Gå til innhold

[Løst]Problem med ny S-ATA disk

Anbefalte innlegg

HK: Asus A7N8X-E Deluxe

Systemdisk: WD 120GB IDE disk

Ny disk for lagring: SAMSUNG F1 750GB SATA disk (Skal ikke ha raid)

Jumperen for SATA på HK er på enable. BIOS flashet til siste.

Under oppstart av pcen kommer det opp en RAID meny hvor den nye harddisken dukker opp som RAID 0 trur jeg.. og der står den.

Kommer ikke videre uansett om jeg velger SCSI fremfor RAID i BIOS.

Jeg har installert Silicon SATA raid drivere i windows...

Jeg kan ikke så mye om dette, men det virker som SATA disken automatisk blir satt opp som RAID:S

Noen forslag på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du mener... Mener jeg har installert raid, men skal sjekke etter. Det står press f4 to enter RAID utility, men gjelper ikke å trykke.. instillinger der den stopper opp kan du si.. .. det kan være at jeg ikke har noen raid kontroller installert?

Det dukker opp:

1 Samsung HD753LJ

så det er tydlig den finner hdd, men problemet er jo at den ikke skal inn i noe raid..

Endret av rosapanter
Lenke til kommentar

Er dette din eneste SATA Disk på den kontrolleren?

Hvis ja, så får du ikke RAID samme hvor mye du vil eller ikke vil det, du må minst ha 2 disker for UANSETT hvilket RAID nivå du vil ha.

Så derfor skal den funke direkte... OM kontrolleren har støtte for disken vell og merke.

Dessverre har du første generasjons SATA kontroller og nyere disk, det er ikke alltid disse vil samarbeide heller.

Om jeg ikke tar helt feil har du en Sil 3114 kontroller, disse sliter med store disker, har fått til en 500Gb men noe mye større over det varierer fra HK produsent til HK produsent og hva de har oppdatert sin BIOS til.

Lenke til kommentar

SATA generasjon 1 og 2 har forskjellig overføringshastighet som hovedforskjell.

Dessverre er implenteringen av første generasjons SATA forskjellig kontra nyere, derfor disk problemer og variasjoner fra kontroller til kontroller med å finne disker og få de til å funke.

Enkelte Samsung modeller må ha annen firmware for å funke med eldre kontrollere, sjekk opp dette angående din disk.

Lenke til kommentar

Det er mulig du må flashe disken i en annen maskin om det ikke er jumper bak på disken for å slå den over i 1ste generasjons SATA (Om det finnes står det på merket oppe på disken)

Om det ikke er nevnt eller mulig så har jeg sjekket opp litt på nettet angående 750Gb disker og større og kontrolleren din har problemer med disse som jeg sa.

Du står da igjen med 3 valg.

1. Flash disken hvis mulig i en annen maskin og om du finner firmwaren (Sjekk Samsung sine sider om hva de sier, en FAQ eller lignende)

2. Flash BIOSen på hovedkortet til siste versjon om du ikke har gjort det og prøv igjen.

3. Kjøp ett ekstra SATA PCI ekpansjonskort og bruk dette istedet, da får du også SATA generasjon 2 støtte og slipper kompatabilitetsproblemer med forskjellig implentering av tidlig standard.

Kan dog forlenge boot tiden av maskinen i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Du legger inn driveren til kontrolleren i Windows, etter hva jeg tror så har du gjort den delen.

Det går bra når du ikke skal boote fra den kontrolleren siden du har OSet på en IDE disk og legge inn i etterkant.

Har du Sil 3112 saken under SCSI og RAID kontrollere i enhetsbehandlingen din? Hvis ikke så må du prøve å legge inn driveren.

Lenke til kommentar

ja. jeg har sil 3112A under SCSI og RAID...

Problemet dukker opp før den booter IDE disken.. Når jeg har koblet til SATA disken så kommer jeg ikke forbi raid utility under oppstart. Jeg har ikke sjekket opp firmware greiene til hdd. Når du sier jeg kan bruke en annen PCI sata kontroller. er dette noe jeg kan kjøpe fra komplett evnt.?

Lenke til kommentar

ok.. men 1000 spenn er for mye for hva jeg ønsker å invistere.. pcen er tråss alt bare en filserver.. du får ha takk for hjelpen anyway:) skal post om jeg finner en løsning på det.

nå er det fint vær og jeg legger bort pcen...

Lenke til kommentar

Etter uendelig med forsøk (Bios flash, driver updates, osv.) endte det med at jeg satt inn en maxtor pci sata controller.

har på følelsen at sata controlleren på hk ikke takler så stor disk..

men nå funker alt som det skal..

Endret av rosapanter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...