeg har erfart fra andre som er eller har vært jegere. Så selv om jeg kanskje er litt "noob" selv, skal jeg prøve å svare på evt. spørsmål så godt jeg kan dersom ønskelig.

Som sagt, lykke til, og håper dette går veien for deg!

Lenke til kommentar

Sikkert beste posten som noen gang har vært i denne tråden ;P

Det er sjeldent bolere som er jegere, det viktigste er at du er "seig" og i ekstremt god form.

Sit-ups er jo viktig å trene også, men pass på at du utfører de riktig og på mykt/godt underlag, for å bedre unngå skader. Du må også ha rygghevinger inne, samt svømming, i tillegg til steptest og bom.
Mener du jeg burde begynne å trene sit-ups (på den aktuelle måten, ligge på ryggen, knærne opp, og løfte seg opp slik at albuene treffer motsatt kne) allerede nå? Er det slik som på illustrasjonen jeg skal utføre rygghev? Steptest er altså opp og ned på et hevet platå med en og en fot? Hva mener du med bom?

For å få seige muskler, må man ikke da trene muskelen statisk? Eller hvordan er det med dette? Seige muskler er vel det samme som utholdne muskler, som igjen er det motsatte av de "eksplosive" musklene man får fra styrketrening. Så hvordan skal jeg få slike muskler?

Mandag - kondisjon (10-14 km på 45 minutter eller moderat intensitet i ca. en time)

Tirsdag - styrke, push-ups. Antall reps i hvert set varierer fra uke til uke, men den jeg tok før jul (tapte meg litt i jula :p) var 18-22-16-16-16 med 15 kg sekk på ryggen og 120 sek. hvile mellom hvert set.

Onsag - kondisjon (løping med sekk, 14 km, 15 kg på én time). eller sit-ups. Har gym på onsdag og slutter 16:00, så lite jeg får gjort på denne dagen. Har jeg hatt kondisjon i gymmen, tar jeg sit-ups på kvelden.

Torsdag - hvile.

Lørdag - Svømming tidlig på dagen (minimum 400 m på 11 minutter). Gåing med sekk, 25 kg i 3-4 timer i skogen/fjellet (anbefales ikke etter at det er mørkt, med mindre du er bombesikker på veien og hvor du beveger deg hen).

Søndag - hvile.

Jeg legger merke til at styrkeøktene bare består av push-ups, og ingenting annet? To dager hvile. Svømming to dager. Sit-ups én dag.

Med tanke på treningsprogrammet, er det jo viktig å tenke progresjon. Jeg anbefaler deg å begynne med 5 kg sekk første gang du skal gå, og at du ikke går mer enn i 45 min. Deretter kan du jogge med 5 kg i en time ca, før du går opp til 10 kg og gjentar.

Etter aller første tur med 5kg i 45 min skal jeg bevege meg videre til jogging i en time med 5kg? Jeg tror ikke jeg klarer å jogge en time uten noe ekstra vekt en gang. Men det er altså snakk om å stoppe når jeg må og fortsette når jeg kan?

I tillegg til langkjøring, burde du også legge inn intervall som kondisjonstrening en gang i blant. Men om vinteren er ikke det så veldig lett å få til, så det holder forsåvidt med at du tar langkjøring.
Har jo treningsstudio, så kan løpe på tredemøllen. Det kunne jeg forsåvidt gjort med langkjøret også, om været ikke tillater å gå ute f.eks.

Du må jo som nevnt heller ikke glemme bom, så den må du også skvise inn en eller to ganger i uka. Ryggheving kan du trene en gang i uka.
Så jeg bør altså få inn push-ups nokså ofte, sit-ups, bom og ryggheving 1-2 dager i uken. Ser ut til at jeg må modifisere programmet mitt litt :)

Jeg vil imiderltid anbefale deg å være helt jævli mot deg selv etter 3 måneder med hard trening. Det krever enorm selvdisiplin og at du er litt emo, men du kommer til å takke deg selv for det i ettertid. Rett og slett kjør langt og hardt med tung sekk og tunge øvelser, og når kroppen sier nei og ikke vil mer, fortsetter du bare mer. Når den sier enda mer nei, fortsetter du. Det er en del av det å være jeger, du må fortsette når kroppen sier nei, og du må ha en svært høy smerteterskel.
Dette har jeg faktisk sett frem til. Selvdisiplin og høy smerteterskel er noe jeg ønsker høyt.

Tusen takk :D
Lenke til kommentar
Sikkert beste posten som noen gang har vært i denne tråden ;P

Det er sjeldent bolere som er jegere, det viktigste er at du er "seig" og i ekstremt god form.

Mener du jeg burde begynne å trene sit-ups (på den aktuelle måten, ligge på ryggen, knærne opp, og løfte seg opp slik at albuene treffer motsatt kne) allerede nå? Er det slik som på illustrasjonen jeg skal utføre rygghev? Steptest er altså opp og ned på et hevet platå med en og en fot? Hva mener du med bom?

Vel, allerede og allerede. Det kommer an på hvor du er hen. Siden du går i VG2 er det ikke noen hast, men det virker varierende fra person til person hvor mye progresjon de gjør. Noen får nesten ikke progresjon i det hele tatt, og det er ikke den mest populære øvelsen, for å si det sånn. Allikevel er minimum 45 på 2 minutter et krav, og så lenge du overholder dette, er det som sagt ikke noe problem. Bare du holder sit-upsene ved like, så du ikke får panikk i tiden før du skal på opptak og fokuserer treningen på sit-ups, slik at kanskje ikke alt går som det skal. Better safe than sorry, huh?

Rygghev skal gjøres med beina støttet i et eller annet (ribbevegg f eks) mens du har hofteområdet på ei kasse, og kroppen ligger litt ned med henda flettet inntil bakhodet, så løfter du deg opp og holder i 5 sekunder. Omtrent som på den illustrasjonen, ja, men du skal ha rullet/krummet rygg siden du ligger på kasse.

For å få seige muskler, må man ikke da trene muskelen statisk? Eller hvordan er det med dette? Seige muskler er vel det samme som utholdne muskler, som igjen er det motsatte av de "eksplosive" musklene man får fra styrketrening. Så hvordan skal jeg få slike muskler?

Seige muskler menes som utholdende muskler, ja. Du får veldig lite bruk for eksplosive muskler i militæret, noe som er et problem for meg, da det er eksplosiv styrke jeg har mest av fra naturlige gener, hvilket gjør treningen min mer langdrygelig. Nei, du trener ikke musklene statisk for å gjøre de utholdende. Utholdende betyr mer reps, slik at de tåler slitasje over tid. Derfor dette eksempelet med bolere, for svært få av de er trent til å tåle slitasje/belastning over lengre tid. Styrketrening er begge deler uansett, og det du gjør er rett og slett å prøve og ta flere reps i bom, sit-ups og push-ups.

Si at du tar 20 push-ups med brystet nedi per i dag, da. Så øker du, gjennom diverse treningprogram som du kan velge selv, repsene dine til du føler det går litt tregt framover. Da gjør du det tyngre, ved at du tar beina opp i f. eks. sofaen, eller at du tar på deg en sekk på x antall kg (begynn gjerne med 5 kg og øk etterhvert).

Torsdag - hvile.

Søndag - hvile.

Jeg legger merke til at styrkeøktene bare består av push-ups, og ingenting annet? To dager hvile. Svømming to dager. Sit-ups én dag.

Jo, de gjør det, men jeg glemte visst å skrive det på. Nå opererer jeg med treningsperioder dog, fordi en uke sjeldent er nok med tanke på de varierte øvelsene osv. Du kan derfor si at det burde være 3-4 dager til der, men jeg tok en uke for å illustrere et eksempel som er lettere å forholde seg til. Kan gjerne gi deg det fulle, hvis du ønsker det. :) Jeg trener også vektløfting innimellom, samtidig som jeg også gjør dips og diverse. Men det avhenger også litt av hva jeg har tid til, for som sagt så hender det at andre deler av livet kræsjer med treningen, og da må jeg prioritere det som er mest relevant. Du burde derimot trene andre muskelgrupper også, for å gi variasjon samtidig som det gagner deg på andre områder, også mtp. forebygging av skader som fort kan oppstå med ekstrem belastning i en veldig, veldig, veldig tung 1. gangstjeneste.

Med tanke på treningsprogrammet, er det jo viktig å tenke progresjon. Jeg anbefaler deg å begynne med 5 kg sekk første gang du skal gå, og at du ikke går mer enn i 45 min. Deretter kan du jogge med 5 kg i en time ca, før du går opp til 10 kg og gjentar.
Etter aller første tur med 5kg i 45 min skal jeg bevege meg videre til jogging i en time med 5kg? Jeg tror ikke jeg klarer å jogge en time uten noe ekstra vekt en gang. Men det er altså snakk om å stoppe når jeg må og fortsette når jeg kan?

Det kommer anpå formen. Mulig var jeg litt for ilter da jeg skrev dette :p Du kan gå i 45 minutter med 5 kg første gangen, ja. Så kan du se det an derfra. Du burde/må kunne jogge med 15 kg sekk i minimum en time etter hvert uansett, derfor denne økningen mtp. progresjon. Du trenger overhodet ikke å jogge spesielt raskt, men en rolig og bedagelig joggetur med lav til moderat intensitet (dvs. 60-75% av din makspuls). Nei, ikke enda. Foreløpig burde du stoppe når kroppen sier det, for å ikke overbelaste noe kroppen din ikke er vant til enda. Men etter at du har trent hardt i 3-4 måneder burde du ta en dag hvor du presser deg hardere enn du noensinne har presset deg før, men vær veldig forsiktig! Du skal føle en god form for smerte og utmattelse, hvis det er noe som ikke føles riktig, så stopper du umiddelbart.

I tillegg til langkjøring, burde du også legge inn intervall som kondisjonstrening en gang i blant. Men om vinteren er ikke det så veldig lett å få til, så det holder forsåvidt med at du tar langkjøring.
Har jo treningsstudio, så kan løpe på tredemøllen. Det kunne jeg forsåvidt gjort med langkjøret også, om været ikke tillater å gå ute f.eks.

Tredemølle funker! Der kan du lettere bestemme intensiteten også. Eneste ulempen med det er at mange som trener tredemølle ikke blir vant til å løpe i aktuelt terreng, men nå om vinteren er det ikke noe i veien for det, så lenge du løper ute når været tillater det osv.

Du må jo som nevnt heller ikke glemme bom, så den må du også skvise inn en eller to ganger i uka. Ryggheving kan du trene en gang i uka.
Så jeg bør altså få inn push-ups nokså ofte, sit-ups, bom og ryggheving 1-2 dager i uken. Ser ut til at jeg må modifisere programmet mitt litt :)

Ja, altså, ikke nødvendigvis nå med en gang, men helst ikke senere enn til sommeren. Dette fordi det som sagt er varierende fra person til person hvor mye h*n får til progresjon i disse øvelsene. Det er disse styrkeøvelsene du blir testet i, og vi vil begge at du skal bestå de med glans. Du kan forøvrig trene triceps og bryst på andre måter enn ved push-ups, noe jeg også anbefaler på det sterkeste med hensyn til variasjon og progresjon. Men prioriteringen burde ligge på disse styrkeøvelsene, ja.

Jeg vil imiderltid anbefale deg å være helt jævli mot deg selv etter 3 måneder med hard trening. Det krever enorm selvdisiplin og at du er litt emo, men du kommer til å takke deg selv for det i ettertid. Rett og slett kjør langt og hardt med tung sekk og tunge øvelser, og når kroppen sier nei og ikke vil mer, fortsetter du bare mer. Når den sier enda mer nei, fortsetter du. Det er en del av det å være jeger, du må fortsette når kroppen sier nei, og du må ha en svært høy smerteterskel.
Dette har jeg faktisk sett frem til. Selvdisiplin og høy smerteterskel er noe jeg ønsker høyt.

Tusen takk :D

Bare hyggelig! :)

Edit: ser ut til at jeg sliter med dette quote-systemer enda, så jeg gjorde den teksten jeg har skrevet fet. Uhm.. ah, forbanna drit :(

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...