Gå til innhold

Løse skruer i laptop, produksjonsfeil?

Anbefalte innlegg

Har en kollega (k1) som har en laptop og skranglet og ble plutselig veldig varm. Har også en kollega (k2) som ikke tenker langt.

K1 gikk til k2 spurte hva som kunne være galt, som bestemte seg for å åpne laptoppen for å sjekke. Det viste seg at det var 8 løse skruer, hvorav en hadde funnet veien inn i en vifte. K2 kom deretter til meg for å finne ut hva de kunne gjøre.

Uten at jeg visste hva han hadde gjort, så sa jeg at dette var en tydelig produksjonsfeil, så de kunne sende den inn for bytte. K2 mener da at dette er brukerfeil, og at han hadde åpnet PCen for å finne ut hva som er galt.

K1 vil nå at k2 skal erstatte/reparere PCen for egen regning, siden han hadde åpnet den og dermed brutt forseglingen.

Jeg og K1 vil dermed være helt sikre på at jeg har rett og k2 tar feil.

Hva sier juryen (dere)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en skrue har havnet inni viften, og ventilen ikke er stor nok til at det er plass til at en skrue skal falle igjennom den, er det en produksjonsfeil. Hvis skruen kan ha havnet inn i viften via ventilen er det sansynligvis brukerfeil.

Uansett er det feil å skylde på K2 da K1 i utgangspunktet lot K2 åpne PCen.

Lenke til kommentar

Det er vel uansett bare garantien som kan ryke hvis du åpner daten. Så lenge du kan sansynligjøre at daten ikke er skrudd opp for å strø 8 tilfeldige skruer inni der så vil vel dette være en reklamasjonssak. Hvis skruene stammer fra en plass inni dataen så har du nok en god sak i forhold til reklamasjon. Hvis det derimot er skruer som ikke hører hjemme der inne, som derfor må ha ligget løst allerede da den ble levert så skal det vel litt mer til å sansynligjøre det siden dette ikke ble oppdaget tidligere.

Har K2 noe med leverandør av denne dataen å gjøre? Hvis ikke så er det jo K1s feil at han lar K2 åpne den og jeg ser ikke hvorfor K2 skulle være ansvarlig for noe.

Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke noe med leverandør av pcen å gjøre. Vi jobber med Ikomm, som renser kommunale pcer for programvare og utvendig møkk. Og k1 var ikke i rommet når k2 åpnet pcen.

Ser ut som skruene kom fra steder som hovedkort og noen andre fester i pcen. Så det ser ut som om skruene ikke var festet skikkelig under produksjon.

Lenke til kommentar

Men har denne daten noe med bedriften å gjøre? I så fall vil det jo være litt andre svar som gjør seg gjeldene.

Men hvis dette er et privatkjøp som er innefor reklamasjonstiden (5 år) og disse skruene "hører hjemme" inne i daten, bare en annen plass og litt mer festet, så er jo dette en reklamasjonssak og K1 er i sin fulle rett til å reklamere på denne mangelen.

Lenke til kommentar

K1 er den som er ansvarlig for produktet, og kan glemme alt som har med K2 og hans tukling med maskinen å gjøre.

Garantien fra produsenten er kanskje borte, men K1 har fortsatt reklamasjonsrett mot selgeren. Det enkleste er å ta med PCen til butikken, si at han vil reklamere og så la verden gå sin gang.

K1 og du ser ut til å forsøke å gjøre ting unødvendig komplisert, noe som ut fra det du skriver ikke kommer til å gå ut over andre en K1 selv.

Lenke til kommentar

Dersom K1 ba K2 om å ta en titt på maskinen, så kan han ikke legge ansvaret for at forseglingen er brutt av K2. K2 burde kanskje ha spurt før han gjorde dette. Uansett, så er ikke reklamasjonsretten borte bare pga av maskinen har blitt åpnet. Dette forutsetter selvfølgelig at det er et forbrukerkjøp. Selger kan kanskje bli vanskeligere å ha med å gjøre, men dersom de ikke finner noen annen selvforskyldt skade skal det gå greit.

Lenke til kommentar

1. Hvorfor begynte K1 og K2 å rote med maskinen istedet for å ta den til selger eller autorisert verksted?

2. Hvordan fikk du det for deg at bare var å be om å få byttet maskin, istedet for at den skal repareres?

3. Hvorfor driver K1 å gjør ting så vanskelig? Få skrudd sammen maskinen og lever den til selger for å få den reparert.

Lenke til kommentar

Hvordan en maskin plutselig kan ha åtte løse skruer på innsiden av kabinetet forbauser meg. Enten så må noen ha vært inne i denne maskinen tidligere, eller så har man mistet en hel skrueeske over maskinen mens den sto på høykant. Det blir forøvrig bare spekulasjoner fra min side. Like merkelig er det at "K2" mer eller mindre har demontert hele maskinen. Hva med å spørre om tillatelse fra eier før man går til et slikt skritt?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
ved uatoristerte inngrep frafaller alle garanti OG reklamasjon. dette står klart og tydlig

Javel? Jeg regner med at du kan sitere Forbrukerkjøpslovens paragrafer som sier dette klart og tydelig da?

Lenke til kommentar
ved uatoristerte inngrep frafaller alle garanti OG reklamasjon. dette står klart og tydlig

Javel? Jeg regner med at du kan sitere Forbrukerkjøpslovens paragrafer som sier dette klart og tydelig da?

vanskelig å si, der er nok ikke noen paragrafer som jeg vet (er ikke en paragraf rytter) som spesifiserer dette, men de aller fleste bruksanvisninger spesifiserer at ved inngrep gjort av uautorisert personell kan ikke leverandør (da også butikk vil jeg tro) aksepterer noe ansvar.

men dette er jo også en tvil sak, da det blir veldig vanskelig å bevise at det er en faktisk feil med produketet (skru i viften) når du har løsnet mange skruer fra pc) kan vries begge veier. og du møter ofte mindre vilje dersom du har skrudd opp produketet selv

se siste avsnittet i saken fra FTU. som faktisk gir medhold i denne saken, noe som kan være til fordel for deg.

der de nevner at de er rart å begrense reklamasjonsretten på denne måten.

Lenke til kommentar
vanskelig å si, der er nok ikke noen paragrafer som jeg vet (er ikke en paragraf rytter) som spesifiserer dette, men de aller fleste bruksanvisninger spesifiserer at ved inngrep gjort av uautorisert personell kan ikke leverandør (da også butikk vil jeg tro) aksepterer noe ansvar.

Det er jo ikke dumt å ha ihvertall et minimum av oversikt over aktuelt regelverk før man poster. Hva som står i bruksanvisningen av ansvarsfraskrivelser er totalt irrelevant for rettigheter etter forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...