Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd: Deilig av hus,hva har man krav på?


cossiest

Anbefalte innlegg

Hei

Lite spørsmål.

Hvis 2 som er samboere velger og gå fra hverandre.

Har kjøpt hus sammen.

Jeg står som eier, samboeren står også som deleier.

Jeg har betalt alt av lån,vedlikehold,forsikring++.

Samboer har ikke betalt noe på huset.

 

Har hun da fortsatt krav på deler av verdien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hun har krav. Hun kan også klare å få ganske mye mer ut av det hele hvis du ikke er godt forberedt.

 

Finn ut hvor mye hun kan gjøre krav på, uten og opplyse det til henne. Legg deg under hennes mulige minimums krav hvor hun kan kanskje være fornøyd med. Husk kontrakter uansett hvor gode venner dere er nå. Kjenner ikke dere. i over 90% av tilfellene blir damene eller mennene grådige.

 

Husk at hun undersøker for seg selv hun også. Kanskje hun vet mer enn deg.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det de reelle forhold man skal legge vekt på. Altså, hvem som formelt sett står som eier/deleier er ikke like viktig, men det gir en pekepinn om hva dere ønsket da dere kjøpte huset.

 

Når man skal avgjøre hvem som eier huset, og om det er sameie eller eneeie legger man vekt på hvem som reelt sett har betalt det. Her nevner du at du har stått for all betaling av lån, og dette vil være et sterkt moment for at huset er ditt eneeie. Mot dette står det at dere inngikk en avtale om at huset skal være sameie (hvilken brøk må fastslås nærmere), samt hvem som har betalt forbruksutgifter.

 

Jeg vil derfor svare således på spørsmålet: Nja. Vi vet for lite. Hun KAN få krav på en del av verdien. Ellers må man vurdere om hun har krav på vederlag.

 

Har hun hatt inntekt? Hva har den gått til? Hvem av dere sparer, og i hvis navn? Hvordan er forholdet mellom inntektene deres? Dette er spørsmål som trenger svar før man kan si noe endelig om hva hun eventuelt har krav på eller ikke. Jeg vil for all del ikke anbefale å besvare alt dette på et åpent forum!

 

Jeg vil også være litt forsiktig med å anbefale Joakims fremgangsmåte. Man har lojalitetsplikt i kontraktsforhold, og det han anbefaler kan veldig lett anses for å være et brudd på denne lojalitetsplikten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...