Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli avhengig av cipralex?

Gjest monaciya76

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

google:cipralex.

Som de fleste andre medisiner som man går på over tid, vil jeg anta at man oppnår en form for avhengighet etter hvert. Det vanlige er å trappe ned gradvis på mengden medisin, til du kan slutte helt. Din psykiater/psykolog bør ha greie på dette og hvordan du skal håndtere det, det er bare å spørre han, dersom du stoler på han. :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_discontinuation_syndrome

Det er ikke snakk om avhengighet på samme måte som f.eks. nikotin eller alkohol, du føler ikke noe stort behov for å fortsette å bruke stoffet; men du kan føle ubehag, spesielt om du slutter brått.

Vil ikke tro du får problemer med Cipralex iallefall, det er en "mild" SSRI og du kommer nok til å trappe ned over 1-2 uker. Er veldig individuelt da, men selv synes jeg det er mye verre å ha influensa eller lignende enn å trappe ned SSRI/SNRI, er bare at du føler deg dårlig noen dager.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Guest_Karoline_*

Det sies at man kan trappe ned, slik at hvis du f.eks går på 20 mg, kan du ta anna hver dag 20 mg og 10 mg. Etter en uke, kan du gå ned til 10 mg.. Deretter avtales det med psykolog hvor lenge du skal gå på 10 mg. Cipralex er ikke en typpisk medisin man blir direkte avhengig av.

Men etter egne erfaringer, føler jeg meg selv "avhengig" av cipralex. Altså, er redd for å ha en hverdag uten medisin, og på den måten forandret psyken seg til det negative da jeg minsket til 10 mg. Har derfor måtte fortsette på 20 mg. Vil tro dette er ganske forskellig!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...