LtdEdFred Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Heisann. Jeg var tidligere i dag å hentet min nye Dell XPS laptop. Da jeg forventningsfullt kom meg hjem og skulle starte den så fikk jeg se Dell-logoen i BIOS i et halvt minutt, deretter den Vista-lastingen som kommer rett etter BIOS og så ble skjermen helt hvit. Jeg har startet PCen på nytt utallige ganger, jeg har prøvd å holde inne FN-knappen for å entre diagnostikk, tatt ut batteriet og satt det inn igjen, starta PCen med kun nettstrøm (altså uten strøm) og koblet PCen til en ekstern skjerm (det skjedde ingenting på den eksterne skjermen). En telefon til Dell Support fortalte meg at dette tydeligvis ikke var et uvanlig problem og skyldes enten en smell i transporten eller en produksjonsfeil. Jeg har nå vært uten laptop i 3 (1 uke på å bestemme meg for hvilken jeg ville ha og ca. 2 uker leveringstid) uker og trodde endelig at jeg skulle ha laptop igjen. Valget mitt nå er jo enten å seden den på service eller å få en ny PC. Jeg gidder ikke å prøve å reparere et splitter nytt produkt så da blir det til at jeg eventuelt ber om ny. Da tar det fort et par dager før PCen når Dell Norge, så sender vel de den til Irland (der den ble montert), den skal vurderes, en avgjørelse tas og de begynner forhåpentligvis å produsere ny og sender den til meg. Da er jeg fort en måned til uten laptop, minst. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å vente så lenge på ny laptop og har mye mer lyst til å bestille en ny PC fra et annet sted og få den om pluss/minus en uke. Kan jeg be om pengene tilbake i dette tilfellet? Er det helt sikkert at jeg får dette (så jeg ikke bestiller en ny og risikerer at jeg blir sittende med to helt nye PCer). Jeg håper noen med litt mer innsikt enn meg kan hjelpe meg med dette Endret 1. mai 2009 av Baltazar Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Så lenge feilen oppstod innen en uke, så vil du nok få en ny pc. Men hvor lang tid det vil ta, det er opp til Dell. Så Dell kan også kreve å få tilbake maskinen før de bestiller en ny maskin til deg. Du har vel også angrerett om du bestillte den via internett eller telefon. Om du f.eks kjøpte den i en vanlig butikk, så vil du ikke ha den muligheten. Lenke til kommentar
svante Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 En DOA garanti er noe som er blitt vanlig å tilby, men dette er ikke noe du har krav på etter loven så du bør kanskje være forsiktig med å kreve for mye. Siden pcen din nå har en mangel har du i utgangspunktet krav på en omlevering, men bare hvis dette ikke medfører en urimelig kostnad for selger. Dette er i utgangspunktet en urimelig kostnad, men som sagt så er det allikvel vanlig at du får omlevering siden det er en DOA sak. Siden dette går som et avhjelpsforsøk så har du også krav på en lånepc hvis det tar mer enn 7 dager. Som vil si at du i teorien ikke skal måtte gå mer enn 7 dager (pluss frakttid frem og tilbake) uten en pc. Jeg vil si at det er veldig liten sansynlighet for at du får pengene igjen på dette tidspunktet og jeg ville derfor ikke antatt det før du eventuelt skulle få det bekreftet av Dell. Det jeg ville gjort var å sende inn pcen og være fornøyd hvis du får en ny tilbake. Som sagt så kan du ende opp med at Dell ønsker å reparere den og da er det ingenting du kan si på det. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Takker for svar. Men hvorfor skal ikke angreretten gjelde når jeg får et defekt produkt? Jeg kan angre og få pengene tilbake om jeg ikke lenger vil ha et produkt jeg har bestilt, men når de (eller speditøren) driter seg ut og ødelegger PCen før jeg får den i hus så har jeg ikke lenger den retten? I stedet for å angre på produktet så angrer jeg på at jeg brukte de som leverandør. Dessuten å reparere et splitter nytt produkt er jo uakseptabelt. Man reparerer noe man har hatt en stund for at det skal vare litt lenger. Trenger noe en reparsjon så er produktet forringet i mine øyne. Når jeg har betalt nesten 8000,- for et produkt så ønsker jeg jo naturligvis ikke å starte forholdet mitt med en reparasjon. Mener du virkelig at de kommer til å "reparere" PCen? Endret 1. mai 2009 av Baltazar Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Ang angrerett, så er alle kjøp hos Dell tilvirkningskjøp. Angrer du på kjøpet vil du bli belastet den summen det koster å sette sammen og tilpasse maskina di. Så selv om du får godkjent å benytte angreretten, vil Dell trekke fra en sum på 1000-2000,- ca, med loven i hånd. Dette står i vilkårene du godkjente ved kjøp, og i angrerettloven. Dessuten å reparere et splitter nytt produkt er jo uakseptabelt. Man reparerer noe man har hatt en stund for at det skal vare litt lenger. Trenger noe en reparsjon så er produktet forringet i mine øyne. Når jeg har betalt nesten 8000,- for et produkt så ønsker jeg jo naturligvis ikke å starte forholdet mitt med en reparasjon. Mener du virkelig at de kommer til å "reparere" PCen? Forbrukerkjøpsloven sier kun at du ved feil kan få omlevering til ny pc eller reparasjon av pcen. Selger kan kreve å reparere med loven i hånd dersom dette koster under halvparten så mye som en omlevering (dom i høyesterett på dette). Du har ingen bestemmelser om DOA i forbrukerkjøpsloven, den skiller ikke mellom at et produkt går i stykker etter en dag eller et halvt år. Så om selger krever å få reparere, kan du ikke nekte det. Og når du har valgt å handle et sted hvor alle kjøp er tilvirkningskjøp, så sitter du dessverre igjen med svarteper her. Endret 1. mai 2009 av Alastor Lenke til kommentar
svante Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Joda, så lenge det ikke er noen tvil om at denne feilen var der når du mottok daten så har du vanlig angrerett. Problemet her er at siden det er snak om en selvkonfigurering så er det et såkalt tilvirkningskjøp og de kan da kreve betalt for kostnader de har hatt i sammenheng med dette. Litt usikker på hvor mye de krever hvis de påberoper seg denne retten, men sammen med returfrakten som du selv må dekke så blir det nok litt penger ut av det. Jeg tror ikke at de kommer til å reparere dataen, jeg bare påpekte at de er i sin fulle rett til å gjøre det hvis de ønsker. De alternativene dine som virker mest aktuelle vil være å enten benytte angreretten og ta den kostnadden som følger med det eller levere den inn og satse på at du får en ny maskin tilbake siden den var DOA. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Jeg syntes at du burde sende den inn, og vente på en ny, eller at de klarer å reparere maskinen meget raskt. Men en pc som ikke virker når den er mottatt til kunde, pleier ofte å bli erstattet med en ny. Men om Dell klarer å reparere den gamle maskinen raskere, enn å få satt i gang en ny maskin, så vil du tjene på det. Maskinen er forsatt ny, uansett om den måtte repareres. Skreddersydde pc'er har ulempen når det gjelder angreretten. Det står vel også oppført på vilkårene du godkjente. Husk at om du må betale frakt til Dell ved å få omlevert eller reparert pc, så har du krav på å få tilbakebetalt fraktkostnadene. Låne-pc vet jeg ikke om du får. Nettbutikkene forklarer ofte det med at det blir for kostbart. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2009 Takker nok en gang for svar. Jeg får høre hva Dell sier når jeg omsider får fatt i de på mandag. Det er nesten så det er verdt litt "straffegebyr" for å få en PC litt snarere enn om en måned :S Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Har du allerede vært uten laptop som virker i 3 uker, har jo angreretten uansett gått ut. Angreretten gjelder 14 dager fra du mottar produktet. Du får presse på de slik at det blir litt fortgang i saken. Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hvis du leser åpningsinnlegget litt mer nøye ser du at han hentet pcen den 30.04, så reklamasjonsretten har han enda. De tre ukene er jo en uke vurdering av pc kjøp og så 2 uker venting på pcen. At TS drar dette inn i diskusjonen er jo en annen sak. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hvis du leser åpningsinnlegget litt mer nøye ser du at han hentet pcen den 30.04, så reklamasjonsretten har han enda. De tre ukene er jo en uke vurdering av pc kjøp og så 2 uker venting på pcen. At TS drar dette inn i diskusjonen er jo en annen sak. Det står faktisk begge deler: Jeg var tidligere i dag å hentet min nye Dell XPS laptop. (...) Jeg har nå vært uten laptop i 3 (1 uke på å bestemme meg for hvilken jeg ville ha og ca. 2 uker leveringstid) uker og trodde endelig at jeg skulle ha laptop igjen. Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Ikke for å avspore tråden for mye, men hva er det som gjør at du har vanskelig med å forstå hva TS skriver? Pcen ble hentet den dagen, den 30.4, og han har derfor fortsatt rett til å benytte seg av angreretten. De tre ukene gjelder fra han bestemte seg for at han skulle kjøpe ny pc til han fikk levert sin pc og har ingenting med angreretten å gjøre. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Ehm. Dell har hjemmeservice på XPS PCr, de sier de kommer hjem til kunder dagen etter for å utbedre maskinvarefeil (dagen etter den er meldt til de på telefon, og de har gjort feilsøking over telefon). Ingen som har nevnt dette til trådstarter fra Dell ennå? Mulig det bare er "vi" som har den rutinen, men det står ganske klart, og kan trygt fortelles til alle som kjøper XPS på Lefdal/Elkjøp. Mulig det er annerledes direkte fra Dell, men det skulle overraske meg stort. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Veldig mange velger bort dette for å få det billigere. Vi har det på de skolebærbare. Ringer inn, så møter en teknikker opp på skolen dagen etter. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Dell sender ut onsite-teknikere på produkter som er under en uke gamle uansett garanti, men ikke alle brødhuene på support får med seg det. Ring igjen og spør om du kan snakke med L2/mentor. Angående omlevering, så blir PCen hentet av UPS og sendt rett til Stockholm for sjekk. Den prosessen er veldig rask. Det som da tar tid er å få bygd en ny PC da det ofte er kø på enkelte modeller. Jeg ville fått en tekniker på besøk med nytt hovedkort. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Tekniker kom til meg med nytt hovedkort. Dette hjalp dessverre ikke så han tok med seg PCen. Han ringte og bestilte ny skjerm mens jeg hørte på. Klokken 10.30 dagen etter sto han utenfor der jeg bor med fiks ferdig PC. Vanvittig bra service og veldig hyggelig tekniker. Litt irriterende er det dog at jeg nå har fått en liten klikkelyd i "chassiset" litt nedenfor firewire-porten og når jeg åpner PCen med det sølvfargede "håndtaket" så "deler" skjermen og lokket seg og jeg må "klipse" det sammen igjen. Det er jo ingen direkte FEIL på PCen lenger (håper jeg), men synes dere at jeg burde ring Dell og hvertfall si ifra om dette så de har det i loggen sin? Så om noe skulle skje om noen måneder så kan de ikke si at det er min skyld... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Absolutt ring inn å si ifra, det skal ikke være slik. Få det også utbedret, så kan de ikke skylde på brukerfeil senere. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Da var "klikkelyden" borte, men skjermen sa han at det ikke var noe å gjøre med da den er så tynn og det er ikke noe skruefeste eller klips som holder det sammen. Det høres jo fryktelig merkelig ut... Er det noen andre med XPS1530 som har samme "problem"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå