Gå til innhold

Er det hovedkortet som er problememet ?

Anbefalte innlegg

Hei

Har lurt på og skaffe meg nytt hovedkort.Resten av hardwaren er grei nok en stund til Sikkert hovedkortet også (Asus p5n-sli nforce 650), men har merket i det siste at det er noen små feil som dukker opp

som når maskinen startes opp så går oppstarten som vanlig helt til mot slutten. Da blir skjermen svart i sikkert 15/20 sekunder,så starter maskinen. Har reinstalert så det er ikke en "Råtten" vista som er skylden.

Har drevet og klokket litt med dette kortet så det kan hende det er litt "slitent" av det?

Endret av Jollis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har lurt på og skaffe meg nytt hovedkort.Resten av hardwaren er grei nok en stund til Sikkert hovedkortet også (Asus p5n-sli nforce 650), men har merket i det siste at det er noen små feil som dukker opp

som når maskinen startes opp så går oppstarten som vanlig helt til mot slutten. Da blir skjermen svart i sikkert 15/20 sekunder,så starter maskinen. Har reinstalert så det er ikke en "Råtten" vista som er skylden.

Har drevet og klokket litt med dette kortet så det kan hende det er litt "slitent" av det?

Prøvd å resette bios?

Lenke til kommentar

Vel, sålenge maskinen ikke er ustabil så er det neppe PSUen sin feil. Du får ikke lengre boot-tid av å ha en underdimensjonert PSU. Systemet kjører heller ikke noe særlig belastning under boot (skjermkortene f.eks. har jo "ingenting" å gjøre). Jeg vil derfor tro at det ikke er noe problem med PSUen.

Og sålenge maskinene fungerer fint når den har bootet ferdig så vil jeg heller tro det er BIOS eller noe. Raidkontroller som er aktivert eller andre ting som bruker lenger tid under boot.

Kanskje noe som ble aktivert når du oppgraderte til nyeste BIOS, eller var det likedan før du oppgraderte?

Kan du beskrive mer nøyaktig når i oppstarten skjermen blir svart?

Lenke til kommentar

Tror neppe det er strømforsyningen.

den er vel ca 2,5 år gammel.

Skjermen blir svart etter at Microsoft logoen har kommet opp og gjort seg ferdig.

Da er det kun musepekeren som vises på skjermen i rundt 20 sekunder Så kommer Vista logoen opp og to sekunder senere kommer skrivebordet.

Hele innloggingen er gjort på ca 65 sekunder. så det er jo ikke direkte plagsomt. Men en "fersk" installasjon bør jo logge seg på litt kjappere

Håper dette ble forklart på en grei måte.

Ellers så fungerer alt bra.

Det var slik både før og etter at jeg oppgraderte biosen. Får gå inn i Bios og kikke disse på raid innstillingene.Men er ikke helt sikker på hva jeg skal se etter.

Noen tips?

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Takk for svarene :thumbup:

Tok og koblet ut tastaturet (Logitech G 15) Som er nyinnkjøpt. Da kom velkomstmeldingen istedenfor svart skjerm?? i 20 sekunder! Innloggingen tok fremdeles 65 sekunder. Eneste forskjellen er som sagt at det står Velkommen i rundt 20 sekunder. Tastaturet er kablet via usb.

Kan dette ha noen betydning?

I enhetbehandling er tastaturet listet opp 3 ganger. Se bilde post-118435-1241381759_thumb.jpg

Bør jeg gå inn og deaktivere to av disse?

Lenke til kommentar

Har reinstallert for bare noen dager siden Så det er en rimelig fresh installasjon.

Nå husker jeg faktisk ikke om det var før eller etter at jeg formaterte og reinstalerte at jeg koblet til det nye tastaturet!!

har ikke lyst å gjøre det en gang til :)

Lenke til kommentar

Det kan være USB Legacy Devices støtte i BIOS som gjør dette. Prøv å disable denne, hvis du ikke trenger den. BIOS oppdatering vil i mange tilfeller løse problemet også, men hvis du har nyeste BIOS så er det vel kanskje ikke fikset enda for ditt kort.

En annen mulighet er å kople ut _alt_ som går på USB, også sjekke om det løser seg. Hvis du har tastatur og mus som bruker PS/2-tilkopling som du kan bruke midlertidig. USB headset, eksterne disker, minnepenn som står i? Kort sagt alt som bruker USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...