Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig måte for og sleppa og gi fra seg fingravtrykk til Politiet?

godkjenn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er blitt innblanda i ein sak der jeg kanskje må bli tatt bilde av og gi fra meg fingeravtrykk..

Har mine personlige meininger og grunner for og ikkje gi fra meg fingeravtrykk, noen måte og sleppe dette på?

Er villig til og gå til retten, and so on, for og ikkje gi fra meg..

Berre seriøse svar, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffeprosessloven § 160:

§ 160. Uten hensyn til reglene foran kan det, etter nærmere forskrifter som Kongen gir, tas fingeravtrykk og fotografi av personer som mistenkes eller er dømt for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Regelen i § 157 tredje ledd gjelder tilsvarende. Det kan også tas fingeravtrykk og fotografi av personer som er besluttet utvist eller utlevert til fremmed stat.

Nærmere regler er gitt i påtaleinstruksens kapittel 11. Hovedvilkåret er at du er mistenkt i saken. Dersom du nekter følger det av påtaleinstruksens § 11-4 at det ikke skal brukes makt uten at retten avgjør om det er nødvendig. Jeg vet ikke hvordan rettspraksis er på området.

I utgangspunktet 'slipper' du altså ikke. Er du først mistenkt vil antageligvis retten vise tilbakeholdenhet med å overprøve politiets vedtak. Men er du ikke mistenkt vil det heller ikke være hjemmel for å ta fingeravtrykkene dine med tvang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...