zain11 Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Dette er kansje et dmut spørsmål, men eg har funne ut at det er 3 gig på min 37,2 gig harddisk. Det er ikke virtual memory som tar opp plassen heller, skal det hvere sånn, det irreterer meg. Lenke til kommentar
zain11 Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 ops, eg mente at det er 3 gigabye som er opptat som er ingenting. Hva er plassen brukt til? Lenke til kommentar
smygarn Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 hmm.. hvordan si det.. det er plass disken bruker til å oppbevare informasjon om disken... partisjonsinfo filsystem info ol.. (correct me if i'm wrong) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Hei friske 11-åring (Zane11) Det kan være mange ting som opptar den "usynlige" plassen: 1. En harddisk som er 40GB (Gigabyte) er = ca 37,25Gib (Gigabinær byte) Dette kommer at av kilo=k=tusen=10^3, mens kilobinær=Ki=2^10. Det kommer igjen av det binære tallsystemet. Microsoft (og en del andre innenfor IT-industrien) feilbenevner tallene sine ved å skrive GB i stedet for GiB. Dette fører selvfølgelig til mye forvirring og frustrasjon. Heldigvis er det flere og flere som har tunga rett i munnen når de setter benevninger og regner med binære/desimale verdier. 2. Partisjoneringen tar opp litt plass (noen få MB) + noen MB for hver partisjon du har på harddisken + eventuell upartisjonert plass. 3. Filsystemet (Filtabeller, bootsektor osv) tar opp noe mer plass (ca 10-100MB) 4. Clustere tar opp noe plass (normalt fra 100MB til 4GB på en 40GB harddisk) Det er fordi all data må lagres i klynger (eng: clusters). Størrelsen på hver klynge varierer som regel fra 1kiB til 16kiB. Hver klynge kan kun inneholde 1 fil eller 1 del av en fil. Dvs. hvis du har 4KiB clustere på harddisken din (normalt med NTFS) og skal lagre en fil på 6KiB så vil filen ta 2 hele klustere (=8KiB). Altså et tap på 25% av plassen i dette tilfellet. Store filer, f.eks 1002KiB, vil bare ha minimale tap. Den vil ta opp 251 klustere (=1004KiB) dvs. 0,2% tap. 5. Sidevekslingsfilen (eng: swapfile) tar også opp noe plass (normalt 0-500MB) om du har den slått på. 6. "System Restore" i Windows tar opp noe plass om det er slått på. 7. Søppelbøtta kan ta noe plass om du har glemt å tømme den. 8. "Hibernation" tar opp like mye plass som du har ram på maskina, om den er slått på. Kommer ikke på mer i farta, men ser ikke bort i fra at jeg har glemt noe. Lenke til kommentar
zain11 Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2003 Takk for svaret. Eg er faktisk 16. Skreiv ting litt fort og gadd ikkje lese gjennom det etterpå. Lenke til kommentar
quarkey Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Simen1: du skal ha creds for den posten der:P Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Simen1: du skal ha creds for den posten der:P Tusen takk Jeg blir alltid glad av å få litt ros.. PS. Angående den den nye guide-delen av forumet som kommer snart. Kanskje den passer inn der? Ser for meg overskriften "Hvor er det blitt av resten av plassen på harddisken?". Lenke til kommentar
Bearmatic Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Enig. Veldig bra post, Simen1. Men jeg har aldri påberopt meg som en skolert velgjører i matematikkens verden: Hva betyr egentlig dette tegnet: ^ (hatt) når du f.eks. skriver 2^10? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Enig. Veldig bra post, Simen1. Men jeg har aldri påberopt meg som en skolert velgjører i matematikkens verden: Hva betyr egentlig dette tegnet: ^ (hatt) når du f.eks. skriver 2^10? Det betyr 2 "opphøyd i" 10'ende. Eller skrevet på en annen måte: 2 i tiende potens Eller skrevet på enda en annen måte: 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 (altså 10 stk 2-tall ganget med hverandre) Normalt når vi regner på papir så skriver vi ofte et vanlig 2-tall etterfulgt av tallet 10 skrevet med liten skrift oppe til høyre for 2-tallet. Akkurat som vi forkorter kvadratmeter (m²) til m^2. Siden det er vanskelig å skrive det på papir-måten på PC'n bruker vi hatten ^ i stedet for. Lenke til kommentar
Smal Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 hatten betyr vel "opphøyd i" 2 ^10 betyr 2 opphøyd i tiende.... Enig... "simen" en kjempe post... kopierte den og lar den ligge i arkivet mitt over nyttige ting om pc og sånt... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 hatten betyr vel "opphøyd i" 2 ^10 betyr 2 opphøyd i tiende.... Enig... "simen" en kjempe post... kopierte den og lar den ligge i arkivet mitt over nyttige ting om pc og sånt... Wow! Hvis dere likte sen SÅ godt, så burde jeg jo sjekket ut litt mer, og kommet med mer nøyaktige estimat og flere eksempler på hvor stor plass hver enkel faktor tar, og litt mer forskjellene på filsystemene og OS'ene. (Å dømme etter responsen her ser jeg ikke bort i fra at jeg poster en oppdatert versjon i guide-forumet så snart det er oppe og går. ) Lenke til kommentar
Bearmatic Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Takk for god forklaring. Burde skjønt at det betydde "opphøyd i", men det er lett å være etterpåklok! :smile: Lenke til kommentar
Bearmatic Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Takk for god forklaring. Burde skjønt at det betydde "opphøyd i", men det er lett å være etterpåklok! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå