KarmaZ Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg har planer om å sette feks. opp et kamera som skal stilles mot et punkt/landskap sånn at jeg kan få vist dette på Internett. Kameraet må selvfølgelig være beskyttende mot regn, og all fuktighet. Siden det skal stå oppå en klippe over fjorden. Samt det må være operativt 24 timer i døgnet. Og hvis det lar seg være mulig kan jeg styre kameraet fra dataen. Noen som har erfaringer med dette? Kan være oppimot 3-500 meter fra huset mitt, så trådløst er det bra? Takk for svar. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg har bare ett forslag, selv om det sikkert finnes billigere og bedre ting. Webkamera koblet til laptop (gjerne av den billige/brukte/gamle typen). Men da må det jo ha en form for beskyttelse og strøm/nettilkobling. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Ja det kunne vært en løsning, men dessverre nok ikke i mitt tilfelle. Med tanke på at distansen er såpass lang at da måtte jeg hatt en lang usb-kabel, noe som jeg tror lar seg umuliggjøre. Men firmaer/statens vegvesen, er det dyre kameraer de benytter? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Du kan jo kjøpe en billigdritt bærbar som du har stående med webkameraet. Edit: Eller evt finne trådløst webkamera med veldig god rekkevidde.. Endret 10. mai 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
ulyden Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Det du i først omgang er avhengig av er strøm. Er det ikke det tilgjengelig, blir det enten dyrt eller komplisert. Det finnes dedikerte kamera til denne typen bruk, uten at jeg har linker til noen her og nå. Bl.a. kamera som kun trenger strøm og en eller annen form for nettkontakt, og så kan de både fjern-administreres og fjernstyres. Men først er det greit å vite litt mer om hva som finnes tilgjengelig der du ønsker kameraet skal stå Når det gjelder f.eks. statens vegvesen sine kamera er nok dette relativt dyrt utstyr vil jeg tro. Kamera som kan stå ute 24/7 året rundt og samtidig levere god bildekvalitet er nok ikke billig. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Kameraet skal stå på et nes et stykke fra strøm, så hvis det skal være aktuelt, må jeg nesten dra ut 3-500 meter med strømkabel. ^^ Bare et spørsmål, fysisk mulig å få kjøpt så lange strømkabler? Nødvendigvis 100 meters evt. Lenke til kommentar
-klikkert- Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg er elektrikker, så kan fort svare deg på det. Regnet litt ut med formler, det går akkurat hvis du har en belastning på 230watt og bruker en kabel som er 2,5mm2 tykk. Da vil speningsfallet være rundt 7volt. Noe som vil tilsi at du har 223v i enden. Hvis du bruker 1,5mm2 så vil du få et spenningsfall på 12v. Noe som kan tilsi at utstyret ikke vil fungere. Alt kommer ann på hvor stor last du skal ha i enden, og hvor tykk kabel du bruker. Har null praktiske erfaringer med slike tilfeller, bare sånn at det er sagt. Anngående kjøp av kabel. Det vanligste er 50meters lengder, men man får også andre lengder. Vet ikke om du får så lange som 500m, men det er jo bare å skjøte flere bortover. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 de fleste transformatorer til elektronikk kan vel operere i området 110v-230v? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå